Rabu, 12 Jun 2013

Telok, Kuala Langat dan Klang Semasa Darurat (1948-1960)

Salam ukhuwah. Selepas berbicara pasal kehidupan atok nenek kita masa Jepun dulu, ada baiknya sembang-sembang itu kita panjangkan  dengan menyelit kisah-kisah tragis dan menyedihkan kehidupan rakyat terutamanya orang-orang kampung masa itu.

Kejadian demi kejadian Allah uji umat Melayu Islam dalam mempertahankan maruah agama dan bangsanya. Apa tidaknya! Mula-mula kita terpaksa berjihad menentang Inggeris kafir selama hampir 150 tahun. Kemudian datang pulak Jepun bagero menguji keimanan kita kepada Allah dengan kesukaran kehidupan masa perang. Alhamdulillah, kita berjaya dalam ujian tersebut.Tak lama selepas itu, kita diuji lagi dengan kebangkitan Cina  kafir komunis yang menentang agama dan ingin menjadikan bumi ini hak milik mereka. Kekentalan iman dan semangat jihad menjanjikan kemenangan hakiki sebelum kita dikurniakan Allah kemerdekaan pada 31 Ogos 1957. Apapun kritikan orang tentang kemerdekaan kita, selayaknya milik kita!

Banyak peristiwa ketika zaman darurat dahulu  (1948-1960)  yang mewarnai kehidupan leluhur kita di sekitar Kuala Langat dan Klang, walaupun tidak sehebat dan setragis tempat-tempat lain. Cuba lihat urutan peristiwa secara kronologi  kezaliman komunis dan kecekalan kita menentang mereka:

Semasa zaman pemerintahan Jepun, penduduk-penduduk telah hidup dalam keadaan huru-hara. Pada masa itu, orang-orang Cina telah dipindahkan oleh Jepun dari Banting ke kawasan Telok Panglima Garang dan Jenjarom. Masih aku ingat lagi cerita arwah ayahku tentang kawasan kebun kami di Telok Mengkuang yang dijadikan padang sasar pengganas Bintang Tiga (komunis) ini berlatih menembak. Buktinya, ketika kerja-kerja membersihkan kebun dijalankan, banyak terdapat serpihan botol-botol pecah. Kemungkinan botol-botol itu dijadikan target practice.Lebih menguatkan syak wasangka aku apabila ada orang kampung yang sebaya atuk aku bercerita dia pernah diberi upah oleh seorang towkay Cina untuk menghantar muatan beras dalam sampan pada waktu malam ke Telok Mengkuang yang terletak kira-kira 5 km dari pekan Telok Panglima Garang, sememangnya sunyi dan jauh dari petempatan Melayu. Setibanya dia di tempat itu, dia dapati ada kem latihan komunis di situ. Aku tak pulak bertanya sama ada dia melaporkan hal itu kepada polis atau tidak.
Namun ketika awal darurat bermula,(tak dapat dikenal pasti tarikh dan tahunnya), konco-konco komunis telah menembak dan menyerang Pusat Kawalan Polis dan askar. Penentangan ini telah mengakibatkan seorang anggota polis telah terbunuh di Balai Polis(mungkin balai polis Jenjarom atau Telok Datok)) manakala 2 orang komunis pun telah ditembak mati oleh anggota polis. Mangsa-mangsa tersebut telah dikebumikan di Tanah Perkuburan Telok Panglima Garang.(butiran mangsa-mangsa tidak diperoleh)

Menurut akhbar Tamil Nesan, 14 November 1948, dalam tajuk "Keganasan komunis di Klang", menyatakan bahawa 2 pengganas, keturunan Banjar memasuki rumah seorang Melayu, Haji Mansor bin Dorasa dan isterinya Hajah Lahara sewaktu tidur di dalam rumah di batu 4, lalan Kapar, Klang. Kejadian itu
berlaku pada 13 November, pukul 3.20 pagi. Mereka menetak mati kedua-dua suami isteri tersebut dan seterusnya merompak $10,000 dan barang kemas bernilai $6000.

Pada 21 Disember 1948, akhbar ini, melaporkan perkembangan seterusnya pada 16 Disember, pukul 3.30 petang dimana sekumpulan komunis memukul dan menyeksa seorang buruh India di Estet Kampung Kuantan, berhampiran Klang, Selangor

Pada tahun 1949, Regimen Worcestershire tentera British berpindah masuk pada  1 September. Markas induk batalion pertama terletak di antara Klang dan Pelabuhan Swettenham,,bersetentang jalan besar dan landasan terbang yang tidak digunakan. Kem kompeni “A” di Telok Datok, 20 batu ke selatan, kompeni “B” berhampiran Batang Berjuntai, 24 batu ke utara dan kompeni “D”di Klang.   Pada awal Disember tahun yang sama, kompeni “A” dipindahkan dari Sungei Siput ke Telok Panglima Garang. Battalion tersebut terus berada di sana sehingga akhir 1951. Kompeni “A”kini diletakkan di bawah kawalan Battalion Pertama Regimen Suffolk untuk membasmi pengganas dalam hutan tebal sekitar situ. Pasukan itu tinggal di  Telok Panglima Garang sehingga Februari 1952, dan ketika yang sama Battalion Pertama Regimen Suffolk diganti oleh Battalion Pertama Somerset Light Infantry. Ketika di Klang, kompeni “A”merupakan pasukan pertama diangkut menggunakan helikopter ketika menjalankan operasi.


Ini pula gambar-gambar ketika 25th Field Regiment ditugaskan sekitar 1955 di  sekitar Telok Datok dan Sungai Manggis






Untuk maklumat lanjut, sila ke http://www.worcestershireregiment.com/wr.php?main=inc/h_malaya1

Orang India juga tidak terlepas daripada kekejaman komunis di Selangor. Antara kejadian yang dilaporkan dalam Tamil Nesan, 19 Mac 1949, dalam tajuk "Pembunuhan di Selangor",adalah perkembangan pada 18 Mac, dimana 3 orang komunis menembak mati seorang penoreh getah India dari Estet Klang, di batu 31, Jalan besar Batu Laut-Banting, Kuala Langat, Selangor kerana dia tidak membantu komunis. Dua orang Cina bersenjata dan seorang India tidak bersenjata memanggil keluar penoreh getah India tersebut. Kedua-dua tangan mangsa diikat sebelum disembelih. Seterusnya, mereka menampal sebuah risalah komunis berbahasa Tamil di sebatang pokok kelapa berhampiran mayat. Pada hari yang sarna, komunis membunuh 3 orang penoreh getah berbangsa India dari Estet Chi Liung, di belakang pekan Kanchung Laut, Selangor. Mereka dibunuh kerana enggan bekerjasama dengan komunis.




Gangguan komunis memuncak di Malaya dengan pembunuhan Sir Henry Gurney seorang pesuruhjaya Tinggi British di Kuala Lumpur pada pada 7 Oktober  1951. Di Kg .Delek, Kg.Darat Batu dan Kg.Kanchung Tengah dan sekitarnya, komunis merampas 24 laras senapang patah “ home guard “ penduduk dan  berlaku pembunuhan 4 orang penduduk Kancong Laut termasuk ketua kampung (Tuan Hj.Siraj bin Mustafa) yang enggan berkerjasama dengan komunis.

Tamil Nesan, 12 Januari 1951, dalam tajuk "Orang Eropah masih menjadi sasaran komunis di Malaya", meyatakan bahawa pada 10 Januari, komunis menyerang W.J. Shaw, pengurus estet Brooklands, Banting, Kuala Langat, Selangor dan pembantunya, A.N. Symons. Dalam serangan ini, Shaw terbunuh manakala Symons mengalami kecederaan.

Tamil Nesan, 27 Februari 1953, dalam tajuk "Pencuri mencerobohi rumah", menyatakan bahawa 3 orang komunis bersenjata dan bertopeng memasuki sebuah rumah orang tua di Jalan 1 Y2, di Klang, Selangor pada 24 Februari. Seorang daripada kumpulan itu berdiri di luar rumah dan 2 orang lagi memasuki ke dalam rumah itu. Sewaktu kejadian itu berlangsung, pemilik rumah berada di belakang rumah, dan terjun melalui tingkap dengan menjerit "Mata-mata", Sebuah kereta peronda melalui kawasan itu dan melihat orang yang
menjerit itu serta melihat 2 orang komunis menaiki sebuah kereta di hadapan rumah itu.

Kerajaan Selangor turut mengumumkan kawasan putih di beberapa kawasan di Selangor dengan adanya kerjasama penduduk. Antaranya Tamil Nesan, 6 Disember 1954, dalam tajuk "Pengumuman kawasan putih di Selangor: Ini adalah kali pertama dan 140,000 penduduk dibebaskan dari perintah berkurung", melaporkan bahawa kerajaan Negeri Selangor mengumumkan Klang, Kuala Selangor dan Kuala Langat sebagai kawasan putih mulai 5 Disember, pukul 4 petang. Ini bermaksud 140,000 rakyat di kawasan itu boleh bergerak dengan bebas tapi masih berhati-hati. Ini adalah kali pertama dimana kawasan Selangor diisytiharkan sebagai kawasan putih. Langkah ini diambil oleh kerajaan kerana kegiatan dan keganasan komunis berkurangan di kawasan tersebut.

Tamil Nesan, 10 Januari 1955, dalam tajuk "Sultan Selangor mengucapkan tahniah kepada penduduk
kawasan putih", menyatakan bahawa Sultan Selangor mengucapkan tahniah dan terima kasih kepada penduduk yang membantu kerajaan dalam membanteraskan komunis dengan menghentikan semua bantuan yang diberi kepada komunis sebelum ini. Pada hari ini dalam tahun 1955, Duli Yang Maha Mulia Sultan Selangor Sultan Hisamuddin Alam Shah Ibni-Almarhum Sultan Alaiddin Sulaiman Shah telah mengisytiharkan Kuala Langat di negeri Selangor sebagai kawasan putih. Upacara perisytiharan ini telah diadakan di Padang Teluk Datok.
Perisytiharan Kuala Langat sebagai kawasan putih yang ke 3 di negeri Selangor dan yang ke 29 di Persekutuan Tanah Melayu adalah hasil dari usaha Jawatankuasa Kerja Perang Daerah yang nmnjalankan operasi NASSAU bagi menghapuskan kegiatan komunis di negeri Selangor. Operasi yang dimulakan pada Disember 1954 dan berakhir pada tahun 1955 ini, telah berjaya menyekat bekalan makanan untuk 3 platoon ahli Parti Komunis Malaya di kawasan Kuala Langat. Pengawalan yang ketat serta serangan-serangan ke atas kubu-kubu komunis oleh Battalion Pertama The Royal Hampshire Regiment, Battalion ke 7 Regiment Askar Melayu dan Battalion Pertama The Fiji Infantry Regiment telah membawa kejayaan kepada operasi ”NASSAU”.   Dengan pemusnahan sepenuhnya kubu-kubu komunis dan juga penyerahan diri ahli parti komunis di Daerah Kuala Langat ini, maka Kuala Langat telah dapat diisytiharkan sebagai  kawasan putih.   Dengan itu juga bermakna penduduk Kuala Langat adalah bebas daripada kuatkuasa undang-undang darurat.

Tamil Nesan, 14 Februari 1957, dalam tajuk "Kebakaran di rumah penolong pengurus Estet", menyatakan bahawa sekumpulan komunis membakar rumah seorang penolong pengurus iaitu V Palaniandy (36 tahun), di Estet Brown, Klang, pada 13 Februari. Mereka turut menghiris dia dengan pisau di kepala, perut dan dada. Isteri beliau dan 3 orang anaknya yang menghampiri untuk membantu suaminya turut dihiris 4 kali di leher. Kebakaran ini membawa kerugian $15000 dan hampir seluruh rumah telah musnah dan semua orang dalam rumahnya selamat keluar melalui pintu belakang rumah.

Tamil Nesan, 8 Mac 1957, dalam tajuk "Pembunuhan seorang wanita Uresh",menyatakan bahawa sekumpulan komunis memasuki rumah seorang Uresh di Kuala Klang, Selangor pada 7 Mac dan membunuh seorang ibu dengan teruk, Mereka menghiris dia dengan parang.




















T

Selasa, 11 Jun 2013

TPG Metropolitan areas...Coming soon!


BERITA BAIK...BERITA BAIK!! 

Telok Panglima Garang akan dikenali dengan TPG Metropolitan areas atau TPG Metro tak lama lagi..Ini bukan cobaan, ini betul-betul! KL dah penuh sesak, takde ruang lagi untuk apa-apa! Korang yang berangan-angan nak beli rumah atau pindah ke KL, baik hentikan jer niat tu..Duduk jer kat Telok. Tak lama lagi LRT masuk Sijangkang, Telok Mengkuang, Kebun Baharu, bahkan sampai ke Telok Gonjeng...ooops, Pulau Carey. Ini bukan sembang kedai kopi,bhai.. ini sembang city planners yang aku jumpa kat laman web.. Wow, bangganya aku..orang kampung aku dah jadi orang KL! Jadi agak kurang,kurang,kurang cerdik kalau ada orang Telok yang berniat nak jual tanah sekangkang kera dia sekarang. Kalau korang tak percaya, check this link out...



"Selain itu juga, dicadangkan agar Istilah Wilayah Lembah Klang dan Kuala Lumpur Conurbation dinamakan semula kepada Wilayah Metropolitan Kuala Lumpur. JPW yang ditubuhkan disaran agar dinamakan 
Jawatankuasa Perancang Wilayah Cadangan Tadbir Urus Wilayah Rasional Penubuhan JPWMKL
Pertumbuhan ekonomi perbandaran yang merebak melewati sempadan PBT dan negeri telah menimbulkan pelbagai isu yang memerlukan penyelesaian secara bersama dan bersepadu Penyelesaian isu yang melewati sempadan dan membangunkan Wilayah Metropolitan Kuala Jawatankuasa Perancang Wilayah (JPW) bagi 
sesuatu wilayah yang terletak di dalam 2 buah negeri atau lebih setelah berunding dengan PBN Jawatankuasa Perancang Wilayah Metropolitan Kuala Lumpur (JPWMKL) membangunkan Wilayah Metropolitan Kuala
Lumpur sebagai satu entiti bersepadu selaras dengan peranannya sebagai hub ekonomi utama negara"
                                     


Banjir di Batu 9 Kebun Baharu

WILAYAH
Sentral: Isu banjir Kampung Batu 9 selesai
2010/03/04 - 22:55:44 PM Oleh Hafizzul Mohamad Cetak Emel Kawan

20 keluarga menetap di Jalan Masjid jalani kehidupan lebih sempurna SIJANGKANG: Kira-kira 20 keluarga yang menetap di Jalan Masjid, Kampung Batu 9, Kebun Baru, Telok Panglima Garang di sini kini boleh menjalani kehidupan lebih sempurna dan tidak lagi perlu bimbang dengan masalah banjir yang sebelum ini menghantui mereka setiap kali musim hujan.
Masalah sistem perparitan yang didakwa tidak diselia secara sempurna sebelum ini menyebabkan penduduk menderita akibat masalah banjir sejak bertahun lalu.
Rintihan mereka pernah disiarkan Sentral pada 8 Februari lalu.

Berikutan itu, wakil penduduk, Subbahi Mujer, 57, berterima kasih kepada Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) daerah Kuala Langat yang menyenggara parit di kampung itu baru-baru ini.
"Alhamdulillah, selepas hampir berbelas tahun kami menghadapi kesukaran berikutan banjir yang sering berlaku di sini, akhirnya ia diatasi atas sikap prihatin JPS.
"Penduduk kini boleh menarik nafas lega dan tidak perlu lagi menunda tarikh bagi sebarang kenduri-kendara.
"Malah, pelajar juga tidak perlu menumpang di rumah rakan yang tidak dinaiki air ketika menunggu banjir di rumah mereka surut," katanya kepada Sentral yang meninjau semula ke kawasan penempatan itu semalam.
Kampung Batu 9 itu didiami kira-kira 8,000 penduduk dan sering dinaiki air ketika musim hujan akibat sistem perparitan tidak disenggara dengan sempurna.




Subbahi seterusnya meminta jasa baik JPS agar turut menjalankan pemantauan dan menyelenggara beberapa lokasi lain di sekitar kawasan itu bagi mengelakkan kejadian sama berulang.
"Bagi memastikan masalah banjir tidak berulang pada masa depan, saya rasa ada baiknya jika JPS melakukan penyelenggaraan parit secara berkala," katanya.

Kisah-kisah Zaman Jepun

Assalamualaikum...apa khabar semua orang kampung? Dari Batu 7 Sijangkang sampailah ke Batu 13 Kampung 'Stereng' Sungai Rambai..Harap-harap sihat-sihat belaka.

Kali ini aku benar-benar teruja nak bercerita pasal zaman Jepun, cerita pasal makan ubi kayu, baju butil tepung dan penampar Jepun. Aku pernah bertanya arwah moyang pompuan dan nenek aku pasal zaman Jepun dulu..tapi paling banyak aku tahu cerita tu daripada mak sedara aku yang baru berumur 5,6 tahun masa Jepun sampai kat Telok. Banyak yang dia ingat!

Ceritanya begini...(cuma aku 'skema'kan sikit untuk budak-budak sekolah buat rujukan sejarah)

Tentera Jepun semakin yakin dan berani mara ke Kuala Lumpur dan Kelang. Pada 10hb Januari 1942 juga tentera Jepun dari Rejimen Watanabe berhimpun di tebing Sungai Selangor, kemaraan mereka kemudiannya ditentang hebat oleh Indian 6115th Brigade di Batang Berjuntai. Jeneral Yamashita amat berhajat menawan Kuala Lumpur dan Pelabuhan Kelang (Port Swettenham), beliau telah mengarahkan Divisi ke-5 tentera Jepun terus mara ke Kuala Lumpur. Pertempuran hebat untuk menguasai bandar Kelang menjadi penentu antara tentera British dan tentera Jepun. Tentera Jepun dari Batalion Oka telah menyekat jalan utama menyeberangi jambatan besi (Jambatan Kota yang asal) yang menghubungkan Kelang dengan Kuala Lumpur. Menurut laporan di pihak tentera Jepun sejumlah 5000 orang tentera British dan India mempertahankan Kelang tetapi tewas kepada 2 rejimen askar Jepun. Askar-askar India British selesai membuat pengunduran melalui Kuala Lumpur pada awal pagi. Jambatan-jambatan diletupkan apabila pasukan terakhir melepasi jambatan tersebut. Jambatan terakhir diletupkan pada jam 4.30 pagi. Jepn bukannya bodoh. Dengan pantas diorang buat jambatan terapung pontoon....


Tambah emak sedara aku lagi....
Semasa kemaraan menuju ke selatan inilah sebahagian daripada tentera Jepun telah masuk ke daerah-daerah tertentu di Selangor seperti di Ulu Langat, Kuala Selangor serta Kelang menguasai kawasan ini tanpa pertempuran hebat. Di Kuala Langat tiada sebarang bentuk pertahanan yang dilakukan oleh tentera British kerana kawasan ini agak jauh ke dalam dari jalan besar.Tentera-tentera Jepun sarna ada berjalan kaki, berkereta, menaiki lori atau berbasikal telah masuk melalui jalan raya yang merintangi daerah Kuala Langat. Kali pertama kemasukan Jepun ke daerah ini telah menimbulkan perasaan takut di kalangan penduduk
tempatan kerana pada masa ini telah berlaku rampasan barang-barang makanan. Tentera Jepun yang sedang keletihan dan kelaparan ini telah mengambil telur ayam, menangkap ayam, itik dan kambing dari rumah orang-orang kampung. Kenderaan-kenderaan orangorang kampung seperti basikal dan beberapa buah kereta telah diambil untuk kegunaan tentera Jepun.

Pada masa pemerintahan Jepun di Selangor juga, penduduk tempatan harus memberi penghormatan kepada tentera Jepun dengan cara menundukkan kepala bila lalu di hadapan mereka. Cara penghormatan begini mesti dilakukan untuk mengelakkan dari sebarang hukuman. Pada kebiasaannya mereka yang enggan melakukan atau engkar akan dihukum dengan cara ditempeleng atau dijemur di tengah panas.

Akibat daripada kegawatan ekonomi yang berlaku, pihak Jepun telah mengambil beberapa langkah-Iangkah untuk mengatasi dan mengawal keadaan ini daripada berlaku berterusan. Antara langkah yang dibuat ialah dengan mengadakan pameran pertanian, menggalakan rakyat menanam untuk makanan sendiri seperti sayur-sayuran,jagung dan ubi kayu. Pihak berkuasa tentera pula dalam usaha memaksa rakyat berusaha sendiri telah mengurangkan bekalan makanan melalui program catuan. Masalah kekurangan pakaian juga sangat serius dialami dikalangan petani dan pegawai kerajaan. Selain itu catuan dan peraturan ketat ke atas barang pengguna turut dikeluarkan.

Semasa pendudukan Jepun, Tanah Melayu mempunyai stok beras untuk setahun, tetapi hampir semua stok beras dihantar ke negara Jepun. Catuan beras dilakukan sejak awal pendudukan walaupun sesetengah kawasan tidak melaksanakan sistem catuan untuk memaksa penduduk menanam padi. Bagi jualan beras tempatan pada mulanya dikendalikan oleh Persatuan Pengedar Beras dan kemudian oleh Pejabat Kawalan Makanan. Walaupun ahli keluarga ramai, namun tentera Jepun hanya membekalkan 10 kati tepung ubi dan satu kati gula untuk seminggu. Bagi tujuan megatasi masalah kekurangan beras, pihak Jepun telah menggalakkan dan memaksa penduduk-penduduk kampung bersawah dan berladang supaya menghasilkan bahan-bahan makanan nampaknya berjaya. Kalau korang nak kaji lebih mendalam lagi, pergilah lawat blog kawan aku ni..budak U jugak...
http://www.myjurnal.my/filebank/published_article/22913/084_108.PDF
 Pendekkan cerita..memang Jepun pendek tu kurang ajar dan zalim giler. Kalau ikutkan aku, mahu aku terajang dan beri penampar Malaya kat manager-manager Jepun yang ada kat Toshiba dan kilang-kilang Batu 10 tu..Kalau diorang tanya apasal, aku kata itu salam perkenalan daripada  arwah atuk nenek aku buat korang, anak cucu Setan pendek Tojo( bukan suku sakat keluarga Toyo, tau).

 Tapi aku sedar, ada juga hikmah setan sepet pendek ni datang Malaya...barulah Melayu bersatu menentang Inggeris secara aman. Sultan-sultan pun tersedar daripada mimpi indah yang didodoikan dek British dan Jepun.

 Ini tanah air kita...kitalah yang menentukan masa depan dan suratan takdir kita, bukan Jepun pendek atau Mat Salleh hidung tinggi lagi..Kalau korang tak sedar jugak, tak tahulah apa aku nak katakan lagi...

Ahad, 2 Jun 2013

Apa lagi Klang mau? Kami mahu KIRR dan KORR !

Salam kembali...lama bebenor rasanya tak menulis di sini..bukan apa..terasa rindu kat kengkawan di sekitar TPG dan Klang..Ada tak ada, teman ada gak balik ke Telok untuk PRU 13 baru-baru ini...Teman balik ikut Hiway yang baru tu,SKVE yang tembus ke Pulau Carey bawa ke Westport (bahagian tu belum siap lagi)..Nasib baik lalu situ, kalu ikut Klang... rasa-rasa teman mau patah balik..tak payah mengundi pun tak apa..bila memikirkan tentang jemnya...maksud teman trafik jamnya lah!

Teman tak tahu ler apa yang MPK nak buat atau rancang untuk kurangkan jam tu...rasa-rasanya camtu jugak ler... penat dan letih nak mengharungnya..Teman pernah rasa masa duduk kat Telok berulang kerja ke Subang Jaya  dulu...Kalu tak sampai Klang sebelum pukul 7 pagi, memang sangkut punya..gerenti. Itu belah pagi ok juga. kalu balik belah petang,terutamanya time bulan Ramadhan, alamat berbuka dalam kereta atau bas ler (memang dah standby air dan kurma pun). HAMPEH punya MPK..! Ijazah cap ayam kot?

Jadi kat sini, saat ini, kesempatan ini, biar aku yang jadi engineernya. Korang jangan gelak dulu...walaupun aku takda master dalam Urban and Regional Planning, tapi aku pernah ambil Urban Studies masa kat U dulu..(bukan nak bangga, tapi takut korang tak percaya). Jadi aku dah siapkan planning camne nak kasi hilang problem orang Telok ke Klang atau sebaliknya...Jawapannya...KIRR dan KORR

Woi, korang gelakkan aku ya? Aku bukan panggil ayam!.. KIRR maksudnya Klang Inner Ring Road dan KORR tu pulak Klang Outer Ring Road. Bila kita sebut nama panjang, tak sedap bunyinya...baik panggil saja KIRR dan KORR. senang citer.

Kat bawah ni peta Klang. Kalu korang tengok nampak dua bulatan: bulatan yang kecil tu, KIRR dan yang besar tu pulak KORR...Yang garis macam jejari tu jalan raya yang menyambungkan kedua-dua bulatan.



Korang nak dengar tak plan aku ni? Dengarlah ya...kesianlah kat aku,penat tau?. OK. mula-mula  buat KORR dulu. Radius atau jejari bulatan ini kira-kira 8 km dari pusat bandar Klang. So, kalau dari Telok, KORR bermula kat Johan Setia, kalu kat Klang Utara dari  Taman Klang Utama. Poin aku..Korang tak payah redah masuk bandar Klang kalu korang memang tak nak masuk bandar. Ambil saja KORR. Takda jam. Oh ya..lupa nak bagitahu korang...KORR ni macam MRR2 kat KL. Macam Hiway (memang pun) tapi tak kena tol! Korang pusing ler sesuka hati korang sampai ke destinasi yang korang nak pergi..atau kalu korang nak cruising jer, pusing 360 darjah untuk turun balik ke jalan Klang-Banting untuk ke Telok. Disebabkan Klang ni tepi sungai, mestilah akan dibina jambatan untuk laluan ini. Tiga jambatan, satu kat Taman Sri Muda..lagi satu kat Bandar Sultan Sulaiman, Port Klang, sebiji lagi kat Kg.Sementa. Banyaknya Jambatan! Memey ler..dah sungai..besar pulak tu..takkan nak buat titi? Selangor kan kaya!

Lagi satu pulak, KIRR.bukan sempena nama bekas Menteri Besar yang kontroversi tu! Yang ini saiz bulatannya lagi kecil. Menyambungkan taman-taman perumahan tanpa perlu masuk pusat bandar. Kalau aku orang Klang, berjoget aku tengah jalan pasal tak perlu bersesak-sesak berjam-jam hanya nak keluar makan kat KFC atau McD. 10 minit kira dah terlalu lama ler tu! Kalau dari selatan, KIRR bermula dari Taman Klang Jaya dan kalau dari utara pulak kat Mutiara Bukit Raja. Jambatan? 2 bijik jer...tapi nampak gayanya KIRR ni banyak kena bina jejantas pasal merentasi laluan-laluan sibuk sedia ada. Sekali lagi, apa ada hal, Selangor Kaya!

Jadi kalau korang campurkan jambatan yang dah ada kat Klang sekarang...3+3+2...Wow, kat Klang jer akan ada 8 jambatan! Boleh masuk Guiness Stout Book of Record...Boleh mabuk pujian kita semua..

OK, itu jer lah idea aku yang aku pasti takde sapa kesah! Aku takda hal, pasal aku tak duduk kat sana..koranglah yang kena hadapi semua tu..At the end of the day..ADA AKU KESAH? (Hahahaha)
Sorry guys...bergurau jer. Assalamualaikum. Jumpa lagi.

Isnin, 7 Januari 2013

Sejarah Sekolah di Telok Panglima Garang



Sejarah pendidikan di Telok sememangnya panjang. Bermula dengan pendidikan fardhu ain tak formal di rumah tok-tok guru ketika  mengaji alquran, warga Telok mula menyedari kepentingan menuntut ilmu fardhu kifayah sebagai tuntutan sosial dan kerjaya. Mereka mula menghantar anak-anak ke sekolah rendah di sekolah-sekolah aliran Melayu kerajaan Penjajah Inggeris untuk menuntut ilmu setinggi mungkin daripada pendidik-pendidik anak bangsa yang tekad mengubah nasib bangsa. Dengan penuh kepayahan, mereka membentuk minda anak-anak untuk mencintai ilmu agar kemiskinan dan penjajahan tidak lagi diwariskan. Betapa besar dan murni pengorbanan guru-guru yang pernah menyentuh hati dan perasaan ribuan manusia di sekitar Telok. Hanya doa dan alfatihah yang mampu kita titipkan buat roh-roh pejuang agama, bangsa dan negara ini. Semoga damai mereka di sana. Alfatihah.......Amin.

SEJARAH

 Sekolah Kebangsaan Telok Panglima Garang dibina pada tahun 1900 dengan 23 murid. Pada tahun 1975 sebuah bangunan dua tingkat didirikan (Blok A). Pada tahun 1989 sebuah bangunan dua tingkat didirikan (Blok B). Pada tahun 1994 sebuah lagi bangunan didirikan (Blok C). Pada tahun 2003 sebuah bangunan dua tingkat didirikan (Blok D). Pada tahun 2004 telah ada empat buah bangunan di SK Telok Panglima Garang. Walaupun begitu, bilik darjah masih tidak mencukupi. Bangunan Sekolah Rendah Agama terpaksa dirobohkan bagi memberi laluan untuk pembinaan bangunan tambahan. Hanya sebuah blok bangunan yang tidak dirobohkan dan menjadi Dewan Peperiksaan (Blok E). Pada tahun 2009 sebuah bangunan baru empat tingkat siap dibina bagi menggantikan bangunan Sek. Ren Agama yang telah uzur (Blok F).



                                   









                        gambar-gambar di atas hampir menyerupai bangunan-bangunan asal


 JASAMU DIKENANG...GURU BESAR
 1.    Encik Muhammad bin Salleh 1900 – 1902
 2.    Encik Lambak bin Musa          1903 – 1904
 3.    Encik Abdullah bin Salleh          1904 – 1932
 4.    Encik Abd. Hamid bin Daud 1932 – 1938
 5.    Encik Baba bin Bachik          1938 – 1940
 6.    Encik Mohammad bin Jalil          1940 – 1946
 7.    Encik  Jamaluddin bin Abdullah 1946 – 1954
 8.    Encik Ramlan bin Hj. Ikhsan 1954 – 1956
 9.    Encik Zainuddin bin Hj. Ahmad 1956 – 1969
 10.  En. Md. Taib bin Daud          1970 – 1976  
 11.  Tuan Hj. Wandi bin Jayus 1976 – 1982 
 12.  Tuan Hj. Ramlan bin Ribut         1982 – 1985
 13.  Tuan hj. Ismail bin Salam           1985 – 1992 
 14.  Encik Mat Samuji bin Sakidi 1992 – 1997 
 15.  Encik Sarmin b. Shibani          1997 – 2002
 16.  Encik Yaacob b. Abdul Rahman2003 – 2004
 17.  Tn. Haji Abas bin Tumi              2004 – 2006
 18.  Pn Salekha bt Abdul Rahman 2007 - 2011 
 19.  Encik Hassan bin Wahid          2011 - Kini

Sejarah SEKOLAH KEBANGSAAN  KEBUN BAHARU


Pada 9 April 1951, sekolah mula dibuka dengan murid seramai 57 orang iaitu 28 murid lelaki dan 29 murid perempuan. 17 April 1951, En. Johari b. Jalal bersama anak perempuannya, Cik Normah bt. Johari mula bertugas. Bangunan sekolah dirasmikan dan sekolah dinamakan SEKOLAH MELAYU KEBUN BAHARU sempena nama kampung yang baru dibuka dan telah mendapat persetujuan penduduk kampung sebagai lambang persepakatan. Murid telah meningkat kepada 95 orang.
Bilangan guru yang bertugas juga telah bertambah menjadi 5 orang iaitu :
1. En. Johari b. Jalal ( Guru Besar )
2. Cik Normah bt. Johari
3. En. Bahari b. Bahauddin
4. En. Harun b. Hj. Ahmad
5. En. Ahmad b. Ishak

Pada tahun 1961, nama Sekolah Melayu Kebun Baharu ditukar menjadi SEKOLAH KEBANGSAAN KEBUN BAHARU atas arahan Kementerian Pelajaran ketika itu, sesuai dengan beberapa perubahan yang berlaku dalam sistem pendidikan negara pada ketika itu.

Bangunan Kerajaan
Setelah negara mencapai kemerdekaan, kerajaan bersetuju untuk membina sebuah bangunan sekolah yang baru pada tahun 1964. Bangunan baru ini mempunyai 3 buah bilik darjah. Walaubagaimanapun, bangunan ini tidak mampu menampung jumlah murid yang semakin bertambah. Oleh itu, sebuah bangunan sementara telah didirikan.
Pada tahun 1970, dua bangunan berkembar telah dibina. Bangunan yang diperbuat daripada batu dan beratapkan asbestos ini mengandungi 6 buah bilik darjah, pejabat, bilik guru dan tandas. Bangunan ini siap dibina pada tahun 1971. Perasmiannya telah disempurnakan oleh YB Encik Hussein bin Onn, Menteri Pelajaran Malaysia pada ketika itu.

SEJARAH AWAL PENUBUHAN SEKOLAH KEBANGSAAN SIJANGKANG
27/2/1911       Bermula dengan nama Sekolah Melayu Sijangkang. Ia terletak 2 km dari sekolah yang ada sekarang, iaitu di kawasan tanah wakaf yang sekarang dijadikan tanah perkuburan. Ia hanya merupakan sebuah bangsal yang dibina menggunakan atap nipah, kayu bakau , beluti dan papan. Bangunan ini dibuat secara gotong-royong. Di sebelah belakang sekolah ini terdapat sebuah bulik yang dikenali dengan nama ‘dapur cikgu’. Jumlah murid lebih kurang 50 orang dengan 5 orang guru. Guru besar yang pertama ialah YM Raja Yusuf b. Raja Daud.

1/4/1911         Pelajaran al-Qur’an mula diajar di sekolah ini.
1913               Jumlah murid menngkat 60 orang. Pakaian murid ketika itu bebas. Murid lelaki ketika itu memakai seluar pendek jenis seluar cerut, bersongkok dan tidak boleh berkasut. Murid perempuan bertudung dan memakai baju kurung atau baju kebaya panjang.

6/12/1914       Sekolah asal dipanah petir dan mengalami kerosakan. Sekolah dipindahkan ke tempat lain berhampiran dengan kawasan itu juga. Bangku dan meja yang digunakan ialah jenis panjang dan digunakan oleh murid-murid darjah 4 dan 5. Murid-murid lain menggunakan meja rendah dan duduk di atas lantai. Darjah 5 (V) bermula dengan 6 orang murid sahaja satu kelas. Murid-murid menggunakan papan hitam kecil. Buku bacaan yang digunakan ialah buku bacaan jawi sahaja.

12/1/1918       Pengeluaran sijil persekolahan yang pertama.
7/6/1922         Mendapat guru dari Maktab Melaka yang pertama bernama En. Md. Nuruddin b. Amin.
12/12/1922     Upacara pemberian hadiah kepada murid-murid yang berjaya dalam peperiksaan iaitu seramai 13 orang. Hadiahnya berupa kain songket dan kain sarung.

1922               Sudah ada pakaian seragam untuk murid-murid lelaki iaitu baju hitam dan seluar kuning. Pakaian untuk murid perempuan masih bebas. Di masa ini papan batu dan kalam sudah mula digunakan.

30/6/1923       Gaji guru pada ketika itu: Nordin b. Md. Amin = $25.42Ishak b. Hj. A. Manan = $22.54
29/12/1923     Sijil tamat persekolahan dikeluarkan.
29/7/1925       Sekolah ditutup untuk diperbaiki sehingga 5/8/1925
12/7/1927       Sekolah berpindah ke tempat sekarang iaitu Pekan Batu Satu. Bangunan sekolah dibina oleh kerajaan iaitu sebuah bangunan yang mengandungi tiga bilik darjah. Selain itu terdapat juga dua buah rumah guru. Pertambahan murid semakin pesat. Oleh kerana bangunan yang ada tidak dapat menampung keperluan semasa, maka sebahagian daripada murid telah terpaksa belajar dibawah bangunan sekolah dan dibawah rumah guru.

1/7/1928         Sekolah ditutup selama seminggu kerana bercuti sempena kerja-kerja menuai padi dijalankan.

23/10/1928     Jumlah pelajar terus meningkat. Pada tahun ini murid-muridnya berjumlah 222 orang.
3/11/1931       Pada ketika ini gaji Guru Besar ialah $78.15 sebulan.
1/12/1929       Padang bola yang dibuat telah siap dan boleh digunakan oleh pelajar.
22/12/1931     Jalan ke sekolah dan kawasan sekolah masih dalam keadaan berlumpur apabila musim hujan. Pada ketika ini murid sekolah berjumlah 240 orang.

18/5/1932       Penghulu Mukim Telok Panglima garang telah mengadakan lawatan ke sekolah.
1941               Bilangan murid di sekolah ini berjumlah 208 orang.
1942               Terdapat 7 orang guru dan 215 orang murid. Banyak kes murid tidak hadir ke sekolah dalam tahun ini sehingga kadang-kala tiada seorang pun yang hadir.

1/10/1945       Hari ini sekolah dibuka semula di bawah pemerintahan Inggeris setelah berakhir pemerintahan kerajaan Jepun selama 3 tahun 8 bulan.

1949               Pada Tahun ini, penduduk kampung bergotong-royong membina sekolah tambahan yang mengandungi dua kelas. Dindingnya diperbuat daripada bertam. Tingkapnya dari jenis yang menggunakan topang atau tongkat. Pada masa ini pakaian murid adalah baju putih, seluar kuning dan kasut biru.

3/6/1950         Diadakan ‘Hari Ibu Bapa’.
24/5/1951       Diadakan ‘Hari Empire’ (Hari Kesihatan)
9/12/1951       Diadakan peperiksaan jahitan.
29/1/1952       Gelanggang badminton siap dibina.
29/1/1953       Hari Persekutuan Tanah Melayu disambut di sekolah.
13/2/1954       Hari Sukan Sekolah diadakan.
11/3/1954      Guru besar pergi ke District Office  Telok Datuk bersama Datuk Penghulu dan ketua kampung kerana berunding dengan Tuan Pegawai Jajahan berkenaan dengan sekolah tambahan yang telah roboh pada 10/3/1954 oleh angina puting beliung.

12/3/1954      Seramai 90 orang penduduk kampung telah bergotong-royong untuk mendirikan sekolah tambahan.

27/7/1955      Sekolah dijadikan tempat mengundi bagi Pilihanraya Persekutuan.
27/7/1956      Sekolah roboh dilanda rebut. Pada tahun ini juga Sekolah Melayu Sijangkang ditukar nama kepada Sekolah umum Sijangkang.

17/3/1957      Telah diadakan Temasya Hari Ibu Bapa dan Guru dan mendapat sambutan yang meriah dari penuntut. 5000 orang telah menyaksikannya.

1957              Bangunan sekolah hanya sebuah sahaja manakala jumlah murid telah meningkat kepada 650 orang. Persekolahan dibuat dua sesi, pagi dan petang. Ketika itu sudah tidak menggunakan meja panjang lagi.

1959              Sekolah darjah 7 dimansuhkan kerana permulaan SRP.
1/5/1960        Tukang kebun mula diadakan.
1961              Sekolah Umum Sijangkang telah ditukar nama kepada Sekolah Kebangsaan Sijangkang.
Jun 1962        Bangunan kekal (bangunan itu dinamakan Bangunan A) dibina oleh pihak kerajaan mengandungi 6 bilik darjah. Sekarang telah dirobohkan.

17/10/1964    Y.A.B Datuk Harun b. Hj. Idris sebagai Menteri Besar Selangor melakukan perasmian pembukaan sekolah tambahan.

Jun 1972        Bangunan kekal dua tingkat dibina oleh pihak kerajaan. Bangunan ini mengandungi 8 bilik darjah. Jumlah murid telah meningkat kepada 940 orang.

29/3/1973      Bekalan api elektrik telah dilaksanakan bagi semua kelas kecuali kantin.
15/7/1973      YB En. Muhamad b. Rahmat telah merasmikan pembukaan sekolah tambahan kedua dan sebuah kantin.

1980              Lagi sebuah bangunan tambahan telah didirikan. Bangunan ini dilengkapi dengan dua bilik serbaguna. Dengan ini murid-murid dapat belajar serentak pada sesi pagi sahaja      

1981             Lebih kurang satu perlima dari murid-murid sekolah ini telah berpindah ke Sekolah Kebangsaan Kampung Medan.   

1982              Sebuah lagi bangunan tambahan didirikan, yang digunakan pertengahan tahun 1983. bangunan ini lengkap dengan bilik serbaguna, bilik guru, bilik sembahyang dan bilik darjah biasa.

1/1/1986        Jumlah murid meningkat kepada 1023 orang.
1/1/1989        Jumlah murid meningkat kepada 1170 orang murid dengan 45 orang guru terlatih.
1989              Rumah Guru Besar PWD  150 yang didirikan pada 21/11/1926 dan mula didiami pada 7/7/1927 dirobohkan pada 1989.
Sejarah Sekolah Menengah Telok Panglima Garang...


Sekolah ini telah di bina pada tahun 1972 dan mula di gunakan pada 22 Januari 1973.Pada 23Mei 1974,sekolah ini telah di rasmikanoleh YAB Tn Hj Mohamad bin Yaacob,Menteri Pelajaran Malaysia.Kini SMK Telok Panglima Garang mempunyai 8 blok bilik darjah,1 blokbengkel kemahiran hidup,3 blok bangunan asrama dan sebuah bangunan surau. Pada 1999 sebuah bangunan 3 tingkat telah di bina bagi menampung pertambahan pelajar yang di anggarkan berjumlah 3000 pada tahun 2001.Sebuah surau telah di bina pada tahun 1998 dan di perbesarkan pada tahun 2000.

Pengetua-pengetua yang pernah berkhidmat di sekolah ini:
-En Ahmad bin Busu :                           1973 - 1979
-En Ishak bin Talaha :                            1980 - 1990
-En Abu Hassan Shaari bin A.Rahman : 1992 -1995
-En Solehan bin Remot :                        16.6.1995 - 16.11.1995
-Pn Hasimah bt Karim :                         1995 - 1998
-Pn Jariah bt Napiah :                            1998 - 2001
-Pn Adillah bt Shafee :                           2001 - 2007
-En Nordin bin Saad :                            2007 - sekarang.

Sekolah Jenis Kebangsaan Cina Peng Min




 1920 Sekolah Peng Ming ditubuhkan di No. 13, Pekan Telok oleh En. Tee Bee Chien, En. Khoo Yong, En. Lim Hay dan lain-lain orang kenamaan tempatan. Bilangan murid pada masa itu kurang daripada 30 orang, mereka d bawah didikan Cikgu Tee Bee Choo.

1942 Sekolah dberhentikan kerana pemerintahan Tentera Jepun. (1942-1945).
1947 Sekolah dibuka semula di alamat yang sama.
1948 Projek Pembinaan Bangunan Baru Sekolah dilancarkan.
1951 Bangunan Baru yang mempunyai 8 buah bilik darjah dan sebuah blik guru siap dibina berkat sumbangan daripada Cina Tempatan. Murid-murid yang berjumlah lebh kurang 300 orang dipindahkan ke bangunan baru yang bertapak di Telok Panglima Garang.

1952 Sekolah terpaksa ditutup kerana masa darurat.
1959 Sekolah dbuka semula. Bilangan murid hanya 72 orang sahaja.
1960 Sekolah ini dijadikan sekolah bantuan penuh.
1964 Dengan sumbangan Lembaga Pengurus dan Peruntukan Kerajaan sekolah berkembang dengan pesatnya dari segi pembangunan dan kemudahan.

1980 Cadangan projek pembinaan.
1982 Bangunan Baru Sekolah yang serba lengkap atas tanah kerajaan dimasukkan ke dalam Rancangan Malaysia ke lima. Halangnya projek tersebut tidak dilaksanakan.

1984 Kempen kutipan derma diadakan. Sebanyak RM 50,000 dapat diperolehi. Projek pembinaan 2 buah bilik darjah, sebuah gajah menyusu dan kerja memperbaiki kemudahan yang lain dilaksanakan.

1991 Sekali lagi. Lembaga Pengurus Sekolah, PIBG dan Persatuan Bekas Murid Sekolah mengadakan gerakan kutipan derus untuk membina dua buah bilik darjah tambahan. Pada tahun yang sama, kerajaan memberi peruntukan untuk memperbaiki lagi kemudahan kantin sekolah.

1993 Mendapat peruntukan daripada kerajaan bagi membina 6 buah bilik darjah yang baru untuk menggantikan bangunan lama yang telah usang. Memandangkan masih kekurangan dua buah bilik darjah. Pihak Lembaga Pengurus Sekolah, PIBG dan Persatuan Bekas Murid Sekolah terpaksa sekali lagi melancarkan suatu kutipan derma untuk membina lagi dua buah bilik darjah. Kerja pembinaan akan dimulakan pada akhir tahun ini dan dijangka siap pada pertengahan tahun 1994.


SEJARAH SEKOLAH KEBANGSAAN ASLI BUKIT KEMANDOL
Sekolah Kebangsaan Bukit Kemandol telah mula dibina pada tahun 1959 atas usaha Jabatan Hal Ehwal Orang Asli ( JHEOA ) dengan bantuan mendiang Encik Tanah anak Muhamad yang ketika itu merangkap Pembantu Batin yang mewakafkan tanahnya seluas 0.8 hektar serta bantuan penduduk kampung yang memberi sumbangan tenaga.

Idea untuk membina sekolah ini adalah hasil perundingan orang-orang kampung yang mahukan pembangunan dijalankan dikampung ini. Pembinaannya juga untuk menggalakkan anak-anak orang asli mendapat ilmu daripada pendidikan cara moden dan lebih sistematik.

Sekolah ini telah mula digunakan pada awal tahun 1960 dan kemudiannya diperbaiki dan disimen pada tahun 1963. Pada tanggal 25 Mei 1975, bangunan asal sekolah ini telah musnah dipukul ribut. Oleh itu pejabat sekolah ini telah menumpang di balai raya yang terdapat di kampung ini termasuk muridnya sekali.

Beberapa bulan kemudian sebuah lagi bangunan tambahan yang berukuran 30 x 18 kaki telah dibina oleh Jabatan Hal Ehwal Orang Asli untuk menampung kekurangan bilik darjah.

Pada 9 September 1979 sebuah lagi bangunan baru telah dibina di atas tapak runtuhan bangunan sekolah lama. Pada tahun 1988, sekolah ini telah pun mendapat bantuan daripada Kementerian Pendidikan Malaysia sebanyak RM 25.000 bagi membina dua bilik darjah dalam sebuah bangunan. Pembinaan dibuat secara bergotong-royong bersama-sama dengan penduduk kampung.

Di dalam memantapkan lagi pendidikan moden di kalangan anak-anak orang asli, Kementerian Pendidikan Malaysia telah membina bangunan sekolah di kawasan (tapak) yang lebih strategik dan tersusun di Kampung Bukit Kemandol. Bangunan sekolah yang lebih sempurna ini terdiri daripada dua blok bangunan dan sebuah kantin. Jarak diantara bangunan sekolah lama dan sekolah baru ialah lebih kurang 1 KM. Bangunan sekolah baru telah mula digunakan pada 11 Disember 1995 oleh sebahagian murid. Bangunan sekolah lama masih dikekalkan sebagai pusat pentadbiran dan pembelajaran.

Memandangkan kedudukan bangunan sekolah baru dengan sekolah lama agak terpisah dan menyukarkan pihak pentadbir sekolah serta keadaan bangunan sekolah lama yang uzur, pihak sekolah telah mengambil inisiatif berpindah secara keseluruhannya ke bangunan sekolah baru pada 2 September 1997. Semua bilik darjah ditempatkan di bangunan sekolah baru. Kekurangan bilik diatasi dengan menumpang bangunan dewan orang ramai yang terletak berhampiran dengan bangunan sekolah baru.

Diatas keprihatinan Kementerian Pendidikan Malaysia, sebuah lagi bangunan sekolah tiga tingkat telah dibina untuk mengatasi masalah kekurangan bilik darjah. Bangunan ini siap dibina pada 13 Disember 1998 dan mula digunakan pada 4 Januari 1999. Pertambahan bangunan ini telah dapat mengatasi masalah kekurangan bilik darjah dan memberi keselesaan kepada murid-murid.

Bangunan baru ini telah dirasmikan pembukaannya oleh Yang Berhormat Dato’ Dr. Hj. Shafie bin Mohd. Salleh; DSSA,SSA,KMN,AMS, Timbalan Menteri Kewangan Malaysia, merangkap Ahli Parlimen Kuala Langat pada hari Jumaat, 23hb. Julai 1999 bersamaan 10 Rabiulakhir 1420H.

Petempatan Sekolah
Sekolah Kebangsaan Bukit Kemandol merupakan sebuah sekolah yang terletak dalam daerah Kuala Langat. Jaraknya kira-kira 40 kilometer dari bandar Klang merangkumi 15 kilometer jalan bertar. Lokasinya terletak bersempadan antara Daerah Petaling Perdana dan Kuala Langat. Pentadbiran sekolah di bawah Pejabat Pelajaran Daerah Klang manakala Pejabat Daerah Kuala Langat mentadbir hal-hal yang berkaitan dengan infrastruktur.

Sekolah Kebangsaan Bukit Kemandol terletak dalam kawasan Taman Desa Kemandol dari suku kaum Temuan dan disempadani perkampungan orang asli Sri Cheeding dan Bandar Saujana Putra. Perkampungan Melayu yang paling hampir ialah Kampung Bukit Cheeding.

Untuk anda sampai ke Sekolah Kebangsaan Bukit Kemandol, dari Kuala Lumpur laluan yang boleh diambil ialah melalui Lebuhraya SKVE dengan menyusuri susur keluar Teluk Panglima Garang seterusnya melalui Jalan Langat ke arah Jenjarom & Kampung Bukit Cheeding.

Sekiranya anda dari Klang, laluan yang boleh diambil ialah Jalan Langat yang akan melalui Hospital Tengku Ampuan Rahimah, Bandar Bukit Tinggi, Kampung Baru 8 Sijangkang, Teluk Panglima Garang, Jenjarom seterusnya menuju ke Kampung Bukit Cheeding.

PAUTAN:
http://www.skkb.net/skkb2010/
http://sktelokpanglimagarang.webs.com/
http://sksijangkang.blogspot.com/
http://skbukitkemandol.blogspot.com/2013_08_01_archive.html

Selasa, 30 Oktober 2012

Jambatan Gantung Terapung di Klang?




Salam Idul Adha buat teman-teman,sedara mara,kaum kerabat dan pembaca sekalian. Raya haji tahun ni aku raya sakan. Dah cuti sampai lima hari gomen beri,  Khamis sampai Ahad, aku sapu ler. Satu Selangor aku rayau. Dari Sungai Buaya, Ulu Selangor sampailah ke KL, Shah Alam dan Telok sebelum balik semula ke Seremban. Campur, tolak, darab, bagi, aku rasa dah lebih 500km aku dera Exora aku. Kalau orang dah lama menjerit. Aku seboleh-bolehnya nak elak masuk Klang.Bukannya aku lupa diri,atau lupa daratan, tapi tak sanggup aku nak mengharung trafik jem terutama kat Jambatan Kota, bawa ke Hospital TAR.untuk ke Telok. Rimas, lemas aku dengan jem di Klang. Aku rela pusing jauh menyeberang  Jambatan Connaught kat Sg. Kandis daripada masuk bandar. Klang bagi aku dah macam bohsia, dah tak boleh nak dipulihkan lagi.Dah BARAI! Korang bina ler sepuluh jambatan... makin teruk jemnya... KECUALI jambatan/jejantas bertingkat macam kat kolumpo! Cerita pasal jambatan, aku dapat input baru mengenai sejarah jambatan di Klang. Sebenarnya bukan 2 tapi dah 4 buah jambatan dibina sejak Jambatan Belfield pada tahun 1908! Kisah jambatan itu korang bacalah dalam entri aku yang lepas..terperinci...Tapi lepas aku buat research sikit kat internet, rupanya ada 2 lagi jambatan yang dibina selepas tentera British letupkan Jambatan Belfield semasa mereka berundur daripada serangan Jepun semasa Perang Dunia Kedua.


 Tapi aku masih belum ada maklumat tentang apa tentera Jepun buat lepas tu. Aku yakin mesti Jepun buat something untuk melintas/menyeberang selama 3 tahun 8 bulan  kependudukan mereka di Tanah Melayu. Paling haprak pun aku rasa diorang buat jambatan pontoon (yang terapung) atas tapak jambatan yang diletupkan itu. Mungkin jambatan di bawah ini asalnya jambatan buatan Jepun masa itu. Pada tahun 1950an, aku dengar ada jambatan gantung didirikan.
Jambatan gantung ini menggantikan jambatan Belfied yang diletupkan oleh Jabatan Keretapi sebelum tenters Jepun tiba. Aku tak pasti sama ada jambatan gantung itu khas untuk kenderaan ringan (basikal,beca) atau pejalan kaki. Kereta, lori boleh lalu atau tidak? Aku tak yakin. Nama pun jambatan gantung. Yang pasti. lori dan kenderaan berat menggunakan jambatan pontoon di sebelahnya
Ianya satu projek yang gagal dan memalukan penjajah British
untuk membina jambatan gantung bagi pejalan kaki yang berulang alik daripada kedua-dua tebingSungai Klang.Rekabentuk jambatan itu yang boleh berayun apabila angin kuat bertiup di tengah sungai dan akan mengancam nyawa manusia yang melaluinya.Kemungkinan kerana kegagalan tersebut, maka dibuat laluan paip air daripada Klang Utara ke Klang Selatan. Jambatan Gantung ini runtuh kedalam sungai Klang kerana putus tali penggantungannya kerana karat pada tahun 70an.





 
Kemudian,barulah dibina jambatan Kota.   Korang bacalah maklumat budak skema yang aku jumpa dalam internet ini:
"Jambatan Kota di Klang, jambatan dua tingkat yang popular dan antara jambatan tertua di Malaysia, dibina pada bulan Mei 1957 oleh sebuah Syarikat British, Dorman Long Bridge and Engineering Ltd.( Korang tengok sifat penjajah. Negara di ambang kemerdekaan pun diorang nakkan juga kontrak last minute. Dasar penjajah bagero!) Jambatan dua tingkat sepanjang 500 meter itu dibina dengan menggunakan struktur besi merentasi Sungai Klang bagi menjadi penghubung utama antara Bandar Klang Utara dan Klang Selatan. Ia pernah ditutup daripada digunakan orang ramai pada 21 Januari 1992. Jambatan Kota Lama itu diserahkan kepada MPK pada 1992. Pada tahun 1995 MPK telah membelanjakan sebanyak RM750,000 untuk menguatkan dan mengukuhkan struktur jambatan Kota Lama ini. Pada 20 November 1996, MPK telah membina 58 buah gerai cenderamata bagi menempatkan lebih ramai bumiputera berniaga di pusat bandar, Pengubahsuaian itu siap sepenuhnya pada 17 Julai 1997 lantas menjadikan kewujudannya sebagai tarikan pelancongan di Klang."


Jambatan Kota, Klang




Tentang jambatan terbaru yang keempat pernah wujud di Klang dan berhampiran stesen kereta api  ini namanya jambatan Raja Muda Musaeddin,  kalau tak silap aku. Bila dibina? Entahlah... aku tak berapa nak ingat.. mungkin awal 1980an kot? Korang tanyalah JKR. Jambatan ni biasa jer, macam jambatan-jambatan lain cuma ada awning sepanjang jambatan untuk pejalan kaki. Hah..begitulah cerita teman seadanya. Kalau  kengkawan ada maklumat baru atau nak betulkan maklumat yang saya terima,saya berfikiran terbuka dan sedia menerima tempahan....Kah,kah,kah.

1908: THE OFFICIAL OPENING OF KLANG BRIDGE

extracted from the website: 

The Construction of the Klang Bridge. The Federated Engineering Company won the contract to build the first road bridge across the river Klang, which was completed in 1908. The engineers in charge of the work were George Russell and James Craig.


Add caption


THE MALAY MAIL. THURSDAY SEPTEMBER 10, 1908
 THE KLANG BRIDGE. SOME PARTICULARS OF ITS CONSTRUCTION.
As the official opening of the Klang Bridge takes place on Saturday, some particulars of the new structure may be of interest. Owing to the development of the rubber planting industry in that part of Selangor which lies between the rivers Klang and Selangor, and the consequent increase in the traffic crossing the river where the town of Klang is situated on the southern bank, the Government decided that it was imperative that the river should be bridged. The bridge which has been erected by the Federated Engineering Company, as contractors to the Government is of the Linville type in four spans of 140 ft. carried on five piers; each pier consisting of two iron cylinders at 22 ft. centres, and braced to each other by horizontal and diagonal steel bracing. The river at the point bridged is tidal, is 560 ft. wide, and has a rise and fall of 17 ft. at spring tides and a current of 6 knots. The contractors commenced work on July 27th, 1907, by building a temporary bridge. It was at first intended to erect this on the screw pile principle, but the plan was abandoned owing to the soft nature of the soil, and, instead, solid drawn flanged steel piles, 8 in. in diameter were driven in from shear legs erected on two barges. These piles were furnished with earth plates 10 ft. from the points. Owing to the “spring” in the blue clay, the piles had to be weighted as well as driven. The spans were 25 ft. centres and the piers were connected at the top by hard wood laid longitudinally upon which were placed sleepers. At the positions for cylinders, special outside piles were driven, both up and down stream. Both the piers and the piles at the positions for cylinders were securely braced. The whole of the temporary bridge was built with Tamil and Malay labour and was designed by Mr. G. D. Russell, manager of the Federated Engineering Co.

CYLINDER SINKING
 Ten cylinders, forming the five piers of the permanent bridge, were supplied and sunk by the contractors. The cylinders below river bed are of mild steel, having a bell mouth 9 ft. in diameter, tapering to 7 ft. 7 ¾ in., the sections being 5 ft. deep. Above river bed, the cylinders are of cast iron 7 ft. 7 ¾ in. in diameter tapering to 6 ft., the sections being 4 ft. deep. The sinking of the cylinders was commenced on Sep. 14th, 1907. The excavation in all cylinders was done on the open system by Chinamen digging the inside and filling cane baskets, which were hoisted to the surface by steam winches. The shore cylinders kept fairly free of water in the blue clay but when sand was reached, at a depth of 60 ft., a large amount of water had to be dealt with, a Pulsometer pump being used to keep the water under control. The south shore cylinders, after passing through 50 ft. of blue clay, 10 ft. of white china clay, 4 ft. of sand and 2 ft. of soft rock, finally reached hard rock bed. After the cutting edges had been packed with Portland cement, the cylinders were filled with concrete hearting. The steam cylinders were taken out along the temporary bridge in sections on trucks and built up on a staging at low water spring tides. 25 ft. of each cylinder was put in at once so that the tops should be above low water mark. The first stream south cylinders sank altogether 12 ft. of their own accord, and, on being pumped out, took a further run of 9 ft. The soils gone through in excavating were similar to those experienced in the south shore cylinders. The first stream south cylinders reached hard rock at 77 and the first stream north at 74. All the cylinders when finished were filled with concrete hearting. Owing to the great depth of water in mid-stream it was considered necessary to assemble 40 ft. of section before sinking the mid-stream cylinders. They reached hard stone at 82 ft. Great difficulty was experienced owing to water in the north shore cylinders after a depth of 60 ft. was reached. Four pulsometer pumps were kept going constantly, and approximately 42 million gallons of water were pumped out before hard bed was reached at a depth of 16 ft. Cylinder sinking was commenced in the middle of September, 1907, and completed in June, 1908. The north and south abutments were built entirely of concrete, reinforced at bottom with steel rails placed horizontally and resting on 125 concrete piles.

 THE SUPERSTRUCTURE.
 To carry the superstructure, 10 additional pipe piles were driven at each span at 28 ft centres and weighted with pig iron to carry 6 tons safe load each. The superstructure was supplied through the Crown Agents for the Colonies by the Horsebay Co., Ltd., Shropshire, and was erected by the Federated Engineering Company in situ. The Linville girders are 140 ft. long and the total effective span of the bridge is 560 ft. The girders are 22 ft. centre to centre, and 21 ft. 6 in. deep between centres of intersections. The superstructure, which was assembled and riveted in position on the temporary staging, was designed to carry a live load of 150 tons per girder, equal to 1.200 tons on the whole bridge. The total weight of the superstructure is 560 ½ tons. The erection of the superstructure was started at the end of April and completed by the end of July. The whole of the erection and riveting of the superstructure was done by Chinese workmen under European supervision. The roadway on the bridge is 19 ft. clear, and is 8ft. 8in. above high water at spring tides. The north and south approaches to the bridge are 30 ft. wide; the south approach having a gradient of 1 in 30 and the north of 1 in 40.


THE MALAY MAIL. MONDAY SEPTEMBER 14, 1908




From the Singapore Press and Mercantile Advertiser 22 May 1929 Page 2 .." photo taken on the occasion of the opening of Belfield Bridge by Sir John Anderson, many years ago. The photo contains, among others H.H. the Sultan of Selangor, Sir John Anderson, Sir. William Taylor, Mr. ( now Sir) Claud Severn, Messrs. H. M. Derby, R. W. Harrison, F.O. Saunders (Whittall and Co.) G. D. Russell (F. E. Co.) C. T. Hammerton, N. Walker, J. S. Mason (D. O. Klang) Conway Belfield ( Resident), Hiedley, Grandgeon, J. Gibson, C. Harley, H Wooten ( Harper and Co.), E. F. Townley (D. O. Kuala Selangor) Irving, Douglas (C.P.O.) Jack Murray and C. E. Spooner.'

THE BELFIELD BRIDGE. OPENING AND CHRISTENING BY THE HIGH COMMISSIONER HIS EXCELLENCY ENTERTAINED BY THE PLANTERS
The town of Klang wore a carnival aspect on Saturday in honour of the visit of His Excellency Sir John Anderson K.C.M.G.; High Commissioner, F.M.S., to open formally the new bridge across the river. Turning to the right on leaving the station into Main St., a profusion of decoration met the eye of the visitor. The whole length of the street was gay with flags and bunting, evergreens, Chinese silk inscribed rolls, purple, red and yellow favours. The whole street was surmounted by a white canopy and the tout ensemble was a very creditable imitation of Pall Mall on the occasion of a Royal wedding or a jubilee. Turning the corner into Market Street, one arrived at the approach to the bridge. Here two arches had been erected, one conveying a welcome to His Excellency from the Hindu community, and the other expressing similar sentiments on behalf of the India Muhammadan Society of Klang. The latter was adorned with pictures borrowed from the local Tamil theatre. The spot where the opening ceremony was to take place was also lavishly decorated and surmounted by a red awning and the bright garments of the native spectators added to the picturesqueness of the scene. His Excellency the High Commissioner and party, which included Mr. Claud Severn, Private Secretary, Capt. Gay, A.D.C., Col. Nelson, Commanding R.G.A. Major Ford, Army Service Corps and Mr. T.H. Reid of the Straits Times, travelled up by the Seamew. They were met at Port Swettenham by the Resident-General, Sir William Taylor, K.C.M.G., Mr. H.C. Belfield, British Resident, Selangor, Mr. C.E. Spooner, C.M.G., and Mrs. Spooner, who had arrived there by special train. His Excellency was met at Klang station by Mr. J. Scott Mason, D.O., Klang, and Mr. G.D. Russell, and the party proceeded by motor to the bridge. Here a guard of Honour of 50 police was stationed under Mr. W.W. Douglas and a large crowd had assembled, including a detachment of 200 Klang schoolboys. A feature was the large number of Malay ladies present decked out in brilliant attire. His Excellency was met at the bridge by His Highness the Sultan of Selangor, C.M.G. who had previously arrived by motor, and others present were Mr. M.S.H. McArthur, Acting Federal Secretary, Mr. J. Trump, Director of Public Works, F.M.S., Mr. E.R. Stokoe, State Engineer, Selangor, Mr. and Mrs. J. S. Mason, Mr. R.W. Harrison, Mr. H.M. Darby, Dr and Mrs. Gerrard, Mr. and Mrs. L.U. Stafford, Mr. and Mrs. W. Towgood, Mr. J. Gibson, Mr. A. Irving, Mr. E.F. Townley, Mr. C.T. Hamerton and Miss Hamerton, Mr. W.R.G. Hickey, Mr. F.O. Sander, Mr. Sydney Smith, Capt. Douglas of the Waterwitch and many others.

MR. BELFIELD’S SPEECH.
After His Excellency had inspected the Guard of Honour, while the band played sweet music, the inevitable photograph was taken, and an attempt to place garlands round the necks of the distinguished visitors having been frustrated, Mr. H. Conway Belfield addressed His Excellency as follows:- Your Excellency, This is the second occasion within a few weeks on which you have been good enough to come to Selangor to perform an opening ceremony. We all thank you for your presence here to-day which is the hallmark of your approval of a work which was commenced under your direction and will, we hope, meet with your satisfaction. This structure is according to local standards a work of the first magnitude. It is by far the largest road bridge in the Malay Peninsula, and its dimensions are such that I propose to ask your patience for a few moments while I give you some account of the history of its origin and the details of its construction.

 WHY THE BRIDGE WAS BUILT.
 The first talk about a bridge over the river at Klang started about ten years ago at a time when Mr. Douglas Campbell was District Officer at Klang. At that time progress and development on the northern side of the river was comparatively small, and for some years the proposal was negatived. Three years ago, when the rubber industry had attained larger proportions, Your Excellency paid a personal visit to the spot and decided that a pontoon ferry was sufficient. This having been provided the planters set to work to obtain reliable statistics of the traffic across the river, and the dimensions of the traffic indicated by these statistics convinced Your Excellency and the Resident-General that a permanent bridge was necessary. The contract was therefore arranged.

DETAILS OF THE STRUCTURE
The bridge is of the Linville girder type, and has four spans of 140 feet each, making a total length of 560 feet. The road is 20 feet wide, and the girders are five feet clear above high water level. The weight of the superstructure is 560 tons, or one ton per foot run. The bridge is supported by five pairs of iron cylinders filled with concrete, 522 feet below the river bed, and 204 feet above. The iron weight is 400 tons. The superstructure was sent out from England. The contract provided that the bridge should be completed within 10 months after the arrival of the last span. The last span arrived on June 3rd, and we may say that the bridge has been completed today. Thus the work has been completed 203 days before contract time. The estimate for the bridge, continued Mr. Belfield, was $300,000. The actual cost has been $260,000, so there is a saving of $40,000. This saving has been credited to a variation in the girders, a higher but lighter type having been selected, and also to the fact that no expert engineer has been placed in charge of the bridge-work. I think Your Excellency will be satisfied that the work has been done in a manner careful, efficient and expeditious. I have visited the bridge on many occasions and can offer personal testimony to the perseverance and industry of the contractors’ men and those who supervised them, first of all, Mr. Russell, and then Mr. Craig, who literally lived on the bridge so long as there was a log to sit upon, and had to contend with many unforeseen difficulties in the shape of tide, river traffic, tongkongs etc. It is through his perseverance and energy that the work has been completed so expeditiously and I am sorry he is not with us to-day. The facilities of the bridge, said Mr. Belfield in conclusion, are difficult to sum up in a few words. It brings the estates on the northern side of the river within a fraction of their previous distance from Klang station and town, and I have no doubt they will be spoken to by Mr. Harrison.

MR HARRISON’S SPEECH
Mr. R.W. Harrison said:- Your Excellency. On behalf of the planters of the Kapar and Kuala Selangor districts and the general public of Klang, I thank you for coming to open the bridge. The bridge marks an epoch in the history of Klang, and only those who have had to use sampans and the pontoon ferry with numerous stoppages owing to the breaking of ropes and so on can realise the immense difference which the bridge makes. I believe I am correct in saying that the first step was taken by the planters in 1900, but they did not meet with support from the authorities. Though sundry concessions were made, it was not until August, 1905, that, as the result of a petition, legislation was brought in fixing the charges to be made by sampan-owners, who had previously charged what they liked. Shortly afterwards a pontoon ferry was provided, but this was recognised as being merely a makeshift, and quite inadequate to cope with the growing traffic. Early in 1906 the planters again decided to go into the question and to get statistics. The census taken surpassed all expectations. In ten days the number of foot- passengers was 33,000. Since then the importance of the district on the northern side of the river has greatly increased. In Kuala Selangor 10,000 acres have been placed under cultivation, and the number of immigrant coolies has doubled. The Kapar district last year exported half a million lbs of rubber. If a similar census were taken now, it would prove the foresight of Your Excellency in granting a bridge. In July, 1906, a deputation wanted on Your Excellency, and though it was received most sympathetically, we were in doubt whether our request would be granted. Some months later, however, we heard with gratitude that it had been granted. It gives us great pleasure that Your Excellency should be present at the opening of the bridge. That in so short a time the work should have been completed is marvellous and reflects great credit on all concerned. Mr. Belfield said that a saving of $40,000 had been effected on the bridge. The purpose of the bridge, I take it, is to facilitate transport and the convenience of passengers. I suggest to Your Excellency that, until facilities are provided at Port Swettenham for private sheds, it would be a good thing to pull down those shop-houses over there (on the right approaching the bridge) which, I am told, are, apart from other things, insanitary, and thus allow carts to go direct to the station instead of having to cross the railway twice and pass through the busiest part of town as they do at present. This would benefit Klang and would add the coping-stone to the Klang Bridge.

THE HIGH COMMISSIONER’S REPLY.
His Excellency in reply said:- Your Highness, Mr. Belfield, Mr, Harrison, Ladies and Gentlemen, It has given me great pleasure to be present here to-day, and to hear all these nice things said. It is most gratifying for me to be in a position after so short a time to declare this bridge open. The celerity with which it has been completed reflects the greatest credit on Mr. Russell and his assistants. It must be very gratifying to F.M.S. people that the contract was obtained after competition by a local firm and that the burden of the work has fallen on one whom I may term a local product. Mr. Russell and his family have been connected with the F.M.S. for many years. His father is a respected and valued Government servant and has given not one but many sons to the country. It must be very gratifying to Mr. Russell to have carried the work through so quickly and apparently to the entire satisfaction of those who are concerned with the bridge. I thank you again for the reception you have given me.

THE OPENING CEREMONY.
Before asking His Excellency to declare the bridge open, Mr. G.D. Russell said that they had only carried out the work to the best of their ability. There had been two notable incidents in connection with the work, the first on August 18th when His Excellency visited the bridge and was pleased to express his satisfaction, the second on that day, when His Excellency spoke so well of them. They had received much assistance from the P.W.D., both in men and money, and the latter had helped in many ways. They had also been fortunate in the weather and in local circumstances. The site of the bridge was close to the railway station, and so there was no delay in bringing up materials. He was sorry Mr. Craig was not present to make a better speech than he could. It was above all Mr. Craig to whom credit was due. He had, as Mr. Belfield said, literally lived on the bridge. Mr. Russell then presented His Excellency with a pair of scissors and requested him to cut the red and yellow ribbon who was fastened across the entrance to the main body of the bridge.

TRIBUTE TO MR. BELFIELD.
Before doing this His Excellency said:- I think that it is desirable that this bridge should receive a suitable name. I think it should be called by the name of one who has worked hard in this country for twenty-five years and who in modesty refrained from telling this morning of his own share in the work. I name this bridge “The Belfield Bridge.” (Applause). His Excellency then cut the ribbon and declared the bridge open. Subsequently His Excellency with Mr. Belfield, H.H. the Sultan, Mr. Spooner and Mr. G.D. Russell drove over in motor cars. An adjournment was then made just in time to avoid a heavy downpour of rain, which fortunately kept off just long enough.

LETTER FROM:-British Resident, Selangor
TO:- The Resident-General F.M.S.

17 September, 1908

 Sir,

Subject Bonus of $5000 to the Contractors of the Klang Bridge in consideration of efficient and Expeditious work
With reference to the recent completion of the bridge over the river at Klang, I have the honour to submit for your consideration copy of a letter from the State Engineer recommending that the Contractors should be paid a bonus of $5,000 from the savings on the vote in consideration of efficient and expeditious work. I also enclose copy of a minute by the Director Of Public Works endorsing that recommendation.

 2. The proposal is one for which no precedent exists, so far as I am aware, and the reasons propounded in support of the recommendation do not appear to me to be strong. At the same time there is no doubt that the Contractors made special and successful efforts in connection with this work, and though I do not find myself able to recommend the payment, I do not propose to offer objection thereto should you be of opinion that their efforts may properly be rewarded in the manner suggested.
3. The fact that a saving on the provision has been effected is not material to the question under consideration, and should not be put forward as an argument in support of the proposal. I have the honour to be,Sir, Your Obedient Servant,

Sd: H.C.B.
British Resident, Selangor
From National Archives of Malaysia (4776/08). Transcribed by P.C


LETTER FROM :-
The Acting Federal Secretary, F.M.S.
TO :-The Secretary to Resident, Selangor.

6th October, 1908.
Sir,

With reference to the Resident’s letter No. 4776/08 of the 17th September, 1908, I am directed to inform you that His Excellency approves the grant of a bonus of $5,000 to the Contractors for the erection of Belfield Bridge at Klang. The No. of the High Commissioner’s office correspondence conveying his approval is 1474/1908. I have the honour to be, Sir, Your Obedient Servant,

S. McArthur Ag:
Federal Secretary, F.M.S
Selangor Government Gazette Sept 25 1908 No. 33 Vol. XIX


Further readings:



Sejarah Menarik Rumah Rehat Tampin dan Gemas

Salam buat semua. Hari ini, Khamis, 28 November 2024. Hari ini Atok dan Wan tak ke mana-mana. Hanya duduk kat rumah menanti anak-anak kami p...