Jumaat, 9 Januari 2015

Nostalgia Padang Awam TPG

Salam buat semua. Apa khabar teman-teman blogku, juga kengkawan dan saudara maraku di TPG. Semoga kalian dirahmati Allah Taala. Amin. Minggu lepas aku balik ke Taman Dato' Hormat, ziarah kakak aku. Dah sebulan lebih aku tak balik. rindu aku kat dia, bapa dan emak-emak sedara mara aku di Batu 11. Dari Seremban, aku ikut PLUS dan kemudian exit kat Saujana Putra sebelum sambung perjalanan aku di SKVE dan keluar kat interchange TPG. Bila terpandang jer signboard TELOK PANGLIMA GARANG, aku terharu. Gembira bercampur sedih. Apa tidaknya, aku kini kembali berada di tempat aku dilahirkan, kemudian dibesarkan, sebelum aku menghabiskan 35 tahun daripada usiaku merantau ke Melaka, Amerika Syarikat, Sarawak dan kini di Seremban.

Setiap tempat di Telok, mengingatkan aku kenangan lama suka dan duka bersama kawan-kawan sebaya aku membesar bersama. Ketika aku melintas pekan Telok, sebelum membelok ke Taman Dato' Hormat, pandanganku tertumpu ke arah padang awam Telok yang bersebelahan sekolah Cina itu. Di situlah, di padang itulah satu-satunya pusat rekreasi dan sukan orang kampungku. Di situ jugalah aku, Seman, Faizal, Badrul, Ajis, Hanapiah anak Pakcik Leman dan budak-budak Telok serta Simpang Batu 11 bermain bola sepak, boleh dikatakan hampir setiap petang dan cuti sekolah. 

Padang Awam Telok

Tapi yang paling ditunggu-tunggu oleh penduduk Telok ialah perlawanan persahabatan antara kelab bola sepak di mukim TPG, biasanya pada hari Sabtu atau Ahad. Tidak ada pengumuman atau banner tentang  game hari itu, tapi semua orang Telok macam dah tahu ada friendly match bila jaring gol dan bendera tepi line dipasang. Tahu-tahu lepas Asar dah penuh dah orang menunggu kat tepi padang itu. Ada yang menenggek atas motor tepi jalan, ada yang duduk tepi parit, siap dengan air minuman, bungkus ikat tepi lagi. Makin lama makin ramai orang berkumpul. Berapa ramai penonton bergantung kepada populariti team-team yang main. Tak payah tunggu lama, datang dah apek jual aiskrim naik motor menebeng tepi padang sambil bunyikan loceng.

Warung Pak Atip di tepi pasar ikan lama dan Gerai Poklong Lias serta Mak Yah (Sebelum itu arwah Brother Mus berniaga) di bawah pokok tepi jalan depan rumah Ontu (Orang Tua) Rahim dan Ontu Mansor itu penuh dengan pelanggan yang order makan mee goreng dan pekena teh sebelum dan selepas perlawanan bola itu. Apabila masuk jer team feveret diorang, ramai yang bertepuk sorak, terutama team Kg. Simpang Batu 11, yang dikenali dengan nama Simpang United dan juga team Telok, Telok FC. Ramai anak-anak Telok yang hebat dalam kedua-dua team. Faizal Timah Lawa, abang Atan Cikgu Zainuddin, abang Atan anak Mat Burung, Abang Tapa anak Makcik Seri merupakan pemain-pemain pilihan orang kat Telok. Ada yang terpilih sehingga mewakili Kuala Langat dan PKNS dalam Liga Selangor.


Kat padang itu jugalah orang Telok berkumpul untuk menonton wayang pacak. Wayang pacak ini merupakan program Jabatan Penerangan untuk hiburkan orang kampung disamping menyebarkan mesej-mesej kerajaan masa itu. Sejak awal petang sebelum malam tayangan itu, land rover dan van Jabatan Penerangan heboh mengajak orang-orang kampung supaya keluar dan turun ke pekan Telok. Aku tak ingat berapa kerap diorang adakan tayangan kat padang itu. Mungkin sebulan sekali atau dua tiga bulan sekali kot. Memang aku tak ingat. Yang aku ingat, petang-petang sebelum Maghrib dah ramai orang datang , siap bawa tikar mengkuang untuk duduk anak beranak. Solat Maghrib hilang entah ke mana dan di mana aku pun tak tahu. Tapi tayangannya lepas Isyak karang. 

Ada filem Melayu dan ada filem Inggeris. Aku dengar diorang kata sekali-sekala ada filem hindustan. Entahlah, tapi yang pasti masa tengah syok-syok tengok diorang potong stim, berhenti untuk kempen dan mesej kerajaan. Aku tak ambil port (endah) pasal mesej itu. Yang aku ingat aku dan ramai orang kat padang itu ambil kesempatan time itu beli kacang rebus, kacang goreng dan apa jua makanan dan minuman yang dijual penjaja malam itu. Itu jer lah hiburan orang Telok selain tengok wayang Cina kat Tokong Simpang tu. Yang muda mungkin panjang langkah diorang ke Klang untuk berhibur tengok wayang dan ke Kelab Malam El Dino atas Great Wall itu. Keesokan harinya, penat pekerja town board kutip kertas surat khabar pelapik punggung dan plastik bekas minuman. Aku rasa kalau penuh sebakul sampah sarap, sebakul juga sumpah seranah orang yang buat sampah itu dapat. Lantak korang ler.

Di sini jugalah temasya sukan belia dan pelajar sekolah diadakan. Dahulu, temasya sukan sekolah merupakan temasya sosial untuk masyarakat setempat. Habis keluar semua orang Telok, keluar untuk meramaikan majlis sukan tersebut. Majlis itu juga dihadiri oleh orang-orang kenamaan, wakil rakyat, menteri, pegawai daerah, penghulu dan ketua kampung. Yang pasti,  Allahyarham Tuan Haji Talib b. Bulat , ketua kampung aku yang dah berkhidmat selama 25 tahun (1968-1994) gerenti ada. Aku seronok dengan sikapnya yang peramah, mesra dengan budak-budak sebaya aku. Pasal itu Tok Talib a.k.a Tok Onn (panggilan hormat orang kampung aku kepada beliau kerana kepetahannya berucap tanpa teks, macam Dato' Onn Jaafar) merupakan orang paling popular dan berpengaruh di Telok. 

Biasanya kejohanan sukan ini diadakan pada hari Sabtu sebelah petang, mulai 2 petang. Selain daripada bebudak sekolah bersaing dalam acara sukan, ada juga diselitkan acara sukan untuk ibu bapa, guru, dan orang kampung. Memang meriah sungguh. Makin petang makin ramai penonton. Tak ada yang balik sehingga tiba acara kemuncak temasya sukan itu, iaitu majlis penyampaian hadiah untuk pemenang. Biasanya pemenang dapat piala perak, medal dan juga hadiah sampingan. Isyy...tidak ler sampai beri TV atau motosikal! Biasanya dapat ler hamper makanan dan bekas-bekas plastik. Itupun budak-budak dan orang kampung seronok sangat. Kalau korang tengok masa itu, macam kat pesta Jom Heboh, gerai segera makanan dan minuman sibuk melayan pelanggan. Tapi tak ada ler gerai tudung bagai! Adik aku pun ambil kesempatan jual aiskrim kat situ, habis...maklumlah cuaca panas mengerlip. Pendek kata, semua orang happy.

Di padang inilah juga pernah berlangsung acara lumba jalan kaki dari Telok ke Klang. Ramai juga peserta yang mengambil bahagian. Rata-rata peserta dari kaum India. Dekat satu sudut padang ini juga didirikan taman rekreasi untuk anak-anak kecil bermain. Di situ ada papan gelongsor dan jongkang jongkit. Tapi sayang, tak ada  pokok rendang untuk ibu bapa berteduh. Lama kelamaan, padang mainan bebudak ini terbiar reput dan berkarat begitu sahaja.

Itu masa dulu, tahun-tahun 1960-an sehingga pertengahan 1980-an. Masa itu penduduk Telok tak seramai sekarang. Taman perumahan yang ada masa itu hanyalah Taman Telok yang dibina PKNS. Memanglah keperluan rakyat dan orang kampung itu yang rata-rata golongan pekerja bawahan dan pekebun tak banyak. Mereka terima jer apa sahaja pembangunan kat Telok. Tapi kini ,dalam tahun 2015,  Penduduk Kampung Telok Panglima Garang sahaja sudah seramai 14,408 orang iaitu 7,924 lelaki dan 6,484 perempuan, di kampung dan di 9 buah taman perumahan yang terdiri daripada:

1.Taman Panglima
2.Taman Dato’ Hormat
3.Taman Telok
4.Taman Jaya Utama
5.Taman Halijahton
6.Taman Indah Jaya
7.Taman Perkasa
8.Taman Pertiwi
9.Taman Aman

Lokasi kemudahan sukan dan rekreasi di TPG

Belum campur lagi jumlah keseluruhan penduduk mukim TPG yang sudah lebih daripada 63,726 orang (statistik tahun 2010). Daripada bilangan itu, hampir 50,000 orang merupakan penduduk di bawah usia 40 tahun. Sudah pasti golongan ini aktif dan masih aktif bersukan dan berekreasi. Banyak rungutan dan sungutan golongan ini yang mendesak dibina kawasan riadah di TPG untuk orang awam seperti taman permainan, kawasan jogging dan sebagainya. Kemudahan sukan rekreasi yang sedia ada seperti Gelanggang Futsal Taman Dato’ Hormat dan Gelanggang Bola Sepak Pekan Telok Panglima Garang, masih tidak memenuhi tuntutan mereka. Sudah tiba masanya kerajaan negeri melalui Majlis Perbandaran Kuala Langat mendengar dan merealisasikan impian dan hajat majoriti penduduk TPG ini, sekurang-kurangnya satu taman rekreasi seperti yang ada di pekan Banting itu dalam perancangan pembangunan induk mereka. Aku cuma menyampaikan jer. Semoga TPG terus membangun dan sentiasa dalam rahmat Allah Subhana wa taala. Amin.

Rujukan:
 http://paritmahang.pi1m.com.my/index.php/maklumat-setempat/maklumat-am












 

Rabu, 7 Januari 2015

Nikmat Air Bersih di TPG



Salam buat semua. Salam ukhuwah. Kali ini entri aku berkaitan air. Ya, tepat jangkaan korang. Memang aku nak bercerita tentang banjir. Simpati aku kepada mangsa-mangsa banjir di Kelantan, Terengganu, Pahang, Perak, Johor dan Kedah. Tadi aku dengar berita kat tv, gelombang ketiga pulak akan melanda. Belum pun reda trauma mereka, datang pula ancaman lain, ketiadaan air bersih untuk diminum. Air memang satu keperluan hidup. Air yang bersih penting bagi memastikan kesihatan diri dan persekitaran dalam tahap optimum demi kesejahteraan hidup. Syukur kita orang Telok kerana air bukan suatu masalah kepada kita kerana taburan hujan di Malaysia dan Telok tinggi, melebihi 2000mm setahun. Tak pernah berlaku kemarau yang berpanjangan di Telok. Mungkin ada sesetengah tempat tidak turun hujan lebih sebulan, tapi itu bukan bererti musim kemarau. Bahkan kasih dan rahmat Allah kepada kita tetap ada kerana tidak cukup air dari langit, malahan air di dalam bumi pun sentiasa ada. Mungkin kemarau pendek hanyalah hukuman dan peringatan daripada Allah atas dosa-dosa kita, mungkin juga ujian bagi meningkatkan keimanan dan ketakwaan kita terhadapNya. Tapi belum pernah bumi Telok mengalami musibah banjir. Ya, belum pernah. Oklah, pernah jugalah air naik kat Batu 9 Kebun Baru sampai beberapa kebun dan rumah ditenggelami air tapi cuma takat buku lali sahaja dan for sure tak lebih daripada paras lutut. Itupun kerana kawasan itu bertanah gambut. Tanah gambut ini macam span, serap air. Pasal itu ler apabila parit dibuat dan paras air bawah tanah menyusut, tiada lagi banjir kecuali parit tersumbat dengan sampah sarap atau  rumput panjang sangat. Hahaha...dalam macam lagu Bangau Oh Bangau pulak dah.

Yes. Telok pernah dilanda ribut, macam yang berlaku dalam tahun 1954.  Itupun setakat terbang dua tiga keping zink bumbung dan empat lima batang pokok getah patah atau tumbang.Tapi bukan banjir.Walaupun banjir atau bah besar berlaku dan melanda Malaya dan Malaysia pada tahun 1920, 1926, 1963, 1965, 1967, 1969, 1971, 1973, 1979, 1983, 1988, 1993, 1998, 2005, 2006, 2007, 2011, 2013 dan terkini 2014, Telok terselamat. Alhamdulillah. Bagaimana boleh begitu? Itulah kehendak dan kudrat Allah Taala. Mudah-mudahan Telok terus terpelihara daripada segala malapetaka. Tapi dengan syarat, orang-orang Telok terus beriman, mengajak kepada kebenaran dan mencegah kemungkaran. Kalau maksiat terus bercambah dan subur, nantikanlah kemusnahan atas kemurkaan Allah yang akan menimpa semua orang termasuk geng-geng surau dan masjid. Korang tengok dan bacalah berita dari Pantai Timur. Lepas satu satu bencana yang terpaksa mereka lalui. Lepas habis segala harta benda dihanyutkan dan dimusnahkan air banjir, timbul pulak masalah nak dapatkan air bersih. Semua air dah tercemar. Telaga dan kolam dah bercampur air bah yang mengandungi bakteria E-Coli, penyebab taun. Penyakit taun ini jangan dibuat main. boleh membunuh. Tersiksa orang yang terkena taun dengan cirit-birit yang melampau. Ramai yang maut selepas seminggu. Dahsyat sungguh. Tapi kat Telok kehidupan masyarakatnya sejahtera. Air yang kita minum daripada paip bersih, bebas dari kuman, at least menepati piawaian WHO (World Health Organization). Tapi sejarah air bersih yang kita minum itu panjang. Aku tertarik untuk menghuraikan hasil dapatan aku melalui pembacaan aku di internet. So, korang dah ready nak dengar kuliah aku dalam entri kali ini? Bagus...Duduk tegak-tegak, mata pandang ke depan dan pasang telinga.Kih,kih,kih..Terkono. Amek korang.

Daripada apa yang aku dengar dan baca, dulu atok nenek kita kat Telok macam juga kat tempat-tempat lain. Kita dapat air daripada perigi, kolam, telaga, parit dan air hujan untuk minum, mandi, basuh pakaian dan menanak nasi. Oklah aku terlupa. juga daripada air hujan yang diorang tadah dalam tong-tong dram. Takde apa-apa specialnya kat Telok berbanding tempat lain. Walaupun mungkin airnya sedikit berbau, berkeladak sedikit, tapi setelah dicampur tawas dan dimasak, akhirnya air itu selamat diminum. Bertahun-tahun mereka minum air dari sumber tersebut. Alhamdulillah tak ada sesiapa yang jatuh sakit atau meninggal dunia. Cuma bekalan airnya tak tetap, mengikut cuaca. Kalau musim hujan, penuh perigi, tapi kalau kemarau, susah sikit. So, untuk pastikan rakyat dalam keadaan sihat, maka kerajaan pada masa itu mula memikirkan penyaluran air bersih ke kampung-kampung termasuk ke Telok.

Kalau korang nak tahu, Telok dapat bekalan air bersih mulai tahun 1939. Masa itu seluruh Kuala Langat mendapat bekalan air dari loji rawatan Bukit Tampoi yang baru dibina. Itupun kita di Telok dan Kuala Langat agak terlewat menerima air bersih ini berbanding bandar dan tempat lain. Tempat lain macam kat Penang dan Kuala Lumpur selewat kurun ke-19 dah dapat air,seperti yang aku petik di bawah ini.

Wells have since been relegated to the annals of history and stand pipes where villagers washed, bathed and collected water for cooking and drinking are a rarity.The foundation for piped water supply was laid by the British in 1804, when the first aqueduct of brick was built to transport water from the hills to the town of Penang. By the end of the 19th century piped water was available to urban households through house taps and stand pipes throughout the country. Piped water was still untreated, as it was common at the time throughout the world. In 1906 the first slow sand filter plant in Malaysia was built at the Ampang Intake for Kuala Lumpur. In 1915, disinfection technology used hypochlorite and later, gaseous chlorine. By 1939, households in the major towns of Malaya were well-served with piped water. Many water installations, however, deteriorated from neglect during the war years of the Japanese Occupation from 1941 till 1945

Air yang telah dirawat itu kemudian disalurkan melalui paip yang ditanam ke loji air di Bukit Jugra sebelum diagihkan ke kampung-kampung menerusi paip-paip di tepi jalan raya utama termasuk ke Telok. Jadi, kita di Telok dapat bekalan air dari sungai Langat, bukan dari sungai Klang, walaupun Telok lebih hampir dengan Klang. Untuk pengetahuan korang, Klang dan Pelabuhan Klang mendapat sumber air minum mereka dari Empangan Air Kuning.











Oklah berbalik kepada kisah kita di Telok. Bukan semua orang kampung mampu untuk bayar wang cagaran dan pasang paip air ke rumah. Tapi, life goes on. Mereka yang miskin terus menggunakan air perigi dan air hujan. Tapi kerajaan dah menjangkakan hal sebegini. Jadi, awal-awal lagi kerajaan dah siapkan communal standpipes di setiap kampung di sepanjang laluan paip air tersebut. Yang aku ingat, dekat Telok, ada satu paip awam ini di seberang jalan raya depan  masjid al Hidayah, lebih tepat lagi di depan Klinik Kesihatan TPG sekarang. Dekat situlah Seman dan Ajis anak Poksu Malek ambil air paip, isi dalam tong dram plastik untuk dibawa balik dengan basikal Jaguar bapa diorang. Alahai, basikal yang tempat duduk belakangnya lebar, empat segi tuu.. Hari-hari diorang ambil buat air minum dan wuduk kat rumah. FOC. Free of charge. Tak kena bayar pun, macam korang sekarang nilah dapat air free daripada Syabas,kan? Masa itu rumah aku dan rumah sedara mara aku dan majoriti orang Telok dah ada air paip kat rumah. Kadang-kadang, maaf bukan kadang-kadang, setiap kali aku  balik daripada main bola dengan Seman, Badrul anak Ustaz Yusof dan bebudak Telok di padang SK Telok, aku pasti singgah minum seteguk dua dari air paip ini. Tapi lepas akhir tahun 70-an, aku  dah tak nampak paip awam kat situ lagi, mungkin perkhidmatannya dah tak diperlukan lagi, agaknya.

Paip air awam di kawasan petempatan

paip air komuniti
Pili air awam seperti di TPG

Dekat belakang rumah  pusaka atok aku, ada perigi buta. Maknanya, suatu masa sebelum aku lahir memang mereka guna air perigi. Bila diorang masuk air paip, aku tak tahu. Aku  tak tanyapun! Masa itu abah aku baru buat rumah kat atas tanah emak aku di Telok (1970). Lagi satu, time aku bersekolah rendah, aku selalu bertandang ke rumah Ontu (Orang Tua) Sadu, bidan kampung yang menyambut kelahiran aku dan ramai lagi orang-orang Telok ke dunia ini, kebetulan sedara mara aku juga. Rumahnya seberang jalan raya dengan rumah aku. Untuk pengetahuan korang, Ontu Sadu ini isteri Lebai Omar, bapa Ontu Musa, datuk kepada abang Rahman (Ujang) , Tok Siak Masjid Telok kini, dan abang Adnan, towkay warung makan kat Telok tu. Wow, panjang intro aku tentang orang yang korang tak kenal ini. Anyway, kat rumah dialah aku belajar berenang dengan Seman dalam perigi diorang. Periginya besar dan luas, siap ada teratai yang terapung di dalamnya. Masa itu perigi ini hanya untuk diberi minum pada lembu yang dibela oleh Pak Dawi (hahaha... pening kepala korang).Diorang pun ada air paip. Hari-hari kita orang mandi kat situ sehinggalah satu hari  abang Jali Jepun (cucu Ontu Sadu, kini Allahyarham) pecahkan botol kaca dan taburkan kat dalam perigi itu. Tak beri aku mandi dan berkubang di situ lagi.  Moga roh-roh mereka dicucuri rahmat oleh Allah Taala. Lepas itu aku berubah tempat mandi dan berkubang di parit Kampung Bom (Jalan Pusara Telok) dan alur sungai belakang kebun atuk aku. Begitulah lasak dan nakalnya aku masa kecil-kecil dahulu

Rujukan:
http://berpetualangkeaceh.blogspot.com/2011/01/stairs-up-bukit-hill-of-jugra.html



                 sambungan artikel..........




Laporan Berita Telok dilanda Ribut Mac 1954



Jumaat, 12 Disember 2014

Dari TPG ke Jeddah: Kehidupan di atas Kapal Haji

Salam buat semua. Sekali lagi aku ingin ucapkan terima kasih atas minat korang terhadap entri-entri aku dalam blog ini. FYI, blog aku ini bukan rekaan. Aku tulis berdasarkan pengalaman, pengamatan, kajian aku dalam mengharungi kehidupan di TPG sepanjang hidup aku. So, jangan risau, cerita yang aku tulis ini benar-benar berlaku, bukan cobaan.....HAHAHA.   Jom kita sambung cerita semalam pasal pengalaman datuk nenek dan orang kampung kita semasa belayar ke tanah suci..Jom

Keadaan Dalam Kapal Haji

Perjalanan ke tanah suci pada masa dahulu tidak semudah dan seselesa hari ini. Pelayaran selama 21 hari dengan kapal wap dan 16 hari dengan kapal diesel ini sememangnya berisiko. Kebanyakan jemaah yang menaiki kapal laut pernah mengalami pelbagai pengalaman pahit, termasuk dilanda ribut taufan. Malah, ada kapal laut yang terbakar ketika dalam pelayaran di tengah samudera. Dalam perjalanan selama berbulan-bulan ke Makkah dan balik, ada jemaah yang uzur atau meninggal dunia di atas kapal.  Namun, semua itu dianggap sebagai dugaan dan ujian Allah.
Sebelum 1900, tidak ada sebarang peraturan pelayaran dikenakan ke atas kapal-kapal ini. Kapal-kapal dagang ini tidak dibina untuk membawa penumpang dalam jumlah yang ramai (melebihi 1000 orang setiap kali pelayaran). Tidak ada ‘ medical inspection’, ruang tidur yang begitu terhad (ruang seluas 16 kaki padu seorang), penumpang terdedah kepada panas dan hujan serta ribut (walaupun khemah kanvas dipasang),kepayahan untuk memasak ketika ribut,  dan ada di antara mereka terhumban ke laut ketika laut bergelora. Mereka berserah dan bertawakal sepenuhnya kepada Allah Taala atas untung nasib mereka


Kemudian mulai tahun 1900, barulah kerajaan British dan Belanda mengadakan peraturan (mematuhi Konvensyen Maritim Antarabangsa), khusus untuk kapal-kapal ini dalam urusan mengendalikan Jemaah haji. Setiap kapal tertakluk untuk mematuhi segala peraturan pelabuhan termasuklah saiz  dan kapasiti kapal. Bilangan Jemaah dikurangkan daripada 1000 kepada  500 orang sahaja dalam setiap pelayaran demi keselesaan dan keselamatan kapal dan penumpang. Pihak perkapalan mesti menyediakan hospital sementara dalam kapal, lengkap dengan wad dan juga pasukan perubatan mereka sendiri termasuk minimum seorang doktor bertugas. Semua Jemaah disuruh menjalani pemeriksaan doktor.Semua kes demam akan dilaporkan kepada pihak pelabuhan. Terpulang kepada pihak berkuasa pelabuhan sama ada untuk mengenakan perintah kuarantin atau tidak. Bagi Jemaah wanita dan wanita mengandung, mereka diperiksa oleh jururawat dan bidan berbangsa Melayu yang telah lebih 10 tahun pengalaman bekerja di atas kapal haji.

Setelah kapal bertolak, mereka semua duduk di atas dek. Kesemua barangan mereka diletakkan ditengah- tengah dek kapal .Keadaan di atas dek kapal memang sesak. Di atas dek inilah mereka baring, duduk, berzikir, menunaikan solat berjemaah,dan tidur. Untuk sedikit privasi (mungkin juga kerana ada Jemaah wanita),  mereka memasang kain langsir. Mereka membentangkan tikar dan permaidani  masing-masing yang disempadani dengan beg-beg kecil mereka dan tali yang diikat untuk menyidai pakaian mereka. Mereka berbual-bual dan berkenalan.Mereka tidur beralaskan karpet atau tikar. 


Sekiranya berlaku kematian di atas kapal, jenazah akan dikebumikan di laut dengan penuh penghormatan diiringi bacaan ayat2 suci Alquran. Pada tahun 1897, ramai Jemaah tua meninggal dunia. Bagaimanapun, rekod sebenar mengenai kematian itu sukar diperoleh. Dianggarkan 30% kematian para Jemaah melibatkan warga emas, berlaku ketika dalam pelayaran.

Antara sebab-sebab kematian berpunca daripada terjatuh, keletihan kerana terpaksa turun naik tangga untuk mengambil air,minum,makan dan terpaksa beratur panjang dan menunggu lama  untuk mandi , ruang tidur sempit kerana beg terlalu banyak.70% selebihnya akibat keadaan iklim dan kehidupan yang ekstrem di Saudi Arabia dan di tanah haram.

Walaupun ramai yang mabuk laut kerana inilah kali pertama mereka menaiki kapal atau berada di laut dalam jangka masa yang agak lama, tetapi rata-rata Jemaah bersemangat tinggi. Rutin seharian mereka ketika dalam pelayaran ini hanyalah sebagaimana kebiasaan mereka lakukan, makan,minum, merokok,makan sirih, solat, mengaji dan berbual. Setiap hari soalan yang sama mereka tanyakan, Berapa lamakah lagi untuk sampai ke Jeddah?

Memandangkan kapal ini kapal kargo milik bukan Islam, Jemaah perlu memasak makanan mereka sendiri dengan bekalan yang dibawa. Di sepanjang rel dek paling atas, ditempatkan ruang untuk memasak. Kayu dan air disediakan manakala Jemaah perlu memasak sendiri di ruang yang disediakan. Peralatan memasak seperti cerek enamel, dapur masak minyak tanah mereka bawa sendiri. Tatkala ribut melanda, mereka masuk berlindung ke dalam kabin,dan terpaksa berlapar sepanjang pelayaran bergelora itu.


Kemudian, dengan sedikit kenaikan tambang perjalanan, pihak perkapalan bertanggung jawab menyediakan makan minum para Jemaah. Tukang-tukang masak Melayu diupah untuk menyediakan makanan dan minuman. Untuk memudahkan pengurusan sajian makanan, mereka dibahagi-bahagikan kepada beberapa kumpulan dan tempat ketika makanan disediakan. Setiap Jemaah,  tanpa mengira usia, diperuntukkan  1  1/10 gelen air minuman bersih sehari dan makanan dihidangkan pada masa-masa yang ditetapkan di bawah pengawasan anak kapal. Menu makanan yang dihidangkan seperti telur itik masin,ikan kering, nasi, sayur awet, cili dan bawang, cuka minyak kelapa dan kicap. Teh dan kopi juga disediakan sebagai minuman. Tukang masak ditempatkan di setiap tempat tersebut untuk menyediakan makanan 2 x sehari, pagi dan petang. Pada tahun 1953, pihak kapal haji membawa bersama kambing biri-biri hidup untuk  dijadikan makanan semasa dalam pelayaran.  Air untuk mandi dan berwuduk disediakan sebagai  air tambahan. Rata-rata para Jemaah berpuas hati dengan menu dan makanan kecuali sungutan kecil yang mengatakan beras Brazil yang ditanak tidak sedap, mohon ditukar kepada beras Siam. Kantin  di dalam kapal juga menjual keperluan jemaah termasuk minuman dan makanan untuk memenuhi kehendak dan selera penumpang di antara  sela masa makanan dihidangkan.

Keratan Akhbar  tahun 1927


Keratan Akhbar 1938
Keratan Akhbar Tahun 1949
Keadaan dalam  kapal haji
keadaan dalam kapal haji 2
keadaan dalam kapal haji 3


Mereka terus menghitung hari dan ketika terlihat daratan mereka bersorak kegembiraan, petanda mereka menghampiri Jeddah. Setelah 16-21 hari di laut, akhirnya mereka tiba di Pulau Kamaran, dan sekiranya tiada wabak yang menular, mereka akan meneruskan perjalanan ke Jeddah. Sebelum tahun 1930,sekiranya berlaku kes, wabak penyakit menular di atas kapal, mereka akan dikuarantin di sini selama  5 hari manakala kapal dari India 10 hari. Dilaporkan pada tahun 1939, bayaran cukai kuarantin wajib dibayar dalam bentuk emas. Sampai sahaja kapal haji di Jeddah, semua  Jemaah haji diminta turun dan menaiki tongkang kerana kesesakan di pelabuhan Jeddah tidak dibina dermaga secukupnya untuk kapal rapat ke pelabuhan.Pada tahun 1921, dilaporkan Jemaah terpaksa membawa  turun sebanyak mungkin air dari kapal mereka kerana berlaku krisis air di Jeddah.

Insya Allah..kita sambung nanti deh...Assalamualaikkum. 

Rujukan:
http://www.merchantnavyofficers.com/hadj.html
http://english.ahram.org.eg/News/115775.aspx

Khamis, 11 Disember 2014

Kisah Pelayaran Kapal Haji di Port Swettenham

Salam buat semua. Harap semua dalam keredaan Allah hendaknya. Seperti yang korang maklum, entri aku yang lepas, cerita pasal pengorbanan para tetamu Allah menyiapkan diri menyahut panggilan Kaabah. Semestinya kita umat Islam, wajib menyimpan niat untuk menunaikan rukun Islam kelima ini sekiranya kita mampu. Apa-apa pun niat itu penting. Soal mampu atau tidak, bila dan bagaimana kita serahkan pada Allah. InsyaAllah, InsyaAllah, InsyaAllah.. you'll find a way. Teringat aku lagu nyanyian Maher Zain yang meletop satu masa dulu. Awas, jangan sesekali kita memandang enteng soal niat ini kerana Allah SWT telah memberi amaran dan peringatan kepada mereka yang enggan mengerjakan haji sedangkan dia telah cukup mampu daripada segala segi sebagaimana hadis di bawah ;
عَنْ عَلِيٍّ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَنْ مَلَكَ زَادًا وَرَاحِلَةً تُبَلِّغُهُ إِلَى بَيْتِ اللَّهِ وَلَمْ يَحُجَّ فَلَا عَلَيْهِ أَنْ يَمُوتَ يَهُودِيًّا أَوْ نَصْرَانِيًّا وَذَلِكَ أَنَّ اللَّهَ يَقُولُ فِي كِتَابِهِ
{ وَلِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنْ اسْتَطَاعَ إِلَيْهِ سَبِيلًا }
Dari Ali, Rasulullah SAW telah bersabda : Sesiapa yang mempunyai bekalan dan kenderaan yang boleh menyampaikannya ke Baitullah, tetapi tidak mahu mengerjakan haji, maka bolehlah dia memilih untuk mati secara Yahudi atau Nasrani ini kerana  Allah telah berfirman dalam kitabnya .... { وَلِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنْ اسْتَطَاعَ إِلَيْهِ سَبِيلًا }     Riwayat Turmizi.
Jadi, sebagai orang Islam sedaya upayalah kita berikhtiar untuk memenuhi tuntutan agama ini. Entri aku kali ini menyambung kisah pelayaran datuk nenek kita di TPG, Malaya dan merata tempat di nusantara ini menunaikan rukun Islam kelima ini dengan penuh kepayahan dan tawaduk (rendah diri) terhadap Allah SWT sehingga mereka dapat merasa kemanisan iman dalam ibadat dan kehidupan mereka sehingga dijemput pulang oleh Allah.
 Cara mengumpul wang untuk ke Mekah
Sesungguhnya menunaikan haji merupakan rukun Islam kelima bagi mereka yang mampu. Mampu menurut tafsiran ulama bererti mampu dan berupaya dari segi fizikal, sihat tubuh badan, tiada halangan dalam perjalanan ,keselamatan terjamin, serta yang paling utama kemampuan kewangan. Maknanya, mereka sudah menyediakan perbelanjaan seharian untuk diri dan keluarga yang ditinggalkan di kampong semasa mereka di tanah suci. Namun, bagi mereka  yang telah  bertekad untuk ke tanah suci, wang ringgit bukan masalah utama bagi mereka. Mereka bertawakal kepada Allah atas seluruh kehidupan mereka ,sama ada sebelum ke Mekah atau selepas kembali mereka ke kampong.  Walaupun mungkin kewajipan itu belum tertuntut atas mereka, namun keimanan yang tinggi mengatasi segalanya. Menjadi tetamu Allah itulah impian mereka. Dengan niat suci itu, ada di antara mereka yang menjual tanah pusaka sekangkang kera di kampong untuk membiayai perjalanan suci mereka. Seluruh anggota keluarga, baik besar kecl tua dan muda dibawa bersama. Biarlah Allah yang menentukan nasib mereka kemudian. Sesungguhnya, Allah telah menetapkan ajal, maut,rezeki, dan jodoh setiap makhlukNya dan Allahlah sebaik-baik pentadbir.

Pernah aku terbaca kisah Orang-orang Jawa  yang sanggup bekerja secara kontrak di Johor dan lain-lain tempat di Tanah Melayu kerana dijanjikan ibadah haji selepas tamat kontrak. Mereka, seperti juga pendatang Indonesia kini, bertekad mengumpul sebanyak mungkin wang ringgit sebelum mereka pulang ke kampong halaman di Pulau Jawa. Ada sesetengah daripada mereka menggunakan duit simpanan kerja mereka sebagai tambang  seluruh keluarga mereka untuk ke Mekah. Sebenarnya visi mereka selepas pulang dari Mekah nanti mereka akan berhijrah ke Malaya bagi membuka petempatan baru di Johor dan Selangor. Penjualan tanah pusaka di kampung halaman itu boleh digunakan untuk modal untuk memulakan kehidupan baru ketika berhijrah nanti.

Namun, bagi majoriti jemaah haji, mereka menabung siang dan malam dengan  pekerjaan yang biasa mereka lakukan. Biarpun mengambil masa yang lama, bahkan ada yang telah menyimpan sejak puluhan tahun, sedikit demi sedikit, untuk ke Mekah. Mereka merancang pemergian mereka kerana tidak mahu menyusahkan sesiapa termasuk anak-anak, sekembalinya mereka dari tanah suci nanti. Lagipun, mulai 1948, banyak badan agama negeri-negeri di Malaya mensyaratkan Jemaah tidak dibenarkan ke mekah jika tidak memenuhi  syarat seperti yang ditetapkan. Untuk itu, bakal haji perlu mendapatkan pengesahan Pegawai Daerah di tempat masing-masing. Mereka mesti mempunyai wang yang secukup nya untuk menampung  semua urusan ke Mekah, DAN mesti juga cukup  wang untuk menyara tanggungan di kampung. Mereka juga tidak dibenarkan menjual atau menggadai tanah untuk ke Tanah Suci. Tapi kenapa diletakkan syarat sedemikian rupa ?

Sebabnya, mengikut kajian sosiobudaya, masyarakat Melayu sebelum 1951 menjalani 3 peringkat kehidupan; Bina rumah, kahwinkan anak, kemudian baru ke Mekah untuk naik haji. Kebiasaan orang Melayu masa itu mengambil jalan mudah, jual tanah pusaka untuk kahwinkan anak-anak, kemudian selepas itu mereka jual lagi tanah buat tambang ke Mekah. Sekembali mereka dari Mekah, masalah bermula. Mereka hidup merempat, terpaksa mengharapkan belas ehsan saudara mara, menumpang tanah untuk tapak rumah. Mereka terpaksa memulakan penghidupan baru yang memeritkan sedangkan usia mereka semakin lanjut. Sememangnya pergi ke Mekah itu diraikan tetapi bagi yang MAMPU., Apalah ertinya  kalau hidup masih miskin apatah lagi papa kedana setelah pulang?

Maka ditunjukkan jalannya oleh Ungku Abdul Aziz, seorang pensyarah (kini bergelar professor) Ekonomi di Universiti Malaya. Beliau menyarankan agar diwujudkan kaedah menabung menggunakan setem untuk  menunaikan haji. Caranya, penyimpan perlu membeli setem  bernilai 50sen-$100 di pejabat-pejabat pos yang berhampiran tempat tinggal mereka. Mereka kemudiannya akan diberi buku setem dan setem-setem tersebut hendaklah ditampalkan kedalam buku tersebut dan disimpan di rumah masing-masing. Kalau penyimpan mengumpul setem bernilai $4 sebulan, ditambah dengan pemberian bonus 3% setahun oleh pihak pejabat pos, mereka memerlukan simpanan selama 22 tahun untuk cukup sebagai tambang haji keseluruhannya. ( Pada tahun 1959, minimum $1500 diperlukan untuk ke Mekah). Kalau $100 sebulan pula, cukup 13 tahun penyimpanan, bolehlah mereka menghantar kesemua buku setem tersebut  ke RIDA (MARA) sebelum dihantar kepada  Lembaga Perusahaan Tabung Haji (Muslim Pilgrimage Savings Fund Board) untuk pengurusan perjalanan ke Mekah. Biasanya, bakal-bakal haji ini diberi notis 12 bulan untuk bersedia ke Mekah.

Ada juga sebahagian jemaah yang pergi sebagai pengiring, tukang masak, juru pandu, dipilih atau dibantu oleh badan amal. Mereka mengambil peluang bekerja di dalam kapal haji, sambil itu terus ke Mekah menunaikan kewajipan mereka. Apapun sebab dan caranya, mereka sudah bertekad untuk menunaikan haji, seterusnya menyimpan wang dan membeli tiket pelayaran untuk menebus dosa-dosa mereka dan menjadi tetamu Allah, suatu penghormatan tertinggi daripada Allah kepada makhlukNya, antara jutaan manusia yang bernafas di bumi. Maka, akan bermulalah satu pelayaran terpenting dalam sejarah hidup bakal haji tersebut.

"Labayk Allah Humma Labbyk, Labbaykka La Syarikalak Labbayk, Innal Hamda Wa al- Ni'mata Laka wa al-Mulk, La Syarikalak”

"Aku sambut panggilanMu, Ya Allah. Aku sambut perintahMu. Aku sambut panggilanMu. Sesungguhnya segala puji, nikmat dan seluruh kekuasaan adalah milikMu sendiri. Tiada sekutu bagiMu."

Persediaan Terakhir Sebelum ke Mekah
Walaupun mereka telah bersedia, mereka tetap perlu menyediakan pasport dan kebenaran kerajaan sebelum bertolak. Kemudian, Jemaah perlu mendapatkan pas haji dengan bayaran $1, mendapatkan suntikan vaksin. Jemaah perlu pergi melalui broker haji yang akan menguruskan pengangkutan, tempat tinggal masing-masing  ketika di dalam kapal haji, biasanya kapal kargo.

Selalunya, bakal haji perlu memastikan keperluan anak isterinya yang tinggal di kampung ketika musim haji cukup keperluan mereka. Namun, kesemua itu tidak penting kerana masyarakat mereka akan memastikan makan minum anak-anak bakal haji terjamin dan mencukupi. Seperti yang diceritakan tadi,biasanya bakal calon haji akan menjual sebidang tanah mereka untuk menampung perbelanjaan mereka dan anak-anak di sana. Pakaian mereka akan dimasukkan ke dalam beg kotak yang kuat untuk diikat di atas unta nanti. Periuk belanga juga dibawa berserta tikar dan permaidani.Wang tunai dan barang kemas dimasukkan ke dalam tali pinggang dan diikat di pinggang, tiket dan pasport dimasukkan ke dalam  bekas tin dan disandang di bahu. Sandal dipakai dan dibawa untuk menahan kepanasan mentari padang pasir. Kemudian mereka bertolak dari kampung halaman masing-masing menuju ke pelabuhan dengan apa cara pengangkutan yang termampu dan dapat disediakan.


Keadaan di Pelabuhan


Seawal 7.00 pagi lagi,sanak saudara yang mengiringi bakal haji ke pelabuhan,mencurah tiba, bertali arus.Bahkan, ada yang bermalam di pelabuhan. Ketika itu kapal haji sedang berlabuh di dermaga nombor 9 di Pelabuhan  Swettenham. Kapal yang dalam perjalanan dari Singapura ke Jeddah ini  akan singgah di Kuala Klang ini dan Pelabuhan di Pulau Pinang untuk mengambil para Jemaah haji. Mulai tahun 1960, mereka dari Selangor, Negeri Sembilan,  dan Pahang tidak perlu lagi bergerak jauh untuk menaiki kapal haji. 

Maka rombongan ahli keluarga yang menghantar mereka ke pelabuhan-pelabuhan ini bertambah. Semua bekalan dan bagasi dilabelkan, ditulis nama pemiliknya. Suasana di dermaga  bertambah sesak, riuh rendah. Bukan sahaja mereka yang bersama keluarga Jemaah, kaum Cina juga kelihatan di sana untuk berjual kerusi, payung  dan pakaian. Maklumlah, hampir kesemua Jemaah haji ini merupakan penumpang dek, maka kerusi dan payung digunakan untuk duduk,bersandar dan berteduh daripada panas mentari dan hujan.  Pihak perkapalan tidak menyediakan kemudahan ini kerana kapal-kapal ini sememangnya kapal kargo yang disewa khas pada musim haji tanpa sebarang pengubahsuaian.
Setelah semua urusan memunggah naik barangan, tibalah masanya untuk para Jemaah naik ke kapal.  Walaupun jadual pelayaran kapal tersebut bermula jam 3.00 petang, para Jemaah diminta menguruskan sendiri tempat masing-masing di atas dek. Untuk tujuan itu, pihak kapal hanya membenarkan 4 orang ahli keluarga terdekat untuk naik, menghantar barangan. Mereka bersama bakal haji diberi pas berwarna putih untuk naik ke kapal, diiringi tangisan,sorakan, serta doa sanak saudara yang turut menghantar mereka ke pelabuhan. Sebelum kapal mengangkat sauhnya menandakan masa pelayaran akan bermula, suara azan dan doa berkumandang menerusi pembesar suara kapal tersebut. Tepat jam 3.00 petang, kapal mula meninggalkan pelabuhan dan sanak saudara para Jemaah pun mula beransur pulang.

Selasa, 9 Disember 2014

Panggilan Kaabah di TPG


"Labayk Allah Humma Labbyk, Labbaykka La Syarikalak Labbayk, Innal Hamda Wa al- Ni'mata Laka wa al-Mulk, La Syarikalak…..
Mekah 1850
Mendengarkan kalimah tersebut, terngiang kembali dalam ingatan setiap kali ketika aku terpandang potret kaabah di rumah arwah bapaku di TPG.  Potret berbingkai catan emas itu dibeli abahku ketika beliau mengerjakan haji pada tahun 2002, dua tahun sebelum dijemput Allah menemuiNya. Aku teringat saat abahku melangkahkan kaki setelah azan dikumandangkan oleh seorang kenalan arwah di pintu rumah itu. Kesayupan azan menderaikan takungan air mata para hadirin termasuk aku enam beradik. Aku memeluk erat tubuh abahku seolah tidak rela berpisah dengannya, namun aku reda ketentuanNya, apatah lagi abahku kini dijemput ke tanah suci Mekah sebagai tetamuNya. Kami anak beranak berpeluk-pelukan dan aku mencium pipinya tanda kasih. Pemergiannya selama lebih 40 hari itu kami restui dan redai.  Aku sekeluarga mendoakan agar abahku mendapat haji yang mabrur. Sudah lebih 10 tahun masa berlalu, belum lagi ada dalam keluargaku yang berangkat menunaikan haji termasuk diriku. Aku pasrah, walaupun perasaan ingin ke baitullah di Makkatul Mukarramah membuak-buak, tetapi kemampuan kewanganku belum ada. Namun aku tetap yakin dan percaya doaku pasti dimakbulkan Allah pada suatu masa nanti.
Haji merupakan salah satu dari hukum Islam yang lima yang wajib ditunaikan oleh setiap Muslim, lelaki dan perempuan apabila cukup syarat-syaratnya. Menurut jumhur ulama', fardhu haji mula diwajibkan pada tahun ke enam Hijrah kerana pada tahun itulah turunnya wahyu Allah yang bermaksud:
"Dan tunai atau sempurnakanlah ibadat haji dan umrah kerana Allah"
(Surah Al- Baqarah ayat 196)
Dalam pada itu Ibnul Qaiyim menguatkan pendapat bahawa mulai diwajibkan haji itu ialah pada tahun ke sembilan atau ke sepuluh Hijrah. Sesiapa yang menafikan hukum wajib haji itu maka bererti kufur dan murtadlah ia dan terkeluar dari Agama Islam.

Sebagaimana firman Allah yang bermaksud:-
"Dan menjadi kewajipanlah bagi manusia terhadap Allah untuk mengunjungi rumah itu bagi yang sanggup berjalan diantara mereka. Dan barang siapa yang mengingkarinya, maka sesungguhnya Allah Maha Kaya (tidak memerlukan sesuatu) dari sekalian alam"
(Surah Ali Imran ayat 97)

Mekah 1900
Aku pernah membaca bahawa Imam Al-Ghazali menyatakan  tentang Rukun Islam kelima ini,
" Mengerjakan haji  dapat meninggalkan kesan merasai kerinduan yang sangat mendalam kepada Allah.”

Kaabah adalah tempat yang boleh memberi hidayah, dan oleh kerana itulah ramai yang berubah menjadi lebih baik selepas menziarahi Mekah. Sesungguhnya, mereka yang terpilih dari kalangan jutaan umat Islam di seluruh dunia ini teramat istimewa.Terpampang jelas di wajah mereka keriangan yang mencerminkan keikhlasan hati. Sememangnya, panggilan haji adalah anugerah Allah buat hambaNya yang taat, sanggup berkorban harta, jiwa dan raga kepada Allah,dan juga sebagai bukti cinta mereka kepada Rasulullah SAW, Khatammul Anbia. Bagi para Jemaah haji, pelaksanaan rukun Islam kelima ini membuktikan hubungan teristimewa antara hamba dengan TuhanNya, dan juga pelengkap keislamannya.
Baitullah 1900
Aku begitu kagum dan terpesona ketika membaca di akhbar-akhbar lama dan mendengar kisah-kisah  pelayaran umat Islam terdahulu sewaktu mereka menunaikan Ibadah Haji. Segala perintah Allah di patuhi dan dilaksanakan dengan rasa tawaduk, ikhlas dan rendah diri serta setiap amalan sama ada rukun, fardhu atau sunat hendaklah di laksanakan dengan bersungguh-sungguh semoga mendapat rahmah, keampunan dan keredhaan daripadaNya. Justeru itu, mereka dengan rela hati telah meninggalkan segala yang mereka sayangi termasuk kampung halaman, keluarga, sanak-saudara, harta benda dan sahabat handai dengan mengharungi lautan semata-mata untuk mengabdikan diri kepada Allah.

Aku rasa bertuah dan amat bersyukur kerana dilahirkan ke dunia ini ketika banyak berlaku perubahan demografi, sosial dan teknologi antara yang lama dengan yang baru. Maksud aku, hidup dalam tahun-tahun 1960an dan 70an seterusnya 80an, membolehkan aku menyaksikan  perubahan gaya hidup dan minda masyarakat Melayu ‘old school dan new school’, dan kecanggihan teknologi . Sebagai contoh, aku pernah menyaksikan  dan turut serta meraikan bakal haji ke Mekah melalui pelayaran kapal laut dan juga penerbangan.Walaupun nampak remeh bagi sesetengah orang  tetapi bagi aku, ianya begitu bermakna dan aku bersyukur.
Maka, aku terpanggil untuk menulis dalam entri kali ini, kisah pahit getir, jerih payah, penat lelah pelayaran para Jemaah haji membelah samudera demi menyahut undangan teristimewa anugerah Allah ke rumahNya di Baitullah, melaui pembacaan aku di dada-dada akhbar dahulu kala ketika British bermaharaja lela di Malaya dan Belanda menginjak-injak umat Islam di Indonesia. Tapi sebelum itu aku bahagi-bahagikan ceritera ini kepada beberapa bahagian, iaitu:

i.   pengenalan dan kajian ilmiah pelayaran Umat Islam Nusantara ke Jeddah merentas samudera dan masa,
ii.  persediaan dan halangan umat Islam ke Mekah,
iii. pengalaman dan gambaran ketika mereka berada dalam pelayaran,
iv. Kesukaran perjalanan mereka dari Jeddah ke Mekah dan Madinah

I. Pengenalan
Dahulu, para jamaah haji tidak naik kapal layar khusus untuk ke Mekah. Mereka ikut kapal dagang dan berpindah randah dari satu kapal ke kapal lainnya.  Dari merata-rata pelabuhan di Nusantara, jamaah haji berkumpul di pelabuhan Aceh, kemudian menunggu kapal yang akan mengangkut mereka ke Hadramaut, Yaman, atau langsung ke Jeddah. Kerana  menjadi tempat transit utama, Aceh terkenal sebagai serambi Makkah. Perjalanan menggunakan kapal layar tidaklah mudah.  Sehingga pertengahan abad ke-19, tidak sampai separuh jamaah haji yang mampu berangkat hingga ke Makkah, kerana sudah meninggal dunia di perjalanan. 

Pada tahun 1860-an, perjalanan haji sudah menggunakan kapal wap. Perubahan itu berlaku selepas pembukaan Terusan Suez yang menghubungkan Laut Mediterranean dengan Laut Merah. Pembukaan itu menjadikan jumlah kapal wap dari Nusantara ke Eropah yang singgah ke Jeddah semakin banyak.
Jemaah haji 1880
Sejak 1900 hingga 1975,  sebahagian besar jemaah haji negara ini hanya menggunakan kapal laut untuk ke Makkah. Ketika itu,  bakal haji Nusantara biasanya menggunakan  kapal –kapal wap milik Belanda, iaitu Nederland, Rotterdamsche Lloyd, dan Blue Funnel Line. Pelayaran melalui Selat Melaka meliputi pelabuhan-pelabuhan utama di Betawi, Singapura, Pulau Pinang. Terdapat juga laluan khusus untuk Jemaah dari Indonesia meliputi pelabuhan utama di Ambon,Sulawesi, Balik Papan, Banjarmasin, Betawi seterusnya ke Padang . Meski pun demikian, masalah kesejahteraan jamaah haji tidak diperhatikan oleh pemilik dan petugas kapal-kapal tersebut. Keadaan di dalam kapal, jamaah haji bersesak-sesakan. Pada zaman kapal laut, pelayaran dari negara ini ke Makkah mengambil masa di antara dua dan tiga bulan, selain dilihat berisiko lebih tinggi.
Berdasarkan jadual di bawah, jumlah tertinggi jemaah ke Mekkah pada tahun 1928 iaitu seramai 9875 manakala paling sedikit seramai 45 orang pada tahun 1940. Tiada rombongan haji dilakukan pada tahun-tahun 1915-1918 dan pada tahun 1941-1945, iaitu ketika berlakunya Perang Dunia Pertama dan Perang Dunia Kedua kerana tiada jaminan keselamatan pelayaran.

Penerbangan haji bermula  pada tahun 1962. Penumpangnya terdiri daripada menteri,ahli perniagaan, dan orang kenamaan. Mulai 1970 hingga 1976, sebilangan kecil daripada mereka menaiki kapal terbang tetapi kapal laut masih terus digunakan.  Ramai yang memilih kapal laut berbanding kapal terbang kerana pelayaran di laut kini lebih selesa berbanding dahulu dan sudah menjadi tradisi mereka menggunakan kapal laut.

Sejak 1977 kapal laut tidak lagi digunakan, sebaliknya semua jemaah haji Malaysia menaiki kapal terbang untuk ke Makkah.  Bahkan pada tahun-tahun 1980-an, ramai bakal haji berusia di bawah 40-an. Trend ini berterusan sehingga kini kerana kesedaran agama tentang ibadah haji telah meningkat di samping mereka dapat mengerjakan haji tanpa perlu bercuti lama untuk terus membina kerjaya  dan penghidupan mereka selepas menunaikan rukun Islam itu.

Kapal Haji ' Malaysia Raya'
Berbalik kepada kisah pelayaran, mereka, menggunakan kapal wap merupakan zaman penuh mencabar buat bakal-bakal haji ini. Nama-nama kapal haji seperti  Mendam Berahi (abad ke-15), Subulus Salam (1854), Armanestan, Antirorchus, Bellophon , Cyclops dan Potesilaus (1936), Agamemnon, Adratus, Atreus, Ajax, Autolycus, Eurybates, Glaucus, Idomeneus, Bellerophon, Laomedon, Melampus (1940-an)  Anshun, Anshing, Telemachus, Tyndareus, Prometheus, Myrmidon,Neleus Menelaus (1950-an) Malaysia Raya, Malaysia Kita, dan Kuala Lumpur (1960-70an) yang sering berulang alik di perairan Selat Melaka , Laut Arab serta Laut Merah setiap kali tibanya musim haji saban tahun menjadi saksi luahan cinta mereka  ke Jeddah, menuju keampunan Allah di Makkah. 

Perjalanan pergi balik dari Malaya ke Mekah dan Madinah memakan masa sehingga  6 bulan.  Melihatkan betapa sulitnya menunaikan ibadah haji, mudah untuk kita memahami apabila kaum muslimin yang telah berjaya menjalani rukun Islam kelima ini kemudian mendapatkan kedudukan tersendiri dan begitu dihormati dalam masyarakat sekembali merekake negeri asal masing-masing. Mereka kemudian mendapat gelar “Haji”, suatu gelaran yang pada umumnya disandang para hujjaj yang tinggal di negara-negara yang jauh dari Baitullah seperti Indonesia dan Malaysia.

Tambang Kapal ke Mekah
Pada awal abad ke 20, sekitar 1908, ramai Jemaah haji merupakan kaum pelajar dan golongan kaya. Ketika itu tambang ke Mekah sekitar $100 pergi balik. Kos itu meliputi tambang kapal (atas dek sahaja),penginapan, makan minum ketika di Tanah Suci. Namun makan minum ketika dalam pelayaran, mereka sendiri yang sediakan. Ketika harga getah melambung tinggi, selepas 1910 dan ketika Perang Dunia Pertama, ramai pekebun dan penoreh getah menyimpan sebahagian pendapatan untuk belanja menunaikan haji.  Dalam tahun 1920-an majoriti Jemaah haji merupakan golongan miskin. Harga tambang dan kos-kos lain meningkat saban tahun. Pada tahun 1931, setiap jemaah haji perlu ada $600 dan wang secukupnya untuk keluarga ketika mereka kat mekah. Dikhabarkan untuk haji pada tahun 1939, kos minimum haji telah meningkat kepada $700 seorang.

Ketika Perang Dunia Kedua, kos haji meningkat (kos insurans naik). Hanya laluan pelayaran dari India ke Jeddah sahaja yang selamat. Kalau nak pergi terpaksalah ke India dengan kapal biasa dahulu kemudian baru naik kapal haji  di sana. Kapal- kapal haji bergerak secara konvoi dengan pengawasan tentera laut dari Pelabuhan Bombay, Karachi dan Calcutta.

Pada tahun 1946,  setahun selepas WW2, kira-kira 1000 terpaksa menangguhkan pemergian mereka kerana tambang dan kos pengurusan haji naik mendadak. Hanya 120 orang Jemaah meneruskan haji dengan kapal Menelaus. Ketika itu, kos tambang kapal haji sebanyak $485 perlu disediakan sebagai jaminan manakala 20 pound sterling perlu ada untuk pengangkutan,penginapan,penyewaan khemah dan lain-lain ketika di Mekah dan Saudi. Hal ini menyusahkan bakal haji yg sememangnya sempit kewangan semasa zaman Jepun dulu. Kos haji meningkat daripada $800 sebelum perang kepada $1200 (1946) kerana kenaikan tambang, makanan dan perkhidmatan. Setahun selepas itu, pada tahun 1947, Tambang kapal $360 untuk ruang dek manakala belanja keseluruhan $1200-1500.  Pada tahun 1951, tambang dek sebanyak RM500 untuk dewasa manakala kanak-kanak  berusia1-12 tahun sebanyak $250-$298.50

Kemudian, mulai tahun 1954, barulah kapal penumpang khusus untuk Jemaah haji digunakan. Perjalanan dan pelayaran menjadi lebih selesa. Kapal Anking dan Anshun  merupakan kapal haji penumpang yang disewa khas dari China. Rata-rata kelasinya merupakan kaum Cina bukan Islam. Untuk penumpang First class cabin bayaran tambang sebanyak $900, ‘Berthed Deck’ $550, Deck $500. Namun begitu, semua penumpang boleh menggunakan fasiliti yang terdapat di atas kapal tersebut. Secara purata setiap individu diperuntukkan 18 kaki persegi seorang.  Pada tahun 1960, buat pertama kali kapal haji berlabuh di Port Klang. Mulai Februari  1960(musim haji bermula), jemaah dari wilayah tengah (Selangor, Negeri Sembilan, Pahang) tidak perlu  lagi ke Pulau Pinang. Mereka  hanya perlu naik di Port Swettenham (Pelabuhan Klang) tanpa  dikenakan bayaran lebih. Kapal haji dari Singapura singgah di Port Klang dan terus ke Pulau Pinang sebelum ke Jeddah..

"Labayk Allah Humma Labbyk, Labbaykka La Syarikalak Labbayk, Innal Hamda Wa al- Ni'mata Laka wa al-Mulk, La Syarikalak…..

Cukuplah setakat ini. Nanti aku sambung lagi ceritanya, insya Allah.

Rujukan:
The Straits Times, 19 September 1908, Page 7
Bound for Mecca
.
The Singapore Free Press and Mercantile Advertiser (1884-1942), 19 September 1912, Page 185
TO MECCA

The Singapore Free Press and Mercantile Advertiser (1884-1942), 11 December 1931, Page 7
WHERE SULTANS AND BEGGARS MEET

The Straits Times, 15 March 1939, Page 9
$700 MINIMUM FOR THE HAJ

The Straits Times, 8 September 1946, Page 7
1,000 POSTPONE THE 'HAJ'

The Singapore Free Press, 1 October 1947, Page 5
Ban does not affect Malayans
Cholera outbreak in Cairo

The Straits Times, 23 August 1949, Page 7
3,500 Leave For Mecca

The Straits Times, 25 January 1954, Page 7
Cut fares, better conditions for Mecca pilgrims

The Straits Times, 27 December 1959, Page 4

The Singapore Free Press, 20 October 1959, Page 5
PILGRIM SHIPS TO CALL AT PORT SWETTENHAM

The Straits Times, 1 April 1960, Page 7
440 sail for Mecca

Berita Harian, 15 September 1985, Page 2
Arkib Negara pamer cara pergi haji sebelum Perang

Sejarah Menarik Rumah Rehat Tampin dan Gemas

Salam buat semua. Hari ini, Khamis, 28 November 2024. Hari ini Atok dan Wan tak ke mana-mana. Hanya duduk kat rumah menanti anak-anak kami p...