Jumaat, 10 Februari 2023

Sejarah Perkembangan Rest house, Halting Bungalow dan Sanatorium di Negeri-negeri Melayu Bersekutu (FMS)

Salam Jumaat buat semua. Syukur Alhamdulillah Atok dan Wan panjatkan ke hadrat Allah SWT yang telah memberikan Atok dan Wan peluang sehari lagi untuk membaiki diri dan amal ibadah kami. Dalam meniti sisa-sisa usia ini, tiada apa lagi yang kami harapkan melainkan keredhaan dan keampunan daripada Yang Maha Esa. Atok hanya mohonkan kebahagian dunia dan akhirat, sedikit kesenangan hidup di dunia bersama anak dan cucu-cucu, dan selebihnya kesenangan hidup yang tidak terhingga di akhirat. Sedarilah, dunia ini hanyalah dunia tipu-tipu. Tidak berbaloi kita bermati-matian mengejarnya, hanya untuk ditinggalkan sekujur tubuh dan ruang kubur yang sempit. Ingatlah, dunia ini umpama penjara kepada orang mukmin tetapi syurga buat yang kafir. Cukuplah sekadar itu khutbah Atok buat pedoman dan peringatan kita semua hari ini.

Hmmm.... Apa khabar korang? Semua sihat sejahtera hendaknya. Doa terbaik daripada Atok dan Wan buat kalian. Oh ya, entri kali ini Atok nak sembang dengan korang pasal rest house. Ya, rest house itu cakap orang putih. Orang coklat macam kita ini panggil rumah rehat. Pernah tak korang tidur dan bermalam di rumah rehat? Atok seumur hidup tak pernah masuk pun ke rumah rehat. Pernah dengar tapi tak pernah pergi. Atok bukan orang besar atau penting yang sampai nak kena tidur kat rumah rehat. Tidur dekat rumah untuk berehat, itu memanglah ..hari-hari! Sesekali kalau berjalan ke tempat yang tak ada saudara mara Atok tidur kat masjid jer. Senang nak bangun solat Subuh dan percuma. Silap-silap ada makan free, orang hantar lauk ke masjid, buat tahlil. Atok tumpang sekaki ler.😅

Pernah juga masa mula-mula habis belajar dahulu, Atok bekerja dengan seorang Tauke cina di Subang Jaya sebagai Salesman barangan pencuci tandas di sekolah-sekolah. Masa itu dalam tahun-tahun hujung 1980-an. Atok diberi kereta Honda Civic  2-pintu untuk ke sana ke mari. Gaji basic RM500 + minyak petrol + elaun lojing + 10% komisen jualan. Atok travel sorang-sorang dari TPG ke Perak dan ke Pahang setiap minggu. 

Tauke kata, "kalau lu tidur hotel, lu angkat resit. Kalau lu tidur lumah sedala, itu Lojing elaun Rm15 lu kasi angkat."  

"OK, kata Atok. Wa mau tidur rumah saudara mara, tak mahu hotel." 

"Lu punya suka hatilah," kata tauke itu.

Jadi, kalau outstation ke Perak (Hilir Perak sampai ke Tapah), Atok biasa balik tidur kat rumah mertua di Bagan Datok dan kalau ke Pahang (sampai ke Bentong, Raub dan Kuala Lipis) Atok biasanya tidur kat masjid tepi sungai Jelai di Kuala Lipis itu. Makan kat kedai, tidur kat masjid. Seronok travel ke outstation ini. Jumpa ramai orang. Pernah sekali Atok cuba tidur di hotel murah di Sitiawan. Bayaran cuma $15 semalam. Aircond memang tak ada, tapi ada kipas siling. Semalaman Atok tak boleh tidur, kerana memikirkan sama ada hotel ini hotel ayam atau tidak, sama ada cadar ini cadar bersih dan suci, bukan cadar yang baru kena lanyak dengan 'ayam betina dan bapa ayam'. Terkebil-kebil Atok memikirkannya. Akhirnya Atok ambil keputusan, belah jer dari situ, sebelum tak pasal-pasal dapat penyakit VD. Orang lain yang sedap makan nangka, orang lain pula yang dapat getahnya. Nauuzubillah! Akhirnya, Atok memilih untuk bertarung dengan nyamuk di masjid berdekatan. Phuuh, Selamat!

Bila Atok dah lama kerja, Tauke beri izin kepada Atok bawa van untuk penghantaran barangan yang diorder. So, Atok ambil kesempatan bawa anak isteri balik kampung kalau outstation ke Perak. Elaun lojing Atok guna untuk tambahan beli barangan pasar ketika di kampung. Tiga tahun Atok buat kerja itu sebelum Atok dapat lamaran daripada kerajaan untuk jadi Cikgu Sekolah. HAHAHA....nostalgik sungguh!

So, kali ini Atok nak menghimbau kembali jejak-jejak perintis Mat Salleh dan pembesar-pembesar Melayu kita suatu masa dahulu, ketika harimau duduk bersimpuh di atas jalan raya. Monyet dan gajah bersorak-sorak menyambut kehadiran para peneroka dan pengembara yang membuka hutan, merintis petempatan baharu, dan lain-lain. Kebanyakan mereka ini kakitangan kerajaan, maka sudah menjadi tanggung jawab kerajaan menyediakan rumah tumpangan, rumah rehat di setiap destinasi perjalanan rasmi mereka, sama ada berkuda, berkereta, atau berkereta api.

"Atok, Mat Salleh ini kan datang Malaya tak bawa anak bini, kan,kan,kan? Mesti ada yang melencong, mix business with pleasure dengan amoi-amoi Cina dan Jepun yang bertebeng kat hotel dan kedai kopi. Mungkin ada yang sampai bermalam dengan mereka di rest house, kan?" tanya salah seorang kengkawan Atok ketika kami bersembang tentang kisah dulu-dulu.

"Hish, ke situ pula kau ni! Maksiat itu ada di mana-mana, tak kira dahulu atau sekarang. Dekat kebun atau pun kat hotel termasuk rest house. Atok tak nak buat fitnah walaupun mereka itu sudah mati serta bukan beragama Islam. Atok tak ada masa nak selak-selak celah kain dan bulu orang. Atok buat penyelidikan, bukan pendedahan mengaibkan. Ingat, kita tutup aib orang di dunia, mudah-mudahan Allah akan tutup aib kita di dunia dan akhirat!", balas Atok tidak setuju.

So, kita proceed dengan cerita kali ini, cerita pasal rest house, halting bunglow dan sanatorium di 4 buah negeri Melayu Bersekutu. Entri kali ini Atok ceritakan secara umum  dan santai sahaja, sebagai entri pengenalan. Seterusnya nanti Atok akan fokuskan penulisan setiap episod kepada setiap negeri, bemula dengan Perak, Selangor, Negeri Sembilan, dan akhirnya Pahang. Pasti mengujakan. Seperti biasa, Atok nak ucapkan terima kasih kepada korang kerana sudi menjadi pembaca setia blog Atok ini, tuan empunya gambar-gambar yang Atok ciluk ketika gambar dan maklumat tersebut melintas di skrin komputer Atok ini, laman-laman web berkaitan yang banyak memberi info kepada Atok dalam pencarian ini, serta jutaan terima kasih kepada Arkib Negara di Kuala Lumpur dan Arkib Akhbar nun jauh di Singapura. Terima kasih dan halalkanlah segalanya demi pendidikan anak bangsa. 

Begini kisah storynya......


PENGENALAN

Apabila orang Eropah pertama tiba di Asia, ramai penduduk tempatan termasuk orang asli bingung dan mentertawakan mereka, bahkan menyatakan bahawa hanya anjing gila dan orang Inggeris sahaja yang sanggup berlari keluar dan berjemur dalam keadaan matahari terik pada waktu tengah hari. Nasib baiklah mereka cepat sedar daripada kebodohan mereka. 

Sebenarnya mereka bukan bodoh. Mereka cuma memerlukan masa untuk mendirikan 'istana kemegahan imperialis' mereka. Idea orang Eropah untuk mencipta tempat untuk berehat dan rekreasi di koloni tropika ialah sebahagian besarnya berasal dari tanggapan mereka tentang keperluan untuk mengasingkan diri mereka sebagai pemerintah dan penjajah, dasar cuti pentadbiran, dan kerinduan nostalgia kepada negara asal. Seterusnya, mereka mula menubuhkan institusi di stesen-stesen bukit, yang membolehkan mereka 'bersara' dan bercuti untuk melarikan diri daripada kepanasan tropika. Ringkasnya, Stesen bukit melambangkan kuasa penjajah Eropah dan eksklusif.

Konsep penubuhan Stesen Bukit ini dibawa bersama ke Malaya oleh pentadbir perkhidmatan awam British. Sebenarnya terdapat tiga gelombang pentadbir di Malaya.  Yang pertama, dari 1875, telah menjadi 'perintis'. Selepas kira-kira tahun 1900, apabila mereka bersara, datanglah gelombang kedua atau lebih dikenali sebagai 'penggabung', yang meletakkan undang-undang, membuat jalan raya, membina landasan kereta api, memulakan sekolah, hospital, perkhidmatan kesihatan dan setiap aspek kerajaan. Kerja-kerja hebat ini dilakukan sebahagian besarnya oleh generasi kedua, dan gelombang ketiga sebagai 'penggilap', menambah sentuhan terakhir pada kerja yang telah dirancang dan dimulakan dengan penuh kepakaran. 

Kebanyakan pejabat kolonial dan beberapa pejabat daerah lama yang sedia ada di atas Bukit Jugra, hospital dan "Stesen Percubaan" (Experimental Station)  atau kawasan besar seperti yang terdapat di kawasan Kenny Hills, Kuala Lumpur,  adalah bukti kepada pemilihan tapak dan persekitaran mereka.

Taman pertama yang ditubuhkan di Malaya pada tahun 1876 terletak di atas bukit. Pada tahun 1888, Residen Perak menyatakan hasrat untuk ditubuhkan pada tanah tinggi 'sanatorium yang baik di mana orang mungkin membina resort untuk kesihatan, keseronokan, berkebun atau tujuan bertani”. 




SEJARAH BANGLO INAP/HALTING BUNGALOW DI NEGERI-NEGERI MELAYU BERSEKUTU (FMS)

Di pekan-pekan yang sangat kecil tanpa rumah rehat, masih terdapat sejak zaman dahulu lagi banglo inap/halting bungalow yang bertaburan di seluruh negara, digunakan oleh pegawai  kerajaan, pencari gali dan lain-lain yang mempunyai kesempatan untuk terkeluar dari laluan utama di kawasan pedalaman atau Ulu. Kediaman penginapan yang dibina khas untuk pengembara yang disediakan oleh pihak berkuasa tempatan. Premis ini biasanya mempunyai 'ruang individu untuk setiap unit keluarga dengan rangkaian penuh perkhidmatan' yang disediakan dalam struktur kecil di setiap ruang. Rumah penginapan ini biasanya menyediakan makanan, minuman, dan rehat kepada orang dan kuda.

Di dalamnya, pengembara dijangka menyediakan rancangan untuk perjalanan selanjutnya yang melibatkan beberapa pekerjaan. Pertama sekali, perubahan kuda terpaksa diatur setiap dua puluh batu atau lebih. Kemudian terdapat sejumlah makanan untuk kuda ditempah lebih awal, kerana ia tidak boleh diperolehi tanpanya masalah. kerana bekalan sukar diperolehi. Malah, pertanyaan dibuat tentang keadaan jalan raya, surat dihantar kepada rakan di sepanjang jalan untuk tumpang bermalam, dan makanan yang disediakan untuk dibawa pada siang hari kerana mereka perlu menyiapkan makanannya sendiri dan peralatan tempat tidur. Keadaan kebanyakan banglo inap ini agak suram.

Terdapat 5 Halting Bungalows di Perak dalam tahun 1893, iaitu di Kota Tampan, Blanja,  Kuala Lipis, Trolak dan Slim .

Dalam tahun 1895 dan seterusnya, kerajaan negeri Selangor telah menyediakan 34 halting bungalows (dilengkapi sebahagian sahaja), setiap satunya di bawah jagaan seorang caretaker. Banglo inap di Pulau Angsa, Telok Panglima Garang, Pangkalan Kundang (Batu 30 Jalan Rawang-Kuala Selangor), Ginting Bidai, Jeram, Kuala Selangor,, Panchang Pedina, Kapar, Klang, Batang Berjuntai (dalam Balai Polis) , Trek Pahang (batu ke-53), Kalumpang, Genting Sumangko, Batu Tiga, Sabak Bernam, Morib, Trek Pahang (batu ke-15), Labu, Sungai Buloh, Jalan Puchong, Batu, Beranang, Sepang, Sangka Dua, Jalan Kuchai, Jalan Pahang (Batu ke-10), Kepala Gua, Bentong, Sungai Besi, Batu Laut, Semenyih, Kuala Kerling, Jalan Bernam (Batu ke-15), Sekinchan, dan Sungai Besar.

Pegawai-pegawai kerajaan boleh menduduki Banglo Inap atau Halting Bungalow di Dusun Tua, di Genting Bidai dan di Jeram selama satu minggu secara percuma selepas permohonan mereka diluluskan oleh Jurutera Negeri atau Daerah di mana tempat itu berada.

Halting Bungalow yang terdapat di Negeri sembilan agak terhad. Terdapat masing-masing satu di Ulu Bendol, Simpang Pertang, Selaru, Gemas

Di Pahang, dalam tahun 1906, sudah terdapat 9 buah banglo inap; Tanah Rata Halting Bungalow, Lubok Tamang Halting Bungalow , Rompin Halting Bungalow, Bebar Halting Bungalow, Sungai Lembing Halting Bungalow, Blat Halting BungalowSungai Parang Halting Bungalow, Cameron Highlands Halting Bungalow,  dan Kuantan Halting Bungalow.

Kebenaran untuk menduduki tempat-tempat ini boleh diperoleh daripada Jurutera yang bertanggungjawab ke atas daerah di mana Banglo ini berada terletak.

Mulai tahun 1906, kakitangan Jabatan Ukur dibenarkan menuntut kadar elaun dua angka di  lapangan atau di luar kawasan (stesen) untuk setiap malam yang dilalui oleh mereka tidur di bawah kanvas. Bagi mereka yang memilih untuk bermalam  di banglo inap (halting bungalow),  mereka hanya boleh menuntut kadar biasa, satu angka sahaja. Memandangkan keadaan dan kesukaran dalam menjalankan pekerjaan,  konsesi dibuat nampaknya munasabah, cuma yang dikesalkan, kenapa tidak dari dahulu lagi tawaran sebegini diberi kepada generasi pekerja yang lebih awal? 

Dalam tahun 1924, kerajaan FMS sekali lagi menetapkan kadar bayaran baharu yang seragam bagi banglo inap  yang diselaraskan pada $2 sehari. Kemudian sekali lagi dalam tahun 1932.

Sebuah Halting Bungalow di Malaya suatu masa dahulu

SEJARAH SANATORIUM DI NEGERI-NEGERI MELAYU BERSEKUTU (FMS) 

Sanatorium@Sanitarium@Sanitoria adalah tempat untuk rawatan perubatan dan pemulihan (terutamanya bagi orang yang telah lama sakit) dalam keadaan persekitaran yang nyaman dan selesa. Memandangkan penggunaan istilah sanatorium secara longgar membayangkan penggunaannya sebagai banglo, sanatorium itu kebanyakannya dianggap sebagai tempat peranginan dan walaupun ia juga bertujuan untuk digunakan untuk menempatkan orang yang tidak sihat. Sesetengah dokumen terutamanya yang terkemudian merujuk kepada bangunan di atas Bukit Kutu sebagai banglo. 

Sanatorium pertama didirikan di Maxwell Hill manakala stesen bukit pertama iaitu stesen bukit tertua ialah Penang Hill di Pulau Pinang. Pendakian yang didokumenkan di atas bukit adalah pada tahun 1805 (Aiken1987). Sejak awal lagi, Penang Hill tidak pernah dirancang sebagai tapak untuk merawat penyakit tetapi berfungsi sebagai pusat pemulihan atau sanatorium (Aiken 1987). Walau apapun, Juruukur Kerajaan telah mengesyorkan Penang Hill sebagai tapak yang berpotensi untuk sanatorium Kerajaan (Perbadanan Kemajuan Wilayah Pantai Tengah).

Sehingga tahun 1893, terdapat 4 buah sanatorium yang telah dibina, iaitu Sanatorium di Maxwell Hill, Tea Garden, Hermitage, Lady's Weld di Padang Rengas, Gunung Kledang. Perak.  Dalam tahun 1947, sebuah sanatorium untuk pesakit T.B (Batuk Kering) dijangka dibina di Lumut namun sebaliknya sanatorium tersebut dibina di Batu Gajah, dengan konsep Rehabilitasi, sama seperti di Leprosarium Sungai Buloh yang terdiri daripada pusat rawatan kusta serba lengkap dengan keadaan hidup yang lebih berperikemanusiaan untuk pesakit yang dibina pada tahun 1930.

Sanatorium di Treacher's Hill di Selangor telah dibina dan dibuka pada awal tahun 1896. Selangor kini mempunyai sanatoriumnya sendiri namun hampir tidak ada sesiapa yang tahu mengenainya dengan hanya kira-kira dua dozen pengunjung. Pada tahun 1900, pihak Sanatorium Dusun Tua, di Ulu Langat telah dibina dan siap untuk diduduki. Kini, Selangor sudah mempunyai dua buah sanatorium awam. Dalam tahun 1904, kerajaan telah meluluskan permohonan sekolah Mubaligh Kristian, Convent untuk mendapatkan tanah di Kajang bagi pembinaan sebuah sanatorium untuk mereka. Pembinaan sanatorium tersebut telah disiapkan pada tahun berikut. Pada tahun 1930, Leprosarium Sungai Buloh terdiri daripada pusat rawatan kusta serba lengkap dengan keadaan hidup yang lebih berperikemanusiaan untuk pesakit dibina. Dalam tahun 1958, sanatorium baru untuk penghidap Batuk Kering (T.B) dibina di Morib.

Dalam tahun 1896, terdapat sebuah sanatorium dan sebuah hospital untuk pesakit beri-beri di Port Dickson, Negeri Sembilan. Dalam tahun 1904, sebuah lagi sanatorium dibina di atas Gunung Angsi. Beberapa buah ladang teh membina sanatorium mereka sendiri di beberapa buah tempat di pesisir pantai Port Dickson. Kemudian dalam tahun 1919, kerajaan bersetuju membina sebuah lagi sanatorium yang baharu di Port Dickson.

Sebuah sahaja Sanatorium dibina di Pahang, iaitu di Kuala Pahang. Sebuah sanatorium khusus untuk angkatan bersenjata telah dicadangkan untuk dibina di Cameron Highlands. 

Semasa Perang Dunia Pertama, disebabkan faktor kemerosotan harga getah dan keadaan kucar kacir yang sedang memuncak, ramai warga Eropah yang menganggur berserta keluarga mereka terutamanya wanita dan kanak-kanak, dihalang daripada meninggalkan iklim tropika ini dan kembali ke Eropah oleh bahaya  kempen berani kapal selam di laut. Pelucutan cuti rehat ke Eropah turut menjadikan ramai wanita Eropah dan kanak-kanak menghabiskan lebih banyak tahun mereka di sini,   Malang sungguh apabila banglo-banglo kerajaan di Bukit Taiping, yang dikhaskan untuk pegawai tertinggi, terbiar kosong lebih daripada tiga ratus hari daripada tiga ratus dan enam puluh lima hari dalam setahun. 

Dalam tahun 1921, mula kedengaran suara-suara di akhbar mendesak kerajaan membuka resort-resort di stesen bukit mereka kepada warga Eropahnya yang berada di Malaya. Kata mereka seharusnya, kerajaan menyediakan rawatan sanatorium secara bergilir selama beberapa minggu di sana kepada wanita Eropah dan kanak-kanak yang terpaksa menderita di dataran. Mereka memberi alasan bahawa mereka berhak memulihkan diri dengan menghirup udara segar bukit. Sememangnya ia suatu fakta perubatan. Sebarang ketinggian melebihi 3,600 kaki membekalkan penurunan dalam tekanan persekitaran, diikuti dengan penurunan asid karbonik yang terkandung dalam darah. Pada masa yang sama, pampasan pantas oleh peningkatan besar sel darah merah yang melaluinya penyerapan oksigen diberikan kepada aliran darah. Tidak kurang penting juga adalah kesan berfaedah daripada menyegarkan udara stesen bukit atas jiwa individu, penghidap malaria disentri, ibu yang letih dan berjangkit dan suri rumah yang tertekan.  Penyingkiran 'wap' berat atmosfera dataran dari paru-paru, yang tanpanya, membawa kepada permulaan  peningkatan dalam bilangan pernafasan seterusnya meningkatkan kekakuan dan kemurungan.

Harus diingat, populasi Eropah yang bekerja yang bekerja dan melabur merupakan golongan pembayar cukai di Malaya. Cumanya mereka kini mengalami dan melalui zaman kemelesetan ekonomi. Tidak keterlaluan untuk menganggap bahawa ada beratus-ratus keluarga Eropah, di estet dan  di bandar-bandar besar  kini tanpa kuarters dan mungkin tiada penginapan. Kepada siapa lagi mereka mahu mengadu nasib? 

Kerajaan Negeri Selat, dan negeri-negeri Melayu diseru menyediakan pertambahan  penginapan sementara kepada keluarga Eropah dan Asiatik dalam negara di stesen bukit di seluruh Semenanjung. Kerajaan seharusnya menganjurkan ladang kecil di stesen bukit. Peluang itu juga kini diberikan kepada mereka yang menganggur. Semua jenis sayuran Eropah yang berkembang subur pada ketinggian di kawasan tropika perlu ditanam secara meluas. Penternakan ayam harus diselaraskan secara saintifik agar bekalan telur segar setiap hari dapat dihasilkan untuk keperluan mereka sendiri, sebagaimana kejayaan di Bukit Taiping. Seharusnya orang British mencontohi Belanda di Jawa dan Sumatera,  iaitu, dengan cara penanaman semua kelas bijirin dan |sayur-sayuran boleh didapati di lereng bukit yang lebih tinggi. Semangat dan kuasa harus ditukar kepada pekerjaan paling berguna dan progresif meningkatkan bekalan makanan demi pemeliharaan kesihatan dan kesejahteraan mereka sendiri,  

Sehingga tahun 1923, kerajaan F.M.S. telah mengadakan wad khas atau bahagian wad di hampir semua hospital telah diasingkan untuk pesakit konsumtif (orang yang menderita penyakit yang berpanjangan serta peluang tipis untuk sembuh). Hospital di Port Dickson juga digunakan sebagai Sanatorium untuk pesakit di peringkat berkemungkinan pulih. Peruntukan untuk pembinaan sanatoriam untuk orang yang menderita penyakit yang berpanjangan serta peluang tipis untuk sembuh ( contoh penyakit TB) telah dibuat dalam anggaran 1921, tetapi disebabkan oleh kekangan kewangan,  cadangan itu ditangguhkan. Ketika kawasan pantai Port Dickson dijangkiti wabak malaria, semua langkah berjaga-jaga  diambil secara serius. Orang ramai tidak lagi dibenarkan mengunjungi resort kesihatan dan sanatorium yang dijangkiti. Sebuah sanatorium khas untuk orang Melayu telah dikenal pasti lokasinya di Perak.

SANATORIUM BUKIT KUTU (THE GAP)



Puing-puing runtuhan Sanatorium asal di Bukit Kutu sahaja sebagai bukti kewujudannya suatu masa dahulu.


Rumah atau kuarters kakitangan di Sanatorium Bukit Kutu

Buku atau Rekod Pendaftaran penghuni yang pernah berkunjung ke Sanatorium ini suatu masa dahulu.



Sanatorium Baharu menggantikan yang lama.

SANATORIUM DUSUN TUA




SEJARAH RUMAH REHAT DI NEGERI-NEGERI MELAYU BERSEKUTU (FMS)

Rumah Rehat dan Hotel Station di seluruh Tanah Melayu telah dikunjungi oleh orang Eropah yang mengembara ke seluruh negara. Rumah Rehat adalah tempat pertemuan untuk penanam, pelombong bijih timah dan kakitangan kerajaan awam. Sebelum dan selepas perang, mereka yang mengembara ke seluruh negara atau bandar di luar kawasan bergantung kepada Rumah Rehat. Seseorang sentiasa pasti dapat bertemu seseorang yang dikenali di pelbagai Rumah Rehat di dalam dan di luar daerahnya. Penginapan selalunya sukar diperoleh kerana penjawat kerajaan mempunyai keutamaan  Hampir mustahil untuk membayangkan apa yang biasa kakitangan kerajaan atau pengembara lakukan tanpa rumah rehat ini.  Biasanya di lokasi terbaik, dengan pemandangan bukit dan sungai, terdapat banyak pusat peranginan pantai dengan kemudahan  rumah rehat yang hebat. Mereka mempunyai ruang duduk, perabot rotan, beranda dan restoran yang bagus. 

Di bandar yang lebih kecil, biasanya rumah rehat yang pada asalnya dibina untuk pegawai British kini disewakan kepada pengusaha hotel. Rumah Rehat milik kerajaan disewakan kepada orang Cina untuk diuruskan.  Layanan pengusahanya hebat  manakala makanan dan minumannya adalah sangat baik. Harga berbeza-beza, tetapi ia lebih murah daripada hotel standard dan lebih menyenangkan.

Bayangkanlah. Pada satu malam seseorang mungkin mendapati dirinya di dalam bilik besar hotel di Singapura atau Pulau Pinang, mendengar alunan orkestra jazz dan memperhatikan pakaian bergaya orang ramai yang menari di atas lantai tarian. Namun, pada petang berikutnya, dia mungkin berada di rumah rehat di luar bandar, mendengar perbualan  cicak  di siling sambil memerhatikan kalendar pada dinding bercat putih dan botol sos tomato di atas almari kayu jati lama.

Di Perak, dalam tahun 1893, terdapat 34 buah rumah rehat telah didirikan; 

Di daerah Larut, terdapat 9 rumah rehat di Taiping, Matang, Trong, Pasir Itam, Tok Alang Lenggoh, Innes Road, Ulu Kurau, Pondok Tanjung dan Briah. Di daerah Kuala Kangsar pula, ada 3 buah rumah rehat iaitu di Kuala Kangsar, Plang, Sadang, ; Daerah Kinta pula ada 5 buah rumah rehat, di Batu Gajah, Ipoh, Kuala Dipang, Gopeng, dan Kota Bharu; di daerah Hilir Perak terdapat 5 rest houses, iaitu di Telok Anson, Sitiawan, Hutan Melintang, Changkat Jong dan kota Setia; Daerah Batang Padang pula ada 2, Tapah, Tanjong Malim, ; di Krian terdapat  4 buah, di Parit Buntar, Bagan Serai, Kuala Kurau, dan Sungai Megat Aris; di Selama ada tiga, iaitu di Selama, Ulu Selama dan Ulu Ijok; di Hulu Perak juga ada tiga iaitu di Lenggong, Kuala Kenering, dan Janing. 

Beberapa buah rumah rehat baharu kemudiannya dibina seperti di Bagan Serai dalam tahun 1900 dan di Kampar dalam tahun 1906. Rumah Rehat Bruas (tarikh pembinaan tidak diketahui) tetapi telah siap digunakan dalam tahun 1908. Federal Resthouse di Taiping dibina dalam tahun 1912. 

Pada tahun 1895 dan seterusnya, sejumlah 14 buah rumah rehat telah disediakan oleh kerajaan Selangor di Kuala Lumpur, Sungei Besi, Klang, Kajang, Dusun Tua, Rawang, Serendah, Kuala Kubu, Kuala Selangor, Hulu Selangor, Batang berjuntai, Genting Semangko, Beranang, dan Jugra untuk kemudahan Pegawai Kerajaan dalam perjalanan bertugas, dan untuk pelancong bon fide

Dalam tahun 1903, telah sedia ada 4 buah rumah rehat di Negeri Sembilan iaitu di Tampin, Seremban, Bukit Tangga, Kuala Pilah dan Port Dickson. Sebuah rumah rehat yang baharu telah dibina di Port Dickson dalam tahun 1924.

Pahang pula mempunyai 11 buah Rumah Rehat di serata negeri itu, iaitu di Rumah Rehat Cameron Highlands, Rumah Rehat Fraser Hill, Rumah Rehat Kuala Lipis,  Rumah Rehat Jerantut, Rumah Rehat Raub, Rumah Rehat Bentong,  Rumah Rehat Temerloh, Rumah Rehat Pekan, Rumah Rehat Kuantan, Rumah Rehat Beserah, Rumah Rehat Kuala Tahan

Struktur Binaan dan Kelengkapan

Rumah Rehat itu dibina daripada kayu dengan beranda besar dan siling tinggi. Perabot di dalam bilik itu dibuat rotan dan disediakan kelambu. Ubat nyamuk diletakkan di mana-mana dalam premis tersebut. Di beberapa kawasan terpencil di negara ini, Rumah Rehat sebelum ini cukup primitif. Tiada elektrik, hanya lampu minyak tanah. Bilik mandi mengandungi bekas air yang besar, dikenali sebagai 'Balang Shanghai' yang sentiasa dipenuhkan oleh penjaga air sepanjang hari. Mereka mandi di atas pelantar kayu dengan mencedok air daripada bekas tersebut. Air panas biasanya dibawa masuk oleh tukang masak. Tandas adalah apa yang dikenali sebagai 'Kotak Petir'. Bunga-bunga di dalam bilik mandi di alas simen supaya air boleh mengalir. Dalam tahun 1901 semua banglo Kerajaan, Sanitoria dan Rumah Rehat hendaklah menyediakan rumah dan bilik bebas nyamuk yang lapang, selesa, dan mempunyai beranda. 

Lokasi Strategik

Salah satu daripada tarikan perkhidmatan awam atau pelancongan di Tanah Melayu ialah pelbagai penginapan yang bakal ditempuhi dalam mana-mana perjalanan yang membawa pengembara ke stesen-stesen luar serta bandar-bandar besar. Untuk mengimbangi kekurangan hotel, terdapat rumah-rumah rehat di hampir setiap daerah di Negeri-negeri Melayu Bersekutu dan di Negeri-negeri Selat. Seperti di bandar-bandar lain di Tanah Melayu. British membina rumah rehat (hotel kecil) untuk didiami pegawainya semasa dalam perjalanan mereka. Ini boleh ditemui di kebanyakan bandar dan kampung di mana terdapat kemungkinan pegawai atau pengembara ingin singgah, Kerajaan mengekalkan Rumah Rehat dengan pelbagai tahap keselesaan. Mereka boleh mendapatkan penginapan dan minuman di rumah-rumah rehat Kerajaan, yang terletak di semua bandar utama dan pada jarak yang sesuai di sepanjang jalan utama. Terdapat juga sebuah rumah rehat yang besar di Ayer Panas,14 batu dari bandar Melaka, di mana terdapat mata air panas dan rumah mandian. Perkhidmatan kenderaan bermotor dari Melaka hanyalah dalam jarak dua batu dari rumah rehat. 

Kelab di bandar kecil atau estet di Tanah Melayu dan Borneo adalah pusat aktiviti sosial  untuk orang Eropah. Biasanya terdapat lebih daripada satu kelab di bandar-bandar dengan bilangan orang Eropah yang besar. Ahlinya diakui melalui profesion mereka atau kepentingan bersama dan rasa setiakawan. Kelab-kelab ini terbuka kepada lelaki sahaja sebagai keahlian mereka. Juga kelab-kelab ini adalah tempat lelaki kolonial bermain tenis, kriket dan bola sepak.  Kelab-kelab ini bersifat eksklusif, mengundang privasi. namun kekal awam pada masa yang sama kerana ia membenarkan ahli kelab makan di luar rumah. Kebanyakan rumah rehat terletak tidak jauh daripada kelab dan padang.

Sajian Makanan dan Minuman

Hotel-hotel Cina hanya menyediakan tempat tidur asas, Kebanyakannya  tidak mempunyai ruang makan. atau menyediakan  minuman keras. Bahkan, sesebuah hotel kecil Cina di tengah-tengah bandar sering menjadi rumah pelacuran untuk pelanggan kelas pertengahan. Bagi pegawai kerajaan yang bergerak mengelilingi Tanah Melayu sudah semestinya mempertimbangkan untuk tinggal di Rumah Rehat yang telah ditubuhkan oleh kerajaan kolonial untuk mereka. Bukan sedikit perbelanjaan kerajaan untuk menguruskan Rumah Rehat,

Pelayan Asia juga penting untuk menjalankan pengurusan kelab, stesen bukit dan rumah rehat yang terdapat di mana-mana di landskap kolonial dan penting untuk pemerintahan British. Perniagaan domestik dan perkhidmatan Rumah Rehat didominasi pendatang Cina Hailam kerana mereka lebih menerima idea-idea baru, dan lebih mudah menyesuaikan diri daripada orang Cina dari wilayah Fukien dan Canton.

Rumah rehat didapati memiliki beberapa ciri yang serupa. Mereka semua diuruskan oleh orang Cina, dan, sebagai peraturan, pengurusannya sangat cekap. Tiada notis awal diperlukan tentang bila pengembara akan datang, dan juga tidak perlu untuk menyatakan berapa lama penginapan itu. Seorang penulis  mengingati hari ketika dia mula-mula masuk ke rumah rehat kecil, panas, dahaga dan berhabuk. Dia tidak menjangkakan boleh mendapatkan minuman, dalam masa yang singkat. Minuman, bagaimanapun, telah disediakan dalam masa satu saat, dan sebelum sepuluh minit makan tengah hari yang sangat baik telah disediakan, entah dari mana; dan ini adalah pasti akan dinikmati satu masa dahulu apabila menginap di sebuah rumah rehat di Malaya — perkhidmatan segera , dan cara permintaan yang sama sekali tidak dijangka boleh dilakukan dengan begitu mudah diperoleh. 

Satu kumpulan pengunjung boleh tiba pada pukul sepuluh malam, dan tidak dihebahkan sepenuhnya, namun dalam masa satu jam suku  makan malam dan bilik disediakan untuk mereka, Kami sendiri ingat telah memberitahu rumah rehat bahawa kita harus masuk untuk makan malam pada pukul lapan malam, dan tidak tiba akhirnya sehingga selepas sebelas malam, dan kemudian mendapat  makanan yang enak, dan tidur seolah-olah ini adalah suatu kebiasaan.

Tukang masak Asia bertanggungjawab dalam katering makanan di kelab, stesen bukit dan rumah rehat. Orang Cina yang biasanya berasal dari Hainan merupakan tukang masak yang sangat baik. Mereka sentiasa bersih dan makanan Eropah, Cina atau Melayunya sedap. 

Masakan hibrid mengambil elemen tradisi masakan British dan amalan makanan dari Asia. Pembudayaan ini telah menyumbang kepada pembangunan hidangan khas kuliner kolonial di setiap koloni ke koloni lain. Dalam proses itu, masakan pan-kolonial muncul, dengan sedikit perbezaan serantau. Kari merupakan hidangan tetap. Makanan Melayu, sama seperti makanan Eropah versi tukang masak Hailam atau Hainan selalunya merupakan variasi yang lebih baik daripada yang asal. Apabila Malaya merdeka pada tahun 1987, tiada daging babi dibenarkan untuk dihidangkan. Antara menu makanan dan minuman, tidak termasuk arak di kebanyakan rumah rehat adalah seperti di bawah:

mah mee, rabbit curry and mutton curry, Brown onion soup, Viennese sausages with cabbage and mashed potatoes or cold lamb, turkey, Bologna sausage, tomato and green pea salad. Rolls, Gruyere or  Kraft cheese, cream crackers, Ryvita. Fruit Pancakes, tea, Nescafe, and coffee.

Tetapi ke mana sahaja pegawai atau pengembara pergi, standard penginapan tetap terurus dengan kemudahan yang sederhana. Pelbagai kemudahan diberikan sama seperti di tempat lain  walaupun di rumah rehat terkecil yang dapat menyediakan makanan dan katil dalam notis masa yang pendek. Sebagai contoh, pisang dan betik, pada umumnya merupakan buah-buahan yang dihidangkan di hotel dan rumah rehat. 

Secara amnya hotel-hotel di Persekutuan Tanah Melayu tidak memenuhi piawaian pertubuhan ultramoden. Sebagai tambahan kepada hotel moden, terdapat Rumah Rehat Kerajaan yang terdapat di pusat peranginan percutian dan di bandar-bandar kecil. Rumah rehat kerajaan menawarkan nilai terbaik untuk wang dalam gred ini. Malah dalam setiap masakan etnik, terdapat pilihan yang luas; setiap negeri dan wilayah mempunyai hidangan Melayu dan Cina yang istimewa serta berbeza.

Syarat/ Bayaran Perkhidmatan/ Kadar Caj

Rumah rehat adalah kediaman milik kerajaan kolonial yang diselenggara di setiap bandar untuk penginapan kakitangan kerajaan yang mengembara di Tanah Melayu dan tanah jajahan Borneo. Berperabot lengkap, bangunan binaan bata ini adalah lebih baik daripada hotel. Bahkan makanan disediakan oleh tukang masak rumah rehat tersebut sendiri. Seperti di rumah, banglo stesen bukit, kelab dan rumah rehat bergantung sepenuhnya kepada pembantu domestik untuk menyediakan makanan dan keselesaan. 'Perkhidmatan yang  terdiri daripada sokongan pentadbiran hingga penyelenggaraan rumah dan infrastruktur disediakan oleh penduduk tempatan.

Pada tahun 1904, Kerajaan FMS telah mengeluarkan warta kadar piawai caj Banglo Inap dikenakan bayaran seperti berikut:

Bilik

Bagi sebahagian hari                50 sen  
Untuk sehari (selama 24 jam)  75 sen. 

Makanan, jika ada di tempat-tempat ini, 

Sarapan                                     50 sen.
Tiffin                                           75 sen 
Makan Malam                            75 sen. 

Menjelang tahun 1911 terdapat tiga puluh enam buah rumah rehat  tersebar di seluruh Negeri Melayu Bersekutu yang mengenakan kadar caj rata sehari untuk penginapan dan makanan. Terdapat sistem rumah rehat yang dikawal oleh Kerajaan dengan kadar sewa banglo Kerajaan yang berbeza-beza dari $15 sebulan untuk rumah Kelas V hingga $ 60 untuk rumah Kelas 1.

Pada asalnya hanya kakitangan kerajaan sahaja dibenarkan tinggal di Rumah Rehat tetapi pada tahun 1930-an, penanam, pelombong bijih timah dan orang Eropah komersial lain telah diterima sebagai tetamu yang membayar.

Dalam tahun 1935, keselesaan yang disediakan di banglo Bukit Maxwell cuma $2 sehari. Pengunjung dibekalkan dengan sebuah rumah lengkap dengan perabot yang sangat baik, katil, linen, kutleri, pinggan mangkuk, perkhidmatan tukang masak, tukang air, dan untuk bayaran tambahan sebanyak 50 sen setiap lampu siang dan kayu api Telefon dipasang di setiap banglo secara percuma untuk keselesaan pengunjung. 


Iklan di akhbar tentang pembukaan Rumah Rehat Taiping dalam tahun 1879

Dokumen kerajaan tentang pembukaan Rumah Rehat Taiping dalam tahun 1879

Buku pendaftaran Rumah Rehat dalam tahun 1889

Kadar Bayaran untuk Minuman dan Makanan di Rumah Rehat Klang dalam tahun 1891


Iklan Rumah Rehat Kuala Lumpur dalam tahun 1903


Harga F&B di Rumah Rehat Klang dikurangkan dalam keadaan Malaya mengalami kemelesetan ekonomi sejak tahun 1929 lagi



PERATURAN DAN SYARAT MENDUDUKI HALTING BUNGLOW, RUMAH REHAT DAN SANATORIUM

1/11 Senarai Harga Makanan, minuman serta perkhidmatan yang terdapat di Sanatorium, Rumah Rehat serta Banglo Inap (Halting Banglo) di FMS dalam tahun 1932 
2/11 Senarai Harga Makanan, minuman serta perkhidmatan yang terdapat di Sanatorium, Rumah Rehat serta Banglo Inap (Halting Banglo) di FMS dalam tahun 1932 
3/11 Senarai Harga Makanan, minuman serta perkhidmatan yang terdapat di Sanatorium, Rumah Rehat serta Banglo Inap (Halting Banglo) di FMS dalam tahun 1932 

4/11 Senarai Harga Makanan, minuman serta perkhidmatan yang terdapat di Sanatorium, Rumah Rehat serta Banglo Inap (Halting Banglo) di FMS dalam tahun 1932 
5/11 Senarai Harga Makanan, minuman serta perkhidmatan yang terdapat di Sanatorium, Rumah Rehat serta Banglo Inap (Halting Banglo) di FMS dalam tahun 1932 

6/11 Senarai Harga Makanan, minuman serta perkhidmatan yang terdapat di Sanatorium, Rumah Rehat serta Banglo Inap (Halting Banglo) di FMS dalam tahun 1932 

        

7/11 Senarai Harga Makanan, minuman serta perkhidmatan yang terdapat di Sanatorium, Rumah Rehat serta Banglo Inap (Halting Banglo) di FMS dalam tahun 1932 
8/11 Senarai Harga Makanan, minuman serta perkhidmatan yang terdapat di Sanatorium, Rumah Rehat serta Banglo Inap (Halting Banglo) di FMS dalam tahun 1932 
9/11 Senarai Harga Makanan, minuman serta perkhidmatan yang terdapat di Sanatorium, Rumah Rehat serta Banglo Inap (Halting Banglo) di FMS dalam tahun 1932 
10/11 Senarai Harga Makanan, minuman serta perkhidmatan yang terdapat di Sanatorium, Rumah Rehat serta Banglo Inap (Halting Banglo) di FMS dalam tahun 1932 
11/11 Senarai Harga Makanan, minuman serta perkhidmatan yang terdapat di Sanatorium, Rumah Rehat serta Banglo Inap (Halting Banglo) di FMS dalam tahun 1932 


Tahap Keselesaan dan Kebersihan

Walaupun kebanyakan rumah rehat dan banglo inap mempunyai tapak yang sangat baik,  berdekatan dengan padang dan kelab, tetapi sayang, tempat ini tidak terlalu bersih kerana  di bilik mandinya  terdapat katak dan serangga lain yang bersembunyi di sudut-sudut serta tikus -tikus berkeliaran di bilik

Dalam tahun 1903, Rumah rehat di Taiping itu dikatakan 'sangat kotor', dan makanan yang disediakan paling tidak memuaskan hati, berbanding harga yang dikenakan. Bilik-biliknya sentiasa ditutup rapat, dan akibatnya  persekitaran yang gelap dan lembap yang diketahui tempat paling sesuai untuk pembiakan nyamuk. Lebih-lebih lagi keadaan tuala, linen katil dan kelambu agak memalukan. Perbualan bising kuli-kuli Keling yang kelihatan melewati luar premis, menghalang pelawat daripada mendapat tidur yang nyenyak, itu tidak lagi  termasuk serangan nyamuk.

Di Ipoh dalam tahun 1906, rungutan tentang tahap kebersihannya disiarkan di dada akhbar. Linen katil bersih tidak diletakkan kecuali apabila dipaksa untuk berbuat demikian; kelambu nyamuknya juga tak pernah dibasuh sejak mereka mula-mula. pasang, dan perabot dibiarkan reput. Sepatutnya Rumah Rehat Ipoh dibersihkan dan dicat semula, sekali gus, semua perabot lama dimusnahkan atau disusun semula, dan harus ada pemeriksaan teliti dibuat setiap minggu.

Rungutan merupakan sesuatu yang lumrah tentang layanan perkidmatan atau kualiti makanan di semua rumah rehat. Namun, untk mendengar pujian daripada orang ramai, itu sesuatu yang jarang. Dalam tahun 1933, Rumah Rehat Seremban mendapat pujian orang ramai kerana mutu perkhidmatan yang cemerlang. Tempat itu sama sekali lebih cerah dan lebih menarik. Hal ini dikatakan kerana di Seremban seorang pengurus wanita Eropah telah mengambil alih pengurusan rumah rehat tersebut dan telah melakukan  banyak perubahan dan menjadi kejayaan yang ketara. Rumah rehat itu telah menjadi pusat sosial untuk makan malam dan sebagainya, seperti rumah rehat di negara Eropah. Pengurusan, susunatur bunga dan beberapa kusyen, sehinggalah perhatian kepada butiran kecil tetapi penting seperti penyediaan tuala bersih di tempat basuh dan bilik. Walaupun tidak sehebat rumah rehat di Melaka, Rumah rehat Seremban kini pasti popular.

Rumah Rehat di Kuala Kangsar

Rumah Rehat Batu Gajah

Rumah Rehat Raja di Taiping

Rumah Rehat di Dusun Tua, Selangor

Rumah Rehat Kuala Lumpur

Rumah Rehat Kuala Kubu

Rumah Rehat di Morib, Selangor

Rumah Rehat  Bukit Residen di Kuala Lipis

Rumah Rehat di Raub, Pahang


Rumah Rehat di Bukit Fraser
Rumah Rehat di Cameron Highlands



Rumah Rehat Kerajaan di Kuala LIpis

Rumah Rehat Seri Berkat di Bukit Fraser sebelah sempadan Selangor

Rumah Rehat Raub

Ketika Malaya sedang terbuka dan membangun, orang-orang British daripada pelbagai latar belakang, kaya, atau miskin,  keluar dari Britain untuk bekerja di sini. Perintis-perintis awal ini  akhirnya bersara, kembali ke England dengan memilki kekayaan yang besar. Ada juga yang bersara dan menetap di Tanah Melayu di lokasi-lokasi percutian. Mereka mula membina banglo-banglo sebagai rumah rehat persendirian atau untuk disewakan. Lebih menakjubkan ialah rumah rehat di Malaya telah mencapai tahap sebuah hotel kecil yang moden, dilengkapi dengan kemudahan dapur memasak dan perkhidmatan lain yang secara amnya, terbaik. Misalnya, Rumah Rehat (The Rest House) di Bukit Chandan, Kuala Kangsar, Perak merupakan rumah rehat yang sangat luas dengan taman-taman yang cantik di Sungai Perak, atau restoran teres yang bagus seperti di 'New Garden Inn, Tanah Rata, Cameron Highlands. 

Kadang-kadang para pelancong akan pergi ke utara, mendaki jalan gunung yang berliku-liku ke Bukit Fraser, dan seterusnya ke Taiping dan Cameron Highlands. Terdapat tiga stesen bukit gaya British di Malaya dan tanah tinggi; Rumah Rehat, Halting Bungalow, dan Sanatorium, dan yang terbaharu, resort percutian. Begitu juga, kelab penjajah yang sebenarnya merupakan tempat di mana orang Eropah menghabiskan masa lapang mereka. 

Dalam tahun 1920, Pelan Pembangunan Bukit Fraser 'terhenti' seketika apabila Kerajaan F.M.S. dengan murah hati bersetuju membiayai Projek Kereta Api Penang Hill di Pulau Pinang atas alasan yang munasabah bahawa semua orang akan pergi ke sana. Kerajaan Perak juga mula membina sanatorium tepi pantai di Tanjong Bungah di Pulau Pinang. Manakala Batang Padang merumuskan skimnya sendiri. Taiping menyokong pelanjutan stesen bukitnya sendiri. Ipoh juga mempunyai stesen kereta api mainannya sendiri di Bukit Kledang. 

Pada hujung minggu yang lain, para pelancong mungkin memandu ke selatan, ke Port Dickson (tempat peranginan tepi laut) yang merupakan tempat percutian yang menyenangkan dari panas KL di mana kerajaan mempunyai Rumah Rehat dengan kakitangan yang cemerlang, Port Dickson mempunyai banglo di Teluk Magnolia, dan seorang doktor telah membuka sanatorium tempat untuk orang cacat di sana. Agak mengejutkan apabila masih tidak ramai orang membeli tapak bangunan di pantai di sana untuk mereka beristirahat di bawah teduhan pokok kelapa dan sinar matahari yang hangat.

Mulai tahun 1923, minat terhadap pembangunan di Stesen Bukit di Malaya sedang meningkat. Kerja-kerja menolak bukit rancak dilakukan di Tanah Tinggi Cameron. Banglo Inap Sementara mula dibina di beberapa selang sepanjang jalan untuk memudahkan kerja pembangunan. Kemungkinan keupayaan pembangunan masa depan di sana sangat hebat. 

Dalam tahun 1924, penggunaan kemudahan sanatorium didapati tidak digunakan dengan lebih kerap. Daripada skala caj untuk sanatorium dan banglo inap seseorang pegawai kerajaan dibenarkan di sana sehingga 14 hari secara percuma, manakala orang awam dikenakan bayaran perkhidmatan $l sehari, Bermula  dari tahun 1925, penyediaan sanatorinm atas bukit untuk pekerja biasa. mula disuarakan. 

"Perkara utama tentang bukit itu ialah bahawa ia adalah tempat terbaik sebagai pusat peranginan kesihatan, dan jawatankuasa berpendapat ia tidak sepatutnya terhad kepada mereka yang berada atau elit untuk membina atau mendapatkan penggunaan banglo atau bayar caj hotel. Sebahagian ‘perkara harus dilakukan untuk kerani dan yang lain. Cadangan itu dibawa ke jawatankuasa yang dipengerusikan oleh Dr. Coanolly. Beliau akan mencadangkan kepada Persatuan untuk mengundi memihak kepada resolusi untuk pembinaan sanatorium atas bukit untuk orang bekerja biasa".

Berikutan keadaan ekonomi sedunia yang merudum bermula tahun 1929, kerajaan dalam tahun 1932 mula mengurangkan peruntukan kewangan kepada pengoperasian rumah rehat serta bersetuju memberikan beberapa kelonggaran ke atas penggunaan  Rumah Rehat dang Banglo kerajaan (termasuk sanatorium) oleh orang ramai, dengan beberapa syarat yang telah dipersetujui. Antaranya:

Bukit Fraser—
(1) ‘Bahawa pelantikan Hill Superintendent hendaklah dimansuhkan dan tugas yang kini dilaksanakan olehnya dibahagikan antara Lady Superintendent, Penguasa Ladang, dan Jurutera Eksekutif, Raub. 
(2)  Bahawa yuran hijau berkenaan dengan padang golf dinaikkan kepada 50 sen sehari dengan skala yang dikurangkan untuk pelawat yang berhasrat untuk menggunakan padang tersebut untuk tempoh yang lebih lama. Kami faham yuran semasa $1 seminggu meliputi penyelenggaraan sebenar padang, tetapi kos modal daripada membuat dan meletakkan, mesti telah dipertimbangkan kemampuan (angka sebenar tidak tersedia), dan Kami tidak melihat sebab mengapa ia tidak sepatutnya memberikan Kerajaan sedikit pulangan daripada perbelanjaan ini. 

 Port Dickson.—
(3) Sekiranya pihak berkuasa tentera memerlukan rumah banglo selanjutnya pengantaraan berhubung dengan Pelabuhan Dickson camp kami menganggap bahawa beberapa banglo Kerajaan sedia ada:- hendaklah disediakan untuk kegunaan,jadi menjimatkan perbelanjaan untuk butld- baru ings.

Semua Stesen Bukit dan Pusat Peranginan Kesihatan. —
Kami mencadangkan bahawa sewa daripada banglo:
(4)  Bahawa skala sewa hendaklah  sepatutnya dinaikkan  (kecuali banglo untuk sub- pegawai ordinat seperti tiga di Port Dickson, pegawai Melayu banglo “Taman Seri” di Port Dickson, dan Sanitorium Gap).
(5)  Bahawa pegawai Kerajaan hendaklah membayar caj sebagaimana orang awam.
(6) Bahawa keistimewaan yang diperolehi dalam beberapa negeri di mana pegawai kerajaan  yang berkhidmat di negeri ini adalah berhak mendapat penghunian  banglo secara percuma untuk beberapa hari dalam setahun patut dimansuhkan.
(7) Bahawa banglo-banglo itu pada masa ini yang dirizabkan untuk kegunaan Residen, hendaklah, apabila tidak diduduki oleh mereka, dibuka untuk orang ramai atas bayaran sewa pada skala yang ditunjukkan dalam (4) di atas.

Rumah Rehat dan Banglo Inap-
Terdapat 40 rumah rehat dan 17 banglo inap di Negeri Melayu Bersekutu. Anggaran perbelanjaan agregat mengenai pemeliharaan dan penyelenggaraan mereka untuk tahun 1932 lebih kurang $70.000 dan anggaran ialah hampir $25,000. Kami menyedari bahawa di sesetengah tempat, seperti Kuala Kangsar, Jelebu dan Pekan, adalah perlu bahawa Kerajaan harus menempatkan kakitangan dan mengekalkan tempat rehat untuk kegunaan ketua dan pegawai utama, tetapi kami menganggapnya defisit tahunan semasa di rumah rehat boleh! dikurangkan dengan ketara:

(a) Memajakkan Rumah Rehat yang lebih besar dan popular); :
{b) Mematikan sebahagian sepenuhnya,
(c) Menukar yang lain: yang digunakan sebagai banglo inap.



Mulai tahun 1932, pengembangan jaringan pengangkutan jalan kereta api ke Pantai Timur, iaitu ke Kelantan telah dimulakan. Perkembangan ini merancankkan pembukaan lebih banyak rumah rehat dan Banglo Inap di sepanjang laluan kereta api itu dari Merapoh di Pahang hingga ke sempadan Kelantan.

Pembinaan jalan kereta api ke Kelantan dari Pahang memerlukan pembinaan halting bungalow untuk pekerja-pekerja mereka


Penanaman sayur-sayuran Inggeris  kini telah berjaya kerana hasil dari Bukit Fraser, Maxwell’s Hill (atas Taiping) dan Tanah Tinggi Cameron kini mendapat pasaran di Kuala Lumpur. Walaupun  hanya sebakul sayur seminggu sekali mampu diperoleh dari Maxwell's Hill,  ladang baharu yang telah wujud di Bukit Fraser oleh Jabatan Petanian telah dapat menyediakan sayuran dalam kuantiti yang banyak. Daripada hasil borong dari ketiga-tiga stesen bukit  yang dijual kepada orang ramai, salad bukit sangat baik dan sangat diminati. Namun begitu ada keluhan tentang harga yang tinggi. Sebagai contoh,  Kentang bukit Fraser dijual pada dua puluh lima sen satu paun sedangkan kentang import dari India dijual pada lapan sen satu paun. Satu perbezaan yang mengejutkan, apabila dua harga berbeza untuk pasaran kentang; satu yang datang seribu batu dari India, dan yang lain hanyalah enam puluh batu dari Bukit Fraser.

Atas desakan ekonomi dan politik semasa, Malaya mulai 1933, mula mengikuti contoh yang ditetapkan oleh India dan Ceylon dalam melantik dan melatih cekap  pegawai anak tempatan yang boleh dipercayai dan berkebolehan untuk mengisi jawatan pentadbiran, Jika Great Britain telah mengambil alih kuasa daripada raja-raja Melayu dan pembesar autokratik mereka, sekurang-kurangnya kerajaan boleh melatih anak-anak dan cucu mereka untuk mengambil bahagian dalam sistem pentadbiran yang baru.

Terdapat saranan agar Tanah Melayu mencontohi Ceylon dalam menangani kes-kes konsumtif  di mana beban pihak hospital dapat dikurangkan dengan berkesan. Adalah dicadangkan agar hospital merawat dengan teliti pesakit lanjutan, manakala kes yang lebih ringan dijaga di sanatorium besar. Kebanyakan pesakit ini dibenarkan keluar tanpa, disembuhkan dari hospital, yang akhirnya mereka kembali ke hospital dalam keadaan yang lebih teruk Mereka selalunya telah dinasihatkan untuk banyak berehat, cahaya matahari,dan udara segar. Namun disebabkan kemiskinan, mereka terpaksa mesti mencari rezeki. Jadi, di manakah rehat yang sangat diperlukan oleh mereka ituKerajaan harus mempertimbangkan  sanatorium seperti itu kerana sudah menjadi tanggungjawab mereka. 

Agak ironis pada zaman moden ini  jumlah yang besar dibelanjakan untuk persenjataan, namun agak sedikit yang diberikan (dengan berat hati) untuk Perkhidmatan Perubatan! Juga tidak adil apabila pusat peranginan kesihatan ini hanya boleh diakses kepada orang kaya dan sihat, tetapi terhalang oleh kemiskinan mereka yang paling memerlukan kembali kesihatan mereka

Dalam tahun-tahun selepas perang, rakyat, melalui akhbar, mendesak kerajaan agar menubuhkan sanatorium khas untuk pesakit T.B memandangkan penyakit itu merupakan pembunuh No.1 di Malaya. Wad pesakit T.B memang tidak mencukupi atau memadai. Klinik T.B dan sebuah sanatorium awam perlu dibina dan diuruskan oleh kerajaan kepada semua lapisan rakyat.


RUMUSAN

Melancong dan bermusafir adalah sebahagian daripada aktiviti yang dapat menenangkan fizikal dan minda. Melancong merupakan salah satu aktiviti yang menyeronokkan dan dapat melepaskan tekanan serta berehat setelah penat bekerja. Islam tidak pernah melarang umatnya melancong asalkan ianya tidak melanggar hukum syarak atau membawa kepada dosa. Kesempatan dan peluang tersebut adalah sebahagian nikmat yang perlu dihargai dan disyukuri. Islam menganjurkan agar nikmat kegembiraan dikongsikan dengan kesyukuran dan memuji kebesaran Allah SWT sebagaimana firman-Nya dalam surah al-Dhuha ayat 11 yang bermaksud: 

"Adapun nikmat Tuhanmu, maka hendaklah engkau sebut-sebutkan (dan zahirkan) sebagai bersyukur kepada-Nya."

Di dalam al-Quran terdapat banyak ayat yang menyarankan agar manusia berjalan dan bermusafir bagi melihat, mengambil pengajaran dan menghayati kebesaran Allah SWT untuk meningkatkan ketakwaan dan menambahkan keimanan. Hikmah bermusafir adalah bagi menikmati pemandangan alam ciptaan Tuhan yang mendamaikan, menambah ilmu pengetahuan serta mempelajari tentang budaya dan tradisi sesuatu tempat. Al-Quran menyarankan agar mengambil iktibar dari makhluk ciptaan Allah SWT sebagaimana firman-Nya dalam surah al-Baqarah ayat 164 yang bermaksud: 

"Sesungguhnya pada kejadian langit dan bumi dan pertukaran malam dan siang dan kapal-kapal yang belayar di laut dengan membawa benda-benda yang bermanfaat kepada manusia; demikian juga air hujan yang Allah turunkan dari langit lalu Allah hidupkan dengannya tumbuhan di bumi sesudah mati, serta ia biakkan padanya daripada pelbagai jenis binatang; demikian juga peredaran angin dan awan yang tunduk terapung-apung di antara langit dengan bumi; sesungguhnya (semua itu) ada tanda-tanda (yang membuktikan keesaan Allah) bagi kaum yang menggunakan akal fikiran."

Lambang Ketuanan Inggeris

Sebelum kemerdekaan Malaysia, legasi "Britainisation" dicerminkan oleh rumah rehat dan stesen bukit yang dibina pada zaman penjajahan untuk dijadikan tempat penginapan luar untuk pegawai British. Rekod menunjukkan bahawa Bukit Maxwell atau Bukit Larut di Perak seperti yang dikenali hari ini, yang dibina pada 1884, adalah pusat peranginan bukit tertua di negara ini (New Straits Times, 2008). 

Di Kuala Lumpur, mereka menyediakan kemudahan perubatan yang berasingan untuk orang Eropah, tetapi ini adalah satu-satunya pengecualian. Kereta api, kemudahan awam dan asas milik kerajaan, pawagam, hotel dan gereja tidak diasingkan mengikut cara institusi seperti di  negeri-negeri di selatan Amerika Syarikat. Bukankah British mengamalkan dan memperjuangkan demokrasi ke seluruh dunia?

Sebenarnya diskriminasi kaum memang wujud di Malaya dan di mana-mana jua jajahan Inggeris dan Eropah lain; secara tersembunyi, cuma tidak diinstitusikan. Semua jawatan tertinggi pentadbiran negeri dan negara diisi secara eksklusif oleh orang-orang mereka yang diimport terus dari Britain atau negara-negara jajahannya yang lain. Hal ini paling ketara di Negeri-negeri Selat (Singapura, Melaka, Pulau Pinang, Dinding). Cuma di Negeri-negeri Melayu Bersekutu (Perak, Selangor, Negeri Sembilan dan Pahang) dan Negeri-negeri Melayu tidak Bersekutu (Johor, Terengganu, Kelantan, Kedah dan Perlis) sikap ini tidak begitu ditonjolkan, sebaliknya mereka berkompromi dengan golongan elit Melayu dan keluarga diraja. 

Pada tahun 1897 seseorang berbangsa Asia menulis surat kepada Malay Mail untuk bertanyakan sama ada kemudahan kerajaan hanya untuk kegunaan tunggal orang Eropah? Dalam tahun 1931, Encik San Ah Wing, salah seorang ahli majlis dalam Majlis Persekutuan (Federal Council) pernah bertanyakan kerajaan bilangan rumah rehat Kerajaan, dan sanatorium yang terdapat di Negeri-negeri Melayu Bersekutu yang dibenarkan untuk diduduki oleh orang Asia tanpa mendapat kebenaran khas daripada pihak berkuasa yang berkenaan,  seperti sebelum ini? Jawapan yang diterima ialah seperti berikut:

Rumah Rehat:  Perak 19, Selangor 8, Negri Sembilan 6, Pahang 11, Jumlah  44.
Banglo Inap:     Perak 13, Selangor 4, Negri Sembilan 1. Pahang 8,  Jumlah  26.
Sanatorium:      Selangor 1, Pahang 1, Jumlah  2.

Atas desakan ekonomi dan politik semasa, Malaya mulai 1933, mula mengikuti contoh yang ditetapkan oleh India dan Ceylon dalam melantik dan melatih cekap  pegawai anak tempatan yang boleh dipercayai dan berkebolehan untuk mengisi jawatan pentadbiran, Jika Great Britain telah mengambil alih kuasa daripada raja-raja Melayu dan pembesar autokratik mereka, sekurang-kurangnya kerajaan boleh melatih anak-anak dan cucu mereka untuk mengambil bahagian dalam sistem pentadbiran yang baharu. Ketika itu baharulah dapat diperhatikan dengan jelas dan langsung peraturan ciptaan Inggeris ini 'memakan diri' mereka sendiri sehingga terpaksalah mereka 'membuka' peluang berehat di kawasan stesen bukit ini kepada kakitangan kerajaan berbangsa Asia yang lain 

Pentadbiran dan Pembangunan Ekonomi

Rumah Rehat adalah tempat pertemuan untuk penanam, pelombong bijih timah dan kakitangan kerajaan awam. Rumah Rehat dan Hotel Station di seluruh Tanah Melayu telah dikunjungi oleh orang Eropah yang mengembara ke seluruh negara. Sebelum dan selepas perang, mereka yang mengembara ke seluruh negara atau bandar di luar kawasan bergantung kepada Rumah Rehat. Seseorang sentiasa pasti dapat bertemu seseorang yang dikenali di pelbagai Rumah Rehat di dalam dan di luar daerahnya. Penginapan selalunya sukar diperoleh kerana penjawat kerajaan mempunyai keutamaan  Hampir mustahil untuk membayangkan apa yang biasa kakitangan kerajaan atau pengembara lakukan tanpa rumah rehat ini. Banglo inap/halting bungalow yang bertaburan di seluruh negara, digunakan oleh pegawai  kerajaan, pencari gali dan lain-lain yang mempunyai kesempatan untuk terkeluar dari laluan utama di kawasan pedalaman atau Ulu. 

Peranginan  dan Pemulihan Kesihatan Warga Eropah

Penjawat awam J.F, Mc Nair menulis pada tahun 1878 bahawa  orang Eropah tidak sepatutnya mengalami banyak 'penyakit asli' orang tempatan. Mc Nair menyatakan bahawa lelaki kulit putih kurang bernasib baik dengan kulit cerahnya, sambil menyatakan bahawa selepas senaman yang kuat, 'kulit putih menjadi sejuk dengan cepat, dan menyebabkan menggigil, selesema, sakit reumatik, dan aduan usus yang mungkin dialami oleh orang Eropah di Timur; manakala, apabila dalam keadaan panas yang sama, kulit hitam atau coklat sejuk perlahan-lahan, dan keradangan dielakkan'.

Matlamat untuk menggunakan sanatorium untuk orang 'cacat' telah dinyatakan seawal tahun 1907 apabila Sandwith dalam sumbangan artikel "Hill Stations and other Health Resorts in the British Tropics" di mana beliau memetik, 

“Invalids whom it is not necessary to transport to Europe are sent to… Bukit Kutu(Treacher’s Hill…, at most of which there are bungalows for Government officials” (The Journal of Tropical Medicine and Hygiene 1907, p. 366).

“Orang berpenyakit/cacat tidak perlu dhantar balik ke Eropah, dihantar ke… Bukit Kutu(Treacher’s Hill…,yang kebanyakannya terdapat banglo untuk pegawai Kerajaan” (The Journal of Tropical Medicine and Hygiene 1907, hlm. 366). 

Sandwith kemudiannya membuat kesimpulan bahawa adalah sangat diingini bahawa perlu ada stesen bukit yang ditubuhkan di setiap Tanah Jajahan British supaya pegawai dan orang lain boleh pergi ke sana untuk perubahan persekitaran yang singkat selepas sakit atau kerja yang meletihkan, apabila pergi ke Eropah adalah begitu mencabar dan agak mustahil. 

'Terdapat sangkaan bahawa orang Eropah dalam iklim tropika merasakan ketidakselesaan pada setiap masa bertukar, daripada hidup di tengah-tengah penduduk tempatan kepada kehidupan serangga yang mengganggu dan bising. A.G. Price, dalam kajiannya tentang banyak jenis penempatan orang putih di tropika pada tahun 1930-an, juga menunjukkan persekitaran semula jadi yang tidak henti-henti menjengkelkan itu menyusahkan orang Eropah. Dia memetik Dr H.S. Stannus tentang bagaimana hidup di kawasan tropika terjejas orang Eropah:

"Hidup di tengah-tengah penduduk tempatan menyebabkan dia kegusaran pada setiap masa, kerana dia tidak pernah bersusah payah untuk memahami bahasa dan psikologinya. Dari awal lagi pagi hingga malam berembun dia berada dalam keadaan tidak tenteram -- semut semasa sarapan pagi, lalat semasa makan tengah hari, dan anai-anai untuk makan malam, dengan spesies rama-rama baru setiap petang dalam kopinya. Terbelit sepanjang hari oleh panas terik, yang tidak ada jalan keluar, dan perhatian yang tidak henti-henti dari dunia serangga yang rakus, dia didorong ke katil oleh lampunya yang dipadamkan oleh gerombolan yang terbang pada waktu malam, hanya untuk terus terjaga oleh teriakan berulang burung  atau korus katak tempatan. Tidak pernah berehat!  

Sebuah artikel dalam British Medical Journal pada tahun 1926, menulis bahawa terdapat dua kes "kegilaan" atau bunuh diri setiap tahun dari 1915 di kalangan kakitangan Kerajaan dan orang kulit putih yang lain. Artikel ini menimbulkan banyak perbincangan para wartawan akhbar dan jurnal mencadangkan hal tersebut berikutan kesan dan kemungkinan penyebab 'kemerosotan mental' apabila tinggal terlalu lama di kawasan tropika:

'Ketinggian, kelembapan, terlalu banyak cahaya matahari, haba, kecacatan mata, monotoni, kekurangan musim, hiperemia otak, angin utara, tekanan barometrik, elektrik kandungan atmosfera, kekurangan vitamin penting, alkohol, merokok, sembelit, hamba asli, melancap, venery, kebuluran seksual, terlalu hebat atau terlalu sedikit rembesan daripada kelenjar endokrin, kesunyian dan ketakutan.’

Penyelidikan dan Pembangunan Ekonomi  Kawasan Hawa Sederhana

Perbukitan di Taiping membentuk 'kasut kuda' di sekelilingnya. 'Kebun teh, setinggi 2,400 kaki, telah dibuat bertahun-tahun yang lalu, dan telah membekalkan Perak dengan sayur-sayuran segar, bunga, dan kesihatan. Penanaman sayur-sayuran Inggeris  kini telah berjaya kerana hasil dari Bukit Fraser, Maxwell’s Hill (atas Taiping) dan Tanah Tinggi Cameron kini mendapat pasaran di Kuala Lumpur. Walaupun  hanya sebakul sayur seminggu sekali mampu diperoleh dari Maxwell's Hill,  ladang baharu yang telah wujud di Bukit Fraser oleh Jabatan Petanian telah dapat menyediakan sayuran dalam kuantiti yang banyak. Daripada hasil borong dari ketiga-tiga stesen bukit  yang dijual kepada orang ramai, salad bukit sangat baik dan sangat diminati.

Asas Industri Pelancongan Negara

Kathirithamby-Wells (2005, hlm. 156) mencatatkan bahawa “Retreat bukit sederhana lain (termasuk Bukit Kutu) dibangunkan oleh kerajaan negeri untuk faedah penjawat awam” memberi graviti kepada tempat yang digunakan sebagai pusat peranginan.

Selepas kira-kira tahun 1900, apabila pentadbir perkhidmatan awam British di Malaya bersara, sebahagian mereka menetap  di lokasi-lokasi percutian di Tanah Melayu Mereka mula membina banglo-banglo sebagai rumah rehat persendirian atau untuk disewakan. Lebih menakjubkan ialah rumah rehat di Malaya telah mencapai tahap sebuah hotel kecil yang moden, dilengkapi dengan kemudahan dapur memasak dan perkhidmatan lain yang secara amnya, terbaik. Misalnya, Rumah Rehat (The Rest House) di Bukit Chandan, Kuala Kangsar, Perak merupakan rumah rehat yang sangat luas dengan taman-taman yang cantik di Sungai Perak, atau restoran teres yang bagus seperti di 'New Garden Inn, Tanah Rata, Cameron Highlands. 

Konsep homestay telah mula diperkenalkan secara tidak rasmi di Malaysia sejak tahun 1970-an lagi. Ketika itu sudah ada sebilangan penduduk kampung di Cherating, Pahang yang menyediakan penginapan kepada para pelancong luar yang ingin tinggal lama untuk menikmati keindahan Pantai Cherating. Para pelancong dibawa untuk tinggal bersama dengan keluarga di kampung mereka dan disediakan sarapan pagi oleh tuan rumah (Amran,2004). Namun ketika itu penyertaan masyarakat tidak begitu meluas  dan homestay di jadikan sebagai alternatif kepada chalet dan pusat peranginan bagi mereka yang ingin menjimatkan kos penginapan. (Yahya & Fauwaz, 2008)

Keperluan Seksual Perintis dan Pentadbir Eropah

Sir Malcolm Watson, yang mempunyai kedudukan yang baik untuk mengetahui (sebagai pakar malariologi yang sentiasa berhubung dengan penanam dan pegawai), pernah menggemparkan negara apabila beliau menganggarkan bahawa sembilan puluh peratus orang Eropah di stesen luar mempunyai perempuan simpanan Asia pada tahun 1890-an. C. F. Bozzolo, dan Hubert Berkeley, pentadbir di Hulu Perak mengekalkan tradisi itu. Malah pada tahun 1908 Berkeley dikatakan menjadikan seorang  guru perempuan sekolah Melayu sebagai teman tidurnya. Gundik-gundik ladang  selalunya wanita Islam yang bercerai kerana mandul, yang kemudiannya bertaubat, membersihkan diri mereka dengan berziarah ke Mekah. Perkara-perkara ini agak 'percuma dan mudah' di Tanah Melayu, sehingga tahun 1930-an, pada apa jua kadar.

Pada tahun 1911 hanya dua puluh peratus lelaki Eropah di Tanah Melayu telah berkahwin. Penanam (selain daripada beberapa proprietari) memerlukan kebenaran syarikat mereka untuk berkahwin, dan ramai yang tidak pernah melakukannya. Setiap pekan di Negeri-negeri Melayu Bersekutu, jika ia cukup besar untuk mempunyai pejabat pos, mempunyai rumah pelacuran, di mana kebanyakan gadis adalah orang Jepun. Di bandar yang sangat kecil tanpa rumah rehat, rumah pelacuran berfungsi sebagai hotel untuk orang Eropah, dan rumah pelacuran ini digunakan secara tetap. Hal ini berterusan sehingga tahun 1950-an. 

Apa-apa hubungan antara wanita kulit putih dan lelaki Malaya, bagaimanapun, adalah sesuatu yang luar biasa serta menjadi isu sensitif. Pada pertengahan 1950-an dikatakan bahawa sebilangan isteri-isteri orang Inggeris dalam perkhidmatan, khususnya di Kuala Lumpur, terlibat dalam 'hubungan haram' dengan orang Asia, selalunya pekedai dan tuan tanah yang mereka berhutang. Hal ini sememangnya berlaku walaupun Setiausaha Negara bagi Tanah Jajahan menafikannya secara terbuka .

Pernah juga rumah rehat di Pelabuhan Swettenham dan sanatorium Dusun Tua dijadikan sebagai lokasi perkahwinan dan berbulan madu pasangan muda Eropah.

Kesimpulannya, janganlah kita melancong sekadar ingin berhibur dan bersuka-suka. Malah lebih teruk lagi kita melancong ke tempat-tempat maksiat. Keseronokan yang diselaputi maksiat menjadikan aktiviti melancong tersebut haram dan dimurkai Allah. Pastikan juga sebelum anda pergi melancong, keperluan yang wajib haruslah dilaksanakan terlebih dahulu. Wallahualam.

Rujukan:





Kehidupan Orang Bukit di Selangor Sebelum Merdeka

Sebelum istilah "Orang Asli" mula digunapakai, orang Melayu dan semua penduduk di Malaya termasuk Inggeris menggunakan istilah &qu...