Rabu, 22 Oktober 2014

Sejarah Bas Awam di Klang dan Banting (1957-1969)


Salam buat semua. Kan aku dah katakan!  Korang mesti berminat nak baca lebih lanjut tentang perkembangan bas di Klang dan Banting,kan? Pasal itu korang ada kat sini! OK,OK...Aku sambung balik cerita aku semalam. Begini seterusnya ceritanya.....

Selepas merdeka, kerajaan mula memikirkan penglibatan kaum Melayu dalam pengangkutan bas awam ini. Dasar kerajaan mengkehendaki syarikat-syarikat sedia ada menjual sebahagian saham –saham mereka kepada pelabur Melayu. Antaranya:

Syarikat Sri Jaya ambil alih bas General Transport Company milik usahawan berbangsa Eropah (1935-1959) . Pada tahun 1959, KL-Klang-Port Swettenham Omnibus Co  menjadi milik Melayu.Syarikat bumiputera ini diberi permit untuk laluan sekitar Kuala Lumpur, Petaling Jaya, Klang, dan Port Swettenham. Perkhidmatan bas ekspres yang hanya berhenti di Sungai Way diperkenalkan. Syarikat bas awam ini menjalankan 11 trip sehari seawal 615 pagi sehingga 1045 malam.


Bermula 1960 sehingga 1963, banyak mogok dilakukan oleh pekerja-pekerja bas awam ini atas pelbagai dakwaan. Drebar dan kondaktor bas minta gaji lebih, cuti tahun lebih atau atas sebab penganiayaan majikan terhadap pekerja mereka yang dibuang kerja. Mogok mereka disokong sepenuhnya oleh MTUC, kesatuan pekerja pengangkutan Malaya. Akibatnya, pengguna yang menanggung seksa berhari-hari kerana ketiadaan bas untuk ke tempat kerja,pasar dan sebagainya. Sebagai contoh, mogok pekerja Syarikat bas KCOC di laluan Kuala Selangor-Klang-Banting. Ribuan pengguna terbabit. Akibatnya, penduduk terpaksa menaiki teksi, kereta sewa dengan tambang yang lebih mahal. Akhirnya, syarikat bas terpaksa akur dengan kehendak kesatuan.

Namun begitu, pengguna tetap memilih bas awam kerana tambangnya yang sememangnya murah. Pengguna keretapi KL-Klang dan Port Swettenham juga kini beralih ke perkhidmatan bas awam Ramai memilih bas berbanding keretapi kerana keretapi dari Kl- Port mengambil masa 2 jam,sedangkan jika menaiki bas  hanya sejam sahaja. Tambahan pula, perkhidmatan keretapi hanya sehingga jam 9.20 malam, terutamanya pada malam hujung minggu... susah jika ada function di KL.

Pada  1 Januari 1966,  syarikat bas Klang dan Pantai Selangor (KCOC) menamatkan perkhidmatan kerana mengalami kerugian besar akibat salahurus dan kompaun kerana tidak membayar cukai sebanyak RM72,000. Syarikat bas Klang and Coast Omnibus Company (KCOC) dipindah milik kepada Kenderaan  Bas Mara Selangor. Selepas pengkoporatannya, syarikat bas awam ini diberi nama Kenderaan Madah Bhd. Ltd. Penduduk Banting dan Klang serta Kuala Selangor mula melihat bas berwajah baru di kawasan mereka. Laluan baru di sekitar Banting diwujudkan untuk memberi kemudahan pengangkutan awam ke Morib, Klanang, Kanchong Darat,Permatang Pasir, Sg Buaya dari  pekan Banting. Perkhidmatan bas sekitar Banting bermula dengan hanya 12 buah bas sahaja.


Namun kegembiraan orang ramai sekitar Banting dengan perkhidmatan bas milik orang Melayu hanyalah sementara. Pelbagai rungutan timbul akibat sikap drebar dan kondaktor bas dan ketidakcekapan pihak pengurusan syarikat memenuhi tuntutan pengguna. Antaranya:
  Bas datang tidak mengikut jadual perjalanan, bas tidak kerap masuk, masa perjalanan ikut suka drebar sahaja
  Kakitangan syarikat terutama drebar dan kondaktor bas yang kerap bergaduh dengan penumpang.Layanan kasar terhadap pengguna bas mereka.
  Pemanduan yang membahayakan keselamatan pengguna dan penumpang
  Banyak kerosakan bas ketika perjalanan akibat penyelenggaraan kenderaan yang tidak mengikut jadual.
  Tempoh masa yang lama untuk mendapatkan bas gantian.
  Keadaan dalam bas yang kotor dan tidak dibersihkan.
  Jumlah bas yang tidak mencukupi berbanding bilangan penduduk di sesetengah kawasan.

Namun, pihak pengurusan syarikat meletakkan kesalahan kepada pihak lain dengan alas an jalan raya yang rosak dan berlubang-lubang di laluan Banting- Permatang Pasir- Sungai Buaya dan keselamatan pekerjanya akibat dipukul penduduk di Kg. Batu 8 Sijangkang. Akibatnya, perkhidmatan ke kawasan-kawasan tersebut dihentikan pada lewat tahun 1960an. Justeru, ramai penduduk merungut kerana terpaksa membayar lebih untuk tambang teksi ke Banting. Penduduk juga terpaksa menggunakan perkhidmatan prebet sapu (kenderaan persendirian) yang pasti mengenakan tambang sesuka hati mereka. Pada hakikatnya, perniagaan Bas Mara ini tidak menguntungkan,tetapi lebih kepada perkhidmatan agensi kerajaan itu kepada keselesaan penduduk luar bandar dan bagi memastikan penguasaan bumiputera dalam bidang pengangkutan berjaya.


Pada tahun 1968, Sharikat kenderaan Bas Bersatu Maju, sebuah syarikat milik bumiputera  diberi permit untuk laluan Kapar ke Meru, sebagai tambahan kepada perkhidmatan Bas Mara di situ.
Pada 1969, selepas Tragedi 13 Mei, terdapat gangguan masa perkhidmatan bas. Semua bas mesti menghentikan perkhidmatan bas mereka sebelum 6.30 petang kerana perintah berkurung di Kuala Lumpur, Petaling Jaya dan Klang. Keadaan pulih seperti biasa selepas itu.

Rujukan:
The Straits Times, 14 Julai 1964, Halaman 14
COOL COMFORT FOR THE TOURIST

Berita Harian, 13 September 1964, Halaman 1
$100,000 lagi untok Nona Lai Yoke Heong

The Straits Times, 21 Julai 1966, Halaman 11
$6,500 award to girl injured by bus

Berita Harian, 11 September 1967, Halaman 5
Bas2 MARA: Lima kampong terlibat



Selasa, 21 Oktober 2014

Pengangkutan Awam di Klang dan Banting (1882-1957)

Salam buat semua.
Minggu ini seminggu aku bercuti. Cuti sempena Raya Hindu a.k.a Hari Deepavali dan Awal Muharam 1436H. Korang bayangkan duduk di rumah tak buat apa-apa selama seminggu…BORING! Korang kata seronok bercuti panjang? Bayangkan…dalam setahun ada 365 hari,kan? Aku cuma bekerja  solid 180 hari sahaja, tak termasuk cuti sekolah, cuti umum dan cuti hujung minggu. Kalau campur cuti Rehat Khas kerajaan selama 7 hari setahun dan MC yang doktor beri (atau aku yang minta), tak sampai 6 bulan aku bekerja, itu pun bekerja Cuma setengah hari sahaja. Tak sampai pun 6 jam. Wah, mesti korang jealous dengar cerita aku yang terlalu banyak cuti dalam hidup ini,kan? Hahaha…itulah nasib seorang cikgu masa kini.. Isk,isk,isk (menangis konon!)

Tapi korang kena ingat…jadi cikgu atau pendidik ini kena kuat mental, maklum ler berdepan dengan kerenah beratus-ratus manusia (banyak kelas), pelbagai ragam. Lepas itu kena pulak semak kerja-kerja sekolah dan kerja rumah budak-budak ini. Lepas itu, terpaksa pula marah-marahkan budak yang tak siapkan kerja rumah, budak ponteng, jaga kesihatan murid-murid, dan berbagai-bagai bagai lagi. Pendek kata, kitaoranglah emak abah bebudak ini selama mana mereka di sekolah…bayangkan kerja enam jam tapi solid dengan masalah! Lepas itu segala kerja yang tak dapat disiapkan di sekolah, kami terpaksa bawa balik ke rumah. Kitaorang kerja tak boleh bertangguh. Kerja hari ini, habiskan hari ini juga…atau paling lewat esok. Tak macam penjawat awam lainnya..fail bertimbun atas meja masih boleh turun minum berjam-jam di kantin.  Oooops..maaf ya. TERmengumpat pulak.

Nak jalan bercuti..isyy..,malaslah. Tak sampai sebulan lagi dah bercuti panjang. Masa itu jalan sakan ler. Jalan, makan, tidur selama sebulan setengah bercuti panjang sehingga awal tahun depan. Tapi dalam keadaan harga petrol dah naik ini, semuanya perlu berkira. Hanya yang perlu-perlu sahaja.  Rasa-rasanya lepas ini terpaksalah aku anak beranak beratur panjang naik bas kalau nak ke mana-mana, macam dulu-dulu. Nostalgik sungguh masa itu.

Jadi, aku pun cari dan rayau (kata omputeh, surfing) dalam internet cari bahan-bahan tentang sejarah pengangkutan bas dan kenderaan awam yang lain di sekitar Banting, Klang, dan  kawasan sekitarnya. Kalau korang baca pasti korang surprise pasal banyak things that we take for granted sebenarnya suatu nikmat atau kesenangan yang tak dikecapi oleh orang lain di mana-mana tempat sama ada di Malaya, Malaysia atau di dunia umumnya. Nak tahu? Teruskan membaca. Seperti biasa, aku skemakan sikit penulisan ini untuk rujukan bebudak sekolah dan universiti yang nak copy dan paste cerita kat sini  untuk projek Sejarah atau Geografi diorang. So,sit back, relax and enjoy the reading. Ceritanya begini……

Kisah bermula hidup orang kampong. Ramai migran dari China dan India datang ke Malaya untuk berkampung. Ramai yang datang itu nak cari rezeki. Dah lama duduk, ada juga teringin nak berbini. Ek Eleh…dah macam lirik lagu Ke Jolobak ke Jelebu pula bunyinya, kih,kih,kih….

Kuala Lumpur, Klang, Kuala Selangor semakin berkembang. Penduduk semakin ramai. Pengangkutan awam untuk bergerak ke sana ke mari bagi tujuan perniagaan, belajar atau apa sahaja perlu disediakan. Tak cukup dengan kereta lembu, kereta kuda atau lanca dan beca. Kenderaan yang boleh membawa ramai orang dan barangan diperlukan. Masa itu, kira-kita pada tahun 1882, kereta api diperkenalkan di Kuala Lumpur, Klang. Tujuan utama British bukanlah sangat nak bawa orang, tapi nak punggah hasil samun khazanah negara kita untuk dibawa ke England, dengan perkenan Sultan..Pelik bukan? Penyamun minta izin tuan rumah untuk angkut keluar harta samun itu. Itulah hakikat penjajahan secara halus yang dijalankan atas nama Penasihat kepada Sultan. Masa itu bijih timah diangkut guna keretapi sampai ke Klang, tempat kapal wap berlabuh sebelum belayar ke England, tempat asal penyamun Inggeris ini. So, nak kaburkan niat jahat diorang, pengangkutan awam menggunakan keretapi dilancarkan. Dua tiga koc atau gerabak untuk penumpang, selebihnya gerabak barangan. Selepas itu, pada tahun 1901, barulah pelabuhan baru yang dikenali sebagai Port Swettenham dibina di Kuala Klang.

Korang tengok jadual sejarah pembinaan laluan keretapi ke Bukit Kuda, Klang, Port Swettenham (nama lama Pelabuhan Klang sempena nama residen Inggeris, Frank Swettenham), Kapar, dan seterusnya ke Kuala Selangor seperti tertulis di bawah ini:

Peringkat
Tarikh
Stesen Asal
Stesen Baru
Jarak (dlm batu dan rantai)
1
15th September 1886        
Kuala Lumpur           
Bukit Kuda    
19-40*

2
15th September 1890      
Bukit Kuda                    
Klang  
 3-00*


Kuala Lumpur                
 Klang                              
21-37
3
1st January 1899              
Klang      
Port Swettenham              
                 5-40

4
1st February 1913            
Connaught Bridge Jn      
Kapar  
11-62
5
1st June 1913                    
Kapar  
Jeram  
 7-63
6
1st September 1913          
 Jeram                              
 Assam Jawa                      
 5-47

7
15th February 1914          
Assam Jawa                  

Kuala Selangor                
 4-36
  




Masa itu, keretapi menyediakan ‘motor coaches’ untuk mengangkut manusia  berulang alik beberapa kali dalam sehari, mengikut jadual yang disediakan. Maka, ramailah orang bergerak ke destinasi masing-masing dengan keretapi. Nak ke Kuala Lumpur kini dah tak ada masalah, nak turun ke Klang atas urusan perniagaan atau ke pejabat kerajaan, tak ada hal. Semuanya beres. Jadi ,kehidupan orang Kuala Lumpur, Klang, Kuala Selangor kini mudah dan pantas. Perkhidmatan ‘railway motor coaches’ dari Kuala Lumpur, Klang ke Kuala Selangor (umpama kommuter sekarang) bermula dari tahun 1915 hingga 1924.

 




Tambahan pula, keretapi juga menyediakan perkhidmatan kereta, ‘bas mini’ awam serta kereta mel (untuk urusan pos):

  In June 1907 a service was started along the 28 miles of good road between Klang
 station on the Port Swettenham to Kuala Lumpor line to Kuala Selangor, a route
 bordered by many miles of rubber estates. The service started with 18 h.p.Milnes-    Daimlers but soon these proved to be too small and were substituted with larger 28 / 32 h.p. models fitted with 35 seat charabanc style bodies of angle iron construction with garden seats and long canopies etc.built at central railway workshops.
       






           



Untuk penduduk di kawasan laluan Klang ke Jugra (termasuk TPG), perkhidmatan 'bas mini'  dan lori ini menggantikan kereta lembu mulai tahun 1913.

 Selepas tahun 1925, perkhidmatan motor coach ini dihentikan, bukan kerana tiada sambutan, tetapi kerana banyak berlaku kerosakan mekanikal gerabak-gerabak tersebut.  Perkhidmatan keretapi mel dan barangan masih diteruskan. Dalam ketiadaan perkhidmatan tersebut,antara 1925 hingga 1937, pengangkutan ‘bas mini’ dan teksi swasta atau prebet sapu wujud bagi memenuhi permintaan pengguna masa itu.

...before the Second World War there was no such thing as public service vehicles.
Those who owned vehicles would convert it into a carriage and operate like buses and these vehicles, according to Tan, were called Mosquito Buses. The British colonists saw the need to regulate these vehicles and hence laws were passed and the hackney carriages were the first to emerge.
“Slowly, the bus industry evolved and more and more bus operators came into existence, Len Chee, Tong Fong, Leng Seng, Foh Hup, and Sri Jaya” he said.

Pada tahun 1937, pemerintah Inggeris memikirkan keperluan untuk mengadakan sistem pengangkutan awam yang lebih teratur dan sistematik. Maka lahirlah industri pengangkutan bas dan teksi awam. Pelbagai syarikat bas awam ditubuhkan. Sudah semestinya pengusaha bas awam ini rata-rata berbangsa Cina. Sebenarnya, sebelum  itu semua pengusaha bas mini dan teksi sapu ini dipanggil oleh pihak kerajaan untuk menyatakan persetujuan terhadap perancangan kerajaan ini. Mereka ditanya permasalahan berhubung kegiatan mereka. Ramai yang menyatakan mereka kerugian kerana persaingan sengit sesame mereka berebut penumpang. Jadi, persetujuan mereka terhadap rancangan mewujudkan rangkaian bas awam dan teksi  kerana kesemua pengusaha yang berminat diminta membentuk konsortium. Semua pihak berpuas hati.

 Maka, terbentuklah berbagai-bagai syarikat bas awam untuk memberi perkhidmatan mereka di kawasan-kawasan sekitar Kuala Lumpur, Klang dan daerah pesisir pantai Selangor termasuk Kuala Selangor dan Kuala Langat. Rata-rata konsortium ini menggunakan nama  Inggeris dan Bahasa Cina untuk pendaftaran syarikat mereka. Nama-nama  Inggeris seperti  Kuala Lumpur, Klang, Port Swettenham Omnibus Company, Klang and Coast Omnibus Company dan  Selangor Omnibus Company.
Syarikat-syarikat lain yang menggunakan nama-nama kecinaan seperti  Len Seng, Tong Fong, Foh Hup, Kee Hup sebagai pendaftaran syarikat mereka. Untuk makluman , ‘Len’ dan ‘Hup’ bermaksud ‘Union’ atau kesatuan dalam bahasa Cina. Kesemua syarikat bas awam ini beribupejabat di Kuala Lumpur.

Laluan Kuala Lumpur- Klang- Port Swettenham, permit diberi kepada Kuala Lumpur, Klang, Port Swettenham Omnibus Company,
Laluan Kuala Selangor-Klang- Banting diberikan kepada Klang and Coast Omnibus Company
 Laluan Kuala Selangor- Kuala Lumpur oleh Selangor OmnibusCompany.

Established in 1937, Selangor Omnibus was the first bus operator in the country and has managed to survive all this while with only the KL-Kuala Selangor route which is exclusive to it.

Pada awal penubuhan, bas-bas pendek (bas mini) bagi membawa 5-6 orang. Kemudian bas dengan 22 tempat duduk diperkenalkan. Tambang bas dari Kuala Lumpur ke Klang sebanyak 60 sen manakala ke Port Swettenham (Pelabuhan Klang) sebanyak 56 sen dikenakan.





Tetapi ada juga kelemahan pengurusan bas awam ini termasuk yang melibatkan kemalangan maut.
Dalam bulan  Disember 1941  sebuah bas terbalik dekat Kapar mengakibatkan 7  orang penumpang mati. Banyak juga rungutan awam tentang bas membawa muatan penumpang melebihi bilangan yang dibenarkan. Ada juga peningkatan dalam perkhidmatan yang disukai pengguna seperti mulai tahun 1948 bas dengan radio mula beroperasi di laluan KL-Klang- Port Swettenham. Ramai pengguna sukakannya sehingga mereka sanggup menunggu lama untuk menaiki bas berradio ini walaupun bas biasa ada.

Selepas merdeka, kerajaan mula memikirkan penglibatan kaum Melayu dalam pengangkutan bas awam ini. Dasar kerajaan mengkehendaki syarikat-syarikat sedia ada menjual sebahagian saham –saham mereka kepada pelabur Melayu. Antaranya:..... OKlah, yang itu cerita lain. Nak tahu sambungan cerita ini..bacalah entri aku yang akan datang.. Berhati-hati di jalan raya Ingatlah orang yang tersayang dan malaikat maut sebelum Allah menjemput kita kembali... Assalamualaikum.

Rujukan:
The Singapore Free Press and Mercantile Advertiser (1884-1942), 30 September 1937, Halaman 8
Rs & was Saying

The Straits Times, 2 Oktober 1937, Halaman 12, 
BIG MODERN BUSES TO REPLACE OLD HIRE-CARS F.MS.

The Straits Times, 14 September 1941, Halaman 8
A.I.F. CORPORAL FINED ON DRIVING CHARGE

The Straits Times, 4 Ogos 1955, Halaman 8
THE BUS THAT LISTED HAD 34 TOO MANY

Federated Malay States Railways. Road Motor Services 1910, pdf.. 


Selasa, 14 Oktober 2014

Peranan dan Tugas Penghulu di TPG

Salam buat semua. Apa khabar semua? Sihat dan waras? Harap masih keras ya, wak! Syukur ke hadrat Ilahi kerana masih diberi kesempatan mengharungi kehidupan taat beragama di samping teman-teman saudara seagama dunia dan akhirat. Selawat dan salam buat Junjungan Besar Rasulullah S.A.W, Penghulu sekalian nabi dan umat akhir zaman.
Sebut sahaja Penghulu, teringat aku ketika aku masih di bangku sekolah agama sebelah petang di tapak lama Sekolah Ugama Telok Panglima Garang yang ketika itu masih berdinding papan. Kedudukannya bersebelahan dengan rumah Tok Penghulu Hamzah yang dibina kerajaan. Rumah papan berlantai tinggi itulah yang aku kunjungi setiap kali saban tahun ayah menyuruhku mendapatkan tandatangan sokongan dan cop rasmi jawatannya untuk surat-surat pinjaman buku teks atau permohonan biasiswa sekolah aku. Tidak pernah sekali permintaan aku ditolak bahkan aku diminta oleh Tok Penghulu untuk belajar rajin-rajin agar berjaya dalam mengejar cita-citaku bagi membebaskan keluargaku daripada kepompong kemiskinan. Tetapi tak lama kemudian aku dengar beliau telah berpindah ke tempat lain atas arahan tugas. Hidup harus diteruskan.
Jadi, pada kali ini aku ingin buat perbandingan merentas masa dan zaman sejak 1883 sehingga kini peranan seorang Penghulu.

Yang pasti, bidang kuasa Penghulu tidak akan sama seperti pengaruh seorang Penghulu ketika zaman Feudal sebelum campurtangan Inggeris di Selangor pada tahun 1874. Peranan dan Tugas Datuk Penghulu pada tahun 1938 berbeza dengan tanggungjawab Datuk Penghulu dalam Sistem Pentadbiran Tempatan British yang diperkenalkan oleh Residen Inggeris Frank Swettenham pada tahun 1883.Apatah lagi kini, daripada seorang wakil Sultan yangberpengaruh dan berkuasa penuh ke atas mukim dan kutipan hasilnya, kini Penghulu hanyalah seorang penjawat awam biasa yang tertakluk kepada pelbagai arahan tugas mengikut Perintah Am (General Orders) kerajaan.

Daripada seorang pemimpin masyarakat yang membentuk minda dan mentaliti anak-anak buahnya kepada seorang staf kerajaan yang bertanggung jawab menyelaras program-program kerajaan dan menyediakan laporan setiap aktiviti kerajaan di mukimnya, mengecop surat sokongan untuk anak buahnya untuk urusan  yang biasa-biasa. Nasibnya sama seperti kerjaya seorang guru atau pendidik macam aku yang suatu masa dahulu menjadi orang penting penggerak masyarakat tetapi kini kata-katanya tidak diendah oleh segelintir anak murid bahkan menjadi mangsa ugutan ibu bapa yang mana anak-anak mereka dikenakan tindakan disiplin. Apapun tanggapan manusia kini, jasa dan pengorbanan Datok-datok Penghulu ini tetap dikenang walaupun ramai yang telah pergi menemui Ilahi. Moga -moga Allah mencucuri rahmat dan hidayahNya ke atas roh-roh mereka. Semoga damai mereka di sana. Amin.

1883
1.Kelayakan- Akur arahan, berpendidikan, terpilih daripada keluarga berpengaruh (golongan bangsawan@Istana), daya kepimpinan tinggi, mendapat perkenan DYMM Sultan secara bertulis.

2. Tanggungjawab - membantu Magistret Daerah dalam bidang tugasnya mengikut bidang kuasa yang dibenarkan dalam mukim masing-masing.

3. Ganjaran- 10% daripada cukai yang dikutip. Pengecualian cukai ke atas rumah dan tanah yang dimiliki selagi memegang jawatan (Tempoh perkhidmatan tidak ditentukan, bergantung kepada prestasi dan usia)

4. Bidang kuasa dan Skop Tugas -
a) mengutip hasil dan sewa dalam mukimnya bagi pihak Megistret Daerah
b) membantu Megistret Daerah menyelesaikan isu berhubung tanah dalam mukimnya
c) membantu menyelesaikan kes tuntutan kecil tidak melebihi $5 dan menubuhkan Mahkamah Penghulu dengan denda tidak melebihi $10.
d) melaporkan kes jenayah berat kepada pegawai polis di daerahnya
e) menyimpan buku pendaftaran tentang semua penduduk serta harta benda mereka dalam mukimnya
f) memantau segala kemudahan asas kerajaan dimukimnya dan melaporkan sekiranya berlaku kerosakan ke atasnya
g) berbincang dengan anak-anak buahnya tentang keseragaman masa untuk penanaman padi serta
menggalakkan anak-anak buah mukimnya menanam tanaman seperti kelapa, sago dan lain-lain  di tanah mereka
h) memastikan lesen dan peraturan untuk aktiviti menangkap ikan, menebang balak atau membuat kayu arang dipatuhi.
i)  memastikan pesakit  atau ternakan yang sakit dikuarantin sehingga tamat tempoh penularan penyakit serta dilaporkan kepada pegawai yang berkenaan di daerahnya
j)  menerima dan menjalankan semua arahan yang diberikan kepadanya untuk dimaklumkan kepada anak-anak buahnya.
k) mengarahkan semua pemilik tanah di mukimnya meletakkan batu sempadan tanah masing-masing
menyiapkan dan menghantar laporan bulanan dan penyata kewangan mukimnya kepada pegawai-pegawai berkenaan di daerahnya dan kepada Megistret pada setiap 3 haribulan.
l)  memastikan tiada aktiviti atau kegiatan perjudian,penjualan arak tanpa kebenaran

4. Engkar Perintah-
a) Denda tidak melebihi $500  atau penjara tidak melebihi 2 tahun kerja berat sekiranya menjadi Penghulu tanpa watikah pelantikan oleh DYMM Sultan secara bertulis
b) menjalankan kutipan haram atau menzalimi orang awam akan dikenakan tindakan tatatertib yang berat atau dilucutkan jawatan.

1938
1. Kelayakan- masih seperti dahulu, berpendidikan tinggi dari institusi pendidikan yang diiktiraf,  tidak semestinya daripada keluarga yang dihormati dan berpengaruh, daya kepimpinan tinggi, mendapat perkenan DYMM Sultan secara bertulis.

2. Tanggungjawab - membantu Pegawai Daerah dalam bidang tugasnya mengikut bidang kuasa yang dibenarkan dalam mukim masing-masing

3. Ganjaran- gaji dan elaun bulanan dibayar secara tetap oleh kerajaan negeri, rumah kediaman disediakan.(Tempoh perkhidmatan, tetap dan berpencen)

4. Bidang kuasa- bertambah dan dinaiktaraf:
a) menyelesaikan kes sivil  bukan jenayah dalam kalangan penduduk Asiatics dengan dendaan tidak melebihi $50.
b) mengadakan Mahkamah Penghulu untuk menyelesaikan kes tuntutan berdasarkan adat Melayu.
c) menjadi penimbangtara dan membantu pihak polis dalam menyelesaikan kes jenayah.
d) menguruskan lawatan pegawai atasan kerajaan ke mukimnya.
e) menyampaikan makluman penting kerajaan dalam perhimpunan masyarakat atau ketika khutbah Jumaat
f) menjadi Pengerusi Masjid di mukimnya
g) mempunyai pembantu i.e. Ketua Kampung dalam menjalankan tugas-tugas rasmi kerajaan di mukimnya.
h) menghadiri majlis-majlis kemasyarakatan di mukimnya dan majlis-majlis rasmi kerajaan.

2014

1. Kelayakan:
Sijil Pelajaran Malaysia atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya oleh kerajaan serta mempunyai pengalaman tidak kurang dari 10 tahun dalam bidang yang berkaitan, terlibat dalam aktiviti kemasyarakatan dan sukarela serta berpengetahuan luas dalam pembangunan masyarakat, adat istiadat, agama dan sosiobudaya tempatan; atau
[ Gaji Permulaan: RM1,511.54 ]
Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya oleh kerajaan; atau
[ Gaji Permulaan: RM1,737.15 ]
Sijil Tinggi Agama Malaysia atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya oleh kerajaan; atau
[ Gaji Permulaan: RM1,737.15 ]
Diploma dalam bidang pentadbiran awam yang diiktiraf oleh kerajaan daripada institusi-institusi pengajian tinggi tempatan atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya; atau
[ Gaji Permulaan: RM2,037.96 ]
diploma dalam bidang pengurusan harta benda yang diiktiraf oleh kerajaan daripada institusi-institusi pengajian tinggi tempatan atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya.
[ Gaji Permulaan: RM2,113.16 ]
kepujian Bahasa Malaysia/Bahasa Melayu (termasuk lulus Ujian Lisan) pada peringkat Sijil Pelajaran Malaysia atau kelulusan yang diiktiraf setaraf dengannya oleh Kerajaan.
[Calon dengan kelayakan STPM/STAM atau diploma disyaratkan mempunyai pengalaman tidak kurang dari 5 tahun dalam bidang yang berkaitan, terlibat dalam aktiviti kemasyarakatan dan sukarela serta berpengetahuan luas dalam pembangunan masyarakat, adat istiadat, agama dan sosiobudaya tempatan]

2.  Ganjaran- gaji dan elaun bulanan dibayar secara tetap oleh kerajaan Persekutuan, rumah kediaman disediakan. Kemudahan-kemudahan sama seperti yang dinikmati oleh penjawat awam lain. (Tempoh perkhidmatan tetap dan berpencen)
 
GAJI MINIMUM GAJI MAKSIMUM KADAR KENAIKAN GAJI TAHUNAN
RM1,362.00            RM5,092.00                            RM145.00

3. Deskripsi Tugas:
Bertanggungjawab sebagai Pegawai Perhubungan antara Kerajaan dengan rakyat bagi urusan-urusan yang berkaitan dengan Pentadbiran Tanah, Pentadbiran Agama Islam, Keselamatan Pembangunan, Kegiatan Sosial dan Kebajikan Masyarakat di peringkat kampung, mukim, daerah dan negeri.

Senarai Nama Penghulu yang pernah berkhidmat di TPG sehingga kini.

1
Penghulu Raja Ibrahim bin Raja Budu (1 Januari 1893-?)
2
3
Penghulu Haji Jaafar bin Abdul Rahman (Jun 1906-?)
4
Penghulu Che Abdullah bin Sheikh Hassan
5
Penghulu Ngah
6
Penghulu Osman
7
Penghulu Raja Idris
8
Penghulu Syed Hashim
9
Penghulu Abdullah
10
Penghulu Wan Hamid
11
Penghulu Omar
12
Penghulu Wan Hassan bin Wan Salleh (tahun 1960an)
13
Penghulu Abu Bakar
14
Penghulu Muhammad Bandar
15
Penghulu Hamzah bin Abdullah
16
Penghulu Faidzullah
17
Penghulu Mohd Salleh bin Abdul Rahman
18
Penghulu Aziz bin Kasim
19
Penghulu Abdul Hamid
20
Penghulu Haji Mohd Halil bin Selamat
21
Penghulu Haji Mahadzir bin Abu Samah (16 September 1999 - 31 Disember 2005)
22
Penghulu Faisal bin Yahya (1 Januari 2006 - 15 Ogos 2008)
23
Penghulu Haji Mat Isa bin Harun (16 Ogos 2008 - )

Ahad, 12 Oktober 2014

Arkib Berita Tentang Telok Panglima Garang di Singapura

http://eresources.nlb.gov.sg/newspapers/


Pilih bahasa yang ingin digunakan:  English |  中文(简体) |  Bahasa Melayu



137 Keputusan dijumpai bagi Telok Panglima Garang

Masukkan Kata Kunci: 
|

Diisih mengikut: Paling Lama 
Paparkan: 1 - 10


 Nota:Terdapat artikel yang hanya boleh dibaca melalui stesen berbilang media yang terdapat di perpustakaan NLB. Untuk maklumat lanjut, sila lawat lelaman Soalan yang "Kerap Ditanya (FAQ).
Teks surat khabar yang terpapar di nukilan artikel telah dijana secara automatik menggunakan perisian pengecaman aksara optik (OCR) dan mungkin mengandungi kesilapan.

Jepun di Tanah Melayu....The Untold Story

Salam buat semua. Salam Zulkaedah. Semoga korang semua dalam keadaan sihat walafiat serta berbahagia di samping keluarga tercinta. Hari ini ...