Khamis, 11 Disember 2014

Kisah Pelayaran Kapal Haji di Port Swettenham

Salam buat semua. Harap semua dalam keredaan Allah hendaknya. Seperti yang korang maklum, entri aku yang lepas, cerita pasal pengorbanan para tetamu Allah menyiapkan diri menyahut panggilan Kaabah. Semestinya kita umat Islam, wajib menyimpan niat untuk menunaikan rukun Islam kelima ini sekiranya kita mampu. Apa-apa pun niat itu penting. Soal mampu atau tidak, bila dan bagaimana kita serahkan pada Allah. InsyaAllah, InsyaAllah, InsyaAllah.. you'll find a way. Teringat aku lagu nyanyian Maher Zain yang meletop satu masa dulu. Awas, jangan sesekali kita memandang enteng soal niat ini kerana Allah SWT telah memberi amaran dan peringatan kepada mereka yang enggan mengerjakan haji sedangkan dia telah cukup mampu daripada segala segi sebagaimana hadis di bawah ;
عَنْ عَلِيٍّ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَنْ مَلَكَ زَادًا وَرَاحِلَةً تُبَلِّغُهُ إِلَى بَيْتِ اللَّهِ وَلَمْ يَحُجَّ فَلَا عَلَيْهِ أَنْ يَمُوتَ يَهُودِيًّا أَوْ نَصْرَانِيًّا وَذَلِكَ أَنَّ اللَّهَ يَقُولُ فِي كِتَابِهِ
{ وَلِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنْ اسْتَطَاعَ إِلَيْهِ سَبِيلًا }
Dari Ali, Rasulullah SAW telah bersabda : Sesiapa yang mempunyai bekalan dan kenderaan yang boleh menyampaikannya ke Baitullah, tetapi tidak mahu mengerjakan haji, maka bolehlah dia memilih untuk mati secara Yahudi atau Nasrani ini kerana  Allah telah berfirman dalam kitabnya .... { وَلِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنْ اسْتَطَاعَ إِلَيْهِ سَبِيلًا }     Riwayat Turmizi.
Jadi, sebagai orang Islam sedaya upayalah kita berikhtiar untuk memenuhi tuntutan agama ini. Entri aku kali ini menyambung kisah pelayaran datuk nenek kita di TPG, Malaya dan merata tempat di nusantara ini menunaikan rukun Islam kelima ini dengan penuh kepayahan dan tawaduk (rendah diri) terhadap Allah SWT sehingga mereka dapat merasa kemanisan iman dalam ibadat dan kehidupan mereka sehingga dijemput pulang oleh Allah.
 Cara mengumpul wang untuk ke Mekah
Sesungguhnya menunaikan haji merupakan rukun Islam kelima bagi mereka yang mampu. Mampu menurut tafsiran ulama bererti mampu dan berupaya dari segi fizikal, sihat tubuh badan, tiada halangan dalam perjalanan ,keselamatan terjamin, serta yang paling utama kemampuan kewangan. Maknanya, mereka sudah menyediakan perbelanjaan seharian untuk diri dan keluarga yang ditinggalkan di kampong semasa mereka di tanah suci. Namun, bagi mereka  yang telah  bertekad untuk ke tanah suci, wang ringgit bukan masalah utama bagi mereka. Mereka bertawakal kepada Allah atas seluruh kehidupan mereka ,sama ada sebelum ke Mekah atau selepas kembali mereka ke kampong.  Walaupun mungkin kewajipan itu belum tertuntut atas mereka, namun keimanan yang tinggi mengatasi segalanya. Menjadi tetamu Allah itulah impian mereka. Dengan niat suci itu, ada di antara mereka yang menjual tanah pusaka sekangkang kera di kampong untuk membiayai perjalanan suci mereka. Seluruh anggota keluarga, baik besar kecl tua dan muda dibawa bersama. Biarlah Allah yang menentukan nasib mereka kemudian. Sesungguhnya, Allah telah menetapkan ajal, maut,rezeki, dan jodoh setiap makhlukNya dan Allahlah sebaik-baik pentadbir.

Pernah aku terbaca kisah Orang-orang Jawa  yang sanggup bekerja secara kontrak di Johor dan lain-lain tempat di Tanah Melayu kerana dijanjikan ibadah haji selepas tamat kontrak. Mereka, seperti juga pendatang Indonesia kini, bertekad mengumpul sebanyak mungkin wang ringgit sebelum mereka pulang ke kampong halaman di Pulau Jawa. Ada sesetengah daripada mereka menggunakan duit simpanan kerja mereka sebagai tambang  seluruh keluarga mereka untuk ke Mekah. Sebenarnya visi mereka selepas pulang dari Mekah nanti mereka akan berhijrah ke Malaya bagi membuka petempatan baru di Johor dan Selangor. Penjualan tanah pusaka di kampung halaman itu boleh digunakan untuk modal untuk memulakan kehidupan baru ketika berhijrah nanti.

Namun, bagi majoriti jemaah haji, mereka menabung siang dan malam dengan  pekerjaan yang biasa mereka lakukan. Biarpun mengambil masa yang lama, bahkan ada yang telah menyimpan sejak puluhan tahun, sedikit demi sedikit, untuk ke Mekah. Mereka merancang pemergian mereka kerana tidak mahu menyusahkan sesiapa termasuk anak-anak, sekembalinya mereka dari tanah suci nanti. Lagipun, mulai 1948, banyak badan agama negeri-negeri di Malaya mensyaratkan Jemaah tidak dibenarkan ke mekah jika tidak memenuhi  syarat seperti yang ditetapkan. Untuk itu, bakal haji perlu mendapatkan pengesahan Pegawai Daerah di tempat masing-masing. Mereka mesti mempunyai wang yang secukup nya untuk menampung  semua urusan ke Mekah, DAN mesti juga cukup  wang untuk menyara tanggungan di kampung. Mereka juga tidak dibenarkan menjual atau menggadai tanah untuk ke Tanah Suci. Tapi kenapa diletakkan syarat sedemikian rupa ?

Sebabnya, mengikut kajian sosiobudaya, masyarakat Melayu sebelum 1951 menjalani 3 peringkat kehidupan; Bina rumah, kahwinkan anak, kemudian baru ke Mekah untuk naik haji. Kebiasaan orang Melayu masa itu mengambil jalan mudah, jual tanah pusaka untuk kahwinkan anak-anak, kemudian selepas itu mereka jual lagi tanah buat tambang ke Mekah. Sekembali mereka dari Mekah, masalah bermula. Mereka hidup merempat, terpaksa mengharapkan belas ehsan saudara mara, menumpang tanah untuk tapak rumah. Mereka terpaksa memulakan penghidupan baru yang memeritkan sedangkan usia mereka semakin lanjut. Sememangnya pergi ke Mekah itu diraikan tetapi bagi yang MAMPU., Apalah ertinya  kalau hidup masih miskin apatah lagi papa kedana setelah pulang?

Maka ditunjukkan jalannya oleh Ungku Abdul Aziz, seorang pensyarah (kini bergelar professor) Ekonomi di Universiti Malaya. Beliau menyarankan agar diwujudkan kaedah menabung menggunakan setem untuk  menunaikan haji. Caranya, penyimpan perlu membeli setem  bernilai 50sen-$100 di pejabat-pejabat pos yang berhampiran tempat tinggal mereka. Mereka kemudiannya akan diberi buku setem dan setem-setem tersebut hendaklah ditampalkan kedalam buku tersebut dan disimpan di rumah masing-masing. Kalau penyimpan mengumpul setem bernilai $4 sebulan, ditambah dengan pemberian bonus 3% setahun oleh pihak pejabat pos, mereka memerlukan simpanan selama 22 tahun untuk cukup sebagai tambang haji keseluruhannya. ( Pada tahun 1959, minimum $1500 diperlukan untuk ke Mekah). Kalau $100 sebulan pula, cukup 13 tahun penyimpanan, bolehlah mereka menghantar kesemua buku setem tersebut  ke RIDA (MARA) sebelum dihantar kepada  Lembaga Perusahaan Tabung Haji (Muslim Pilgrimage Savings Fund Board) untuk pengurusan perjalanan ke Mekah. Biasanya, bakal-bakal haji ini diberi notis 12 bulan untuk bersedia ke Mekah.

Ada juga sebahagian jemaah yang pergi sebagai pengiring, tukang masak, juru pandu, dipilih atau dibantu oleh badan amal. Mereka mengambil peluang bekerja di dalam kapal haji, sambil itu terus ke Mekah menunaikan kewajipan mereka. Apapun sebab dan caranya, mereka sudah bertekad untuk menunaikan haji, seterusnya menyimpan wang dan membeli tiket pelayaran untuk menebus dosa-dosa mereka dan menjadi tetamu Allah, suatu penghormatan tertinggi daripada Allah kepada makhlukNya, antara jutaan manusia yang bernafas di bumi. Maka, akan bermulalah satu pelayaran terpenting dalam sejarah hidup bakal haji tersebut.

"Labayk Allah Humma Labbyk, Labbaykka La Syarikalak Labbayk, Innal Hamda Wa al- Ni'mata Laka wa al-Mulk, La Syarikalak”

"Aku sambut panggilanMu, Ya Allah. Aku sambut perintahMu. Aku sambut panggilanMu. Sesungguhnya segala puji, nikmat dan seluruh kekuasaan adalah milikMu sendiri. Tiada sekutu bagiMu."

Persediaan Terakhir Sebelum ke Mekah
Walaupun mereka telah bersedia, mereka tetap perlu menyediakan pasport dan kebenaran kerajaan sebelum bertolak. Kemudian, Jemaah perlu mendapatkan pas haji dengan bayaran $1, mendapatkan suntikan vaksin. Jemaah perlu pergi melalui broker haji yang akan menguruskan pengangkutan, tempat tinggal masing-masing  ketika di dalam kapal haji, biasanya kapal kargo.

Selalunya, bakal haji perlu memastikan keperluan anak isterinya yang tinggal di kampung ketika musim haji cukup keperluan mereka. Namun, kesemua itu tidak penting kerana masyarakat mereka akan memastikan makan minum anak-anak bakal haji terjamin dan mencukupi. Seperti yang diceritakan tadi,biasanya bakal calon haji akan menjual sebidang tanah mereka untuk menampung perbelanjaan mereka dan anak-anak di sana. Pakaian mereka akan dimasukkan ke dalam beg kotak yang kuat untuk diikat di atas unta nanti. Periuk belanga juga dibawa berserta tikar dan permaidani.Wang tunai dan barang kemas dimasukkan ke dalam tali pinggang dan diikat di pinggang, tiket dan pasport dimasukkan ke dalam  bekas tin dan disandang di bahu. Sandal dipakai dan dibawa untuk menahan kepanasan mentari padang pasir. Kemudian mereka bertolak dari kampung halaman masing-masing menuju ke pelabuhan dengan apa cara pengangkutan yang termampu dan dapat disediakan.


Keadaan di Pelabuhan


Seawal 7.00 pagi lagi,sanak saudara yang mengiringi bakal haji ke pelabuhan,mencurah tiba, bertali arus.Bahkan, ada yang bermalam di pelabuhan. Ketika itu kapal haji sedang berlabuh di dermaga nombor 9 di Pelabuhan  Swettenham. Kapal yang dalam perjalanan dari Singapura ke Jeddah ini  akan singgah di Kuala Klang ini dan Pelabuhan di Pulau Pinang untuk mengambil para Jemaah haji. Mulai tahun 1960, mereka dari Selangor, Negeri Sembilan,  dan Pahang tidak perlu lagi bergerak jauh untuk menaiki kapal haji. 

Maka rombongan ahli keluarga yang menghantar mereka ke pelabuhan-pelabuhan ini bertambah. Semua bekalan dan bagasi dilabelkan, ditulis nama pemiliknya. Suasana di dermaga  bertambah sesak, riuh rendah. Bukan sahaja mereka yang bersama keluarga Jemaah, kaum Cina juga kelihatan di sana untuk berjual kerusi, payung  dan pakaian. Maklumlah, hampir kesemua Jemaah haji ini merupakan penumpang dek, maka kerusi dan payung digunakan untuk duduk,bersandar dan berteduh daripada panas mentari dan hujan.  Pihak perkapalan tidak menyediakan kemudahan ini kerana kapal-kapal ini sememangnya kapal kargo yang disewa khas pada musim haji tanpa sebarang pengubahsuaian.
Setelah semua urusan memunggah naik barangan, tibalah masanya untuk para Jemaah naik ke kapal.  Walaupun jadual pelayaran kapal tersebut bermula jam 3.00 petang, para Jemaah diminta menguruskan sendiri tempat masing-masing di atas dek. Untuk tujuan itu, pihak kapal hanya membenarkan 4 orang ahli keluarga terdekat untuk naik, menghantar barangan. Mereka bersama bakal haji diberi pas berwarna putih untuk naik ke kapal, diiringi tangisan,sorakan, serta doa sanak saudara yang turut menghantar mereka ke pelabuhan. Sebelum kapal mengangkat sauhnya menandakan masa pelayaran akan bermula, suara azan dan doa berkumandang menerusi pembesar suara kapal tersebut. Tepat jam 3.00 petang, kapal mula meninggalkan pelabuhan dan sanak saudara para Jemaah pun mula beransur pulang.

Selasa, 9 Disember 2014

Panggilan Kaabah di TPG


"Labayk Allah Humma Labbyk, Labbaykka La Syarikalak Labbayk, Innal Hamda Wa al- Ni'mata Laka wa al-Mulk, La Syarikalak…..
Mekah 1850
Mendengarkan kalimah tersebut, terngiang kembali dalam ingatan setiap kali ketika aku terpandang potret kaabah di rumah arwah bapaku di TPG.  Potret berbingkai catan emas itu dibeli abahku ketika beliau mengerjakan haji pada tahun 2002, dua tahun sebelum dijemput Allah menemuiNya. Aku teringat saat abahku melangkahkan kaki setelah azan dikumandangkan oleh seorang kenalan arwah di pintu rumah itu. Kesayupan azan menderaikan takungan air mata para hadirin termasuk aku enam beradik. Aku memeluk erat tubuh abahku seolah tidak rela berpisah dengannya, namun aku reda ketentuanNya, apatah lagi abahku kini dijemput ke tanah suci Mekah sebagai tetamuNya. Kami anak beranak berpeluk-pelukan dan aku mencium pipinya tanda kasih. Pemergiannya selama lebih 40 hari itu kami restui dan redai.  Aku sekeluarga mendoakan agar abahku mendapat haji yang mabrur. Sudah lebih 10 tahun masa berlalu, belum lagi ada dalam keluargaku yang berangkat menunaikan haji termasuk diriku. Aku pasrah, walaupun perasaan ingin ke baitullah di Makkatul Mukarramah membuak-buak, tetapi kemampuan kewanganku belum ada. Namun aku tetap yakin dan percaya doaku pasti dimakbulkan Allah pada suatu masa nanti.
Haji merupakan salah satu dari hukum Islam yang lima yang wajib ditunaikan oleh setiap Muslim, lelaki dan perempuan apabila cukup syarat-syaratnya. Menurut jumhur ulama', fardhu haji mula diwajibkan pada tahun ke enam Hijrah kerana pada tahun itulah turunnya wahyu Allah yang bermaksud:
"Dan tunai atau sempurnakanlah ibadat haji dan umrah kerana Allah"
(Surah Al- Baqarah ayat 196)
Dalam pada itu Ibnul Qaiyim menguatkan pendapat bahawa mulai diwajibkan haji itu ialah pada tahun ke sembilan atau ke sepuluh Hijrah. Sesiapa yang menafikan hukum wajib haji itu maka bererti kufur dan murtadlah ia dan terkeluar dari Agama Islam.

Sebagaimana firman Allah yang bermaksud:-
"Dan menjadi kewajipanlah bagi manusia terhadap Allah untuk mengunjungi rumah itu bagi yang sanggup berjalan diantara mereka. Dan barang siapa yang mengingkarinya, maka sesungguhnya Allah Maha Kaya (tidak memerlukan sesuatu) dari sekalian alam"
(Surah Ali Imran ayat 97)

Mekah 1900
Aku pernah membaca bahawa Imam Al-Ghazali menyatakan  tentang Rukun Islam kelima ini,
" Mengerjakan haji  dapat meninggalkan kesan merasai kerinduan yang sangat mendalam kepada Allah.”

Kaabah adalah tempat yang boleh memberi hidayah, dan oleh kerana itulah ramai yang berubah menjadi lebih baik selepas menziarahi Mekah. Sesungguhnya, mereka yang terpilih dari kalangan jutaan umat Islam di seluruh dunia ini teramat istimewa.Terpampang jelas di wajah mereka keriangan yang mencerminkan keikhlasan hati. Sememangnya, panggilan haji adalah anugerah Allah buat hambaNya yang taat, sanggup berkorban harta, jiwa dan raga kepada Allah,dan juga sebagai bukti cinta mereka kepada Rasulullah SAW, Khatammul Anbia. Bagi para Jemaah haji, pelaksanaan rukun Islam kelima ini membuktikan hubungan teristimewa antara hamba dengan TuhanNya, dan juga pelengkap keislamannya.
Baitullah 1900
Aku begitu kagum dan terpesona ketika membaca di akhbar-akhbar lama dan mendengar kisah-kisah  pelayaran umat Islam terdahulu sewaktu mereka menunaikan Ibadah Haji. Segala perintah Allah di patuhi dan dilaksanakan dengan rasa tawaduk, ikhlas dan rendah diri serta setiap amalan sama ada rukun, fardhu atau sunat hendaklah di laksanakan dengan bersungguh-sungguh semoga mendapat rahmah, keampunan dan keredhaan daripadaNya. Justeru itu, mereka dengan rela hati telah meninggalkan segala yang mereka sayangi termasuk kampung halaman, keluarga, sanak-saudara, harta benda dan sahabat handai dengan mengharungi lautan semata-mata untuk mengabdikan diri kepada Allah.

Aku rasa bertuah dan amat bersyukur kerana dilahirkan ke dunia ini ketika banyak berlaku perubahan demografi, sosial dan teknologi antara yang lama dengan yang baru. Maksud aku, hidup dalam tahun-tahun 1960an dan 70an seterusnya 80an, membolehkan aku menyaksikan  perubahan gaya hidup dan minda masyarakat Melayu ‘old school dan new school’, dan kecanggihan teknologi . Sebagai contoh, aku pernah menyaksikan  dan turut serta meraikan bakal haji ke Mekah melalui pelayaran kapal laut dan juga penerbangan.Walaupun nampak remeh bagi sesetengah orang  tetapi bagi aku, ianya begitu bermakna dan aku bersyukur.
Maka, aku terpanggil untuk menulis dalam entri kali ini, kisah pahit getir, jerih payah, penat lelah pelayaran para Jemaah haji membelah samudera demi menyahut undangan teristimewa anugerah Allah ke rumahNya di Baitullah, melaui pembacaan aku di dada-dada akhbar dahulu kala ketika British bermaharaja lela di Malaya dan Belanda menginjak-injak umat Islam di Indonesia. Tapi sebelum itu aku bahagi-bahagikan ceritera ini kepada beberapa bahagian, iaitu:

i.   pengenalan dan kajian ilmiah pelayaran Umat Islam Nusantara ke Jeddah merentas samudera dan masa,
ii.  persediaan dan halangan umat Islam ke Mekah,
iii. pengalaman dan gambaran ketika mereka berada dalam pelayaran,
iv. Kesukaran perjalanan mereka dari Jeddah ke Mekah dan Madinah

I. Pengenalan
Dahulu, para jamaah haji tidak naik kapal layar khusus untuk ke Mekah. Mereka ikut kapal dagang dan berpindah randah dari satu kapal ke kapal lainnya.  Dari merata-rata pelabuhan di Nusantara, jamaah haji berkumpul di pelabuhan Aceh, kemudian menunggu kapal yang akan mengangkut mereka ke Hadramaut, Yaman, atau langsung ke Jeddah. Kerana  menjadi tempat transit utama, Aceh terkenal sebagai serambi Makkah. Perjalanan menggunakan kapal layar tidaklah mudah.  Sehingga pertengahan abad ke-19, tidak sampai separuh jamaah haji yang mampu berangkat hingga ke Makkah, kerana sudah meninggal dunia di perjalanan. 

Pada tahun 1860-an, perjalanan haji sudah menggunakan kapal wap. Perubahan itu berlaku selepas pembukaan Terusan Suez yang menghubungkan Laut Mediterranean dengan Laut Merah. Pembukaan itu menjadikan jumlah kapal wap dari Nusantara ke Eropah yang singgah ke Jeddah semakin banyak.
Jemaah haji 1880
Sejak 1900 hingga 1975,  sebahagian besar jemaah haji negara ini hanya menggunakan kapal laut untuk ke Makkah. Ketika itu,  bakal haji Nusantara biasanya menggunakan  kapal –kapal wap milik Belanda, iaitu Nederland, Rotterdamsche Lloyd, dan Blue Funnel Line. Pelayaran melalui Selat Melaka meliputi pelabuhan-pelabuhan utama di Betawi, Singapura, Pulau Pinang. Terdapat juga laluan khusus untuk Jemaah dari Indonesia meliputi pelabuhan utama di Ambon,Sulawesi, Balik Papan, Banjarmasin, Betawi seterusnya ke Padang . Meski pun demikian, masalah kesejahteraan jamaah haji tidak diperhatikan oleh pemilik dan petugas kapal-kapal tersebut. Keadaan di dalam kapal, jamaah haji bersesak-sesakan. Pada zaman kapal laut, pelayaran dari negara ini ke Makkah mengambil masa di antara dua dan tiga bulan, selain dilihat berisiko lebih tinggi.
Berdasarkan jadual di bawah, jumlah tertinggi jemaah ke Mekkah pada tahun 1928 iaitu seramai 9875 manakala paling sedikit seramai 45 orang pada tahun 1940. Tiada rombongan haji dilakukan pada tahun-tahun 1915-1918 dan pada tahun 1941-1945, iaitu ketika berlakunya Perang Dunia Pertama dan Perang Dunia Kedua kerana tiada jaminan keselamatan pelayaran.

Penerbangan haji bermula  pada tahun 1962. Penumpangnya terdiri daripada menteri,ahli perniagaan, dan orang kenamaan. Mulai 1970 hingga 1976, sebilangan kecil daripada mereka menaiki kapal terbang tetapi kapal laut masih terus digunakan.  Ramai yang memilih kapal laut berbanding kapal terbang kerana pelayaran di laut kini lebih selesa berbanding dahulu dan sudah menjadi tradisi mereka menggunakan kapal laut.

Sejak 1977 kapal laut tidak lagi digunakan, sebaliknya semua jemaah haji Malaysia menaiki kapal terbang untuk ke Makkah.  Bahkan pada tahun-tahun 1980-an, ramai bakal haji berusia di bawah 40-an. Trend ini berterusan sehingga kini kerana kesedaran agama tentang ibadah haji telah meningkat di samping mereka dapat mengerjakan haji tanpa perlu bercuti lama untuk terus membina kerjaya  dan penghidupan mereka selepas menunaikan rukun Islam itu.

Kapal Haji ' Malaysia Raya'
Berbalik kepada kisah pelayaran, mereka, menggunakan kapal wap merupakan zaman penuh mencabar buat bakal-bakal haji ini. Nama-nama kapal haji seperti  Mendam Berahi (abad ke-15), Subulus Salam (1854), Armanestan, Antirorchus, Bellophon , Cyclops dan Potesilaus (1936), Agamemnon, Adratus, Atreus, Ajax, Autolycus, Eurybates, Glaucus, Idomeneus, Bellerophon, Laomedon, Melampus (1940-an)  Anshun, Anshing, Telemachus, Tyndareus, Prometheus, Myrmidon,Neleus Menelaus (1950-an) Malaysia Raya, Malaysia Kita, dan Kuala Lumpur (1960-70an) yang sering berulang alik di perairan Selat Melaka , Laut Arab serta Laut Merah setiap kali tibanya musim haji saban tahun menjadi saksi luahan cinta mereka  ke Jeddah, menuju keampunan Allah di Makkah. 

Perjalanan pergi balik dari Malaya ke Mekah dan Madinah memakan masa sehingga  6 bulan.  Melihatkan betapa sulitnya menunaikan ibadah haji, mudah untuk kita memahami apabila kaum muslimin yang telah berjaya menjalani rukun Islam kelima ini kemudian mendapatkan kedudukan tersendiri dan begitu dihormati dalam masyarakat sekembali merekake negeri asal masing-masing. Mereka kemudian mendapat gelar “Haji”, suatu gelaran yang pada umumnya disandang para hujjaj yang tinggal di negara-negara yang jauh dari Baitullah seperti Indonesia dan Malaysia.

Tambang Kapal ke Mekah
Pada awal abad ke 20, sekitar 1908, ramai Jemaah haji merupakan kaum pelajar dan golongan kaya. Ketika itu tambang ke Mekah sekitar $100 pergi balik. Kos itu meliputi tambang kapal (atas dek sahaja),penginapan, makan minum ketika di Tanah Suci. Namun makan minum ketika dalam pelayaran, mereka sendiri yang sediakan. Ketika harga getah melambung tinggi, selepas 1910 dan ketika Perang Dunia Pertama, ramai pekebun dan penoreh getah menyimpan sebahagian pendapatan untuk belanja menunaikan haji.  Dalam tahun 1920-an majoriti Jemaah haji merupakan golongan miskin. Harga tambang dan kos-kos lain meningkat saban tahun. Pada tahun 1931, setiap jemaah haji perlu ada $600 dan wang secukupnya untuk keluarga ketika mereka kat mekah. Dikhabarkan untuk haji pada tahun 1939, kos minimum haji telah meningkat kepada $700 seorang.

Ketika Perang Dunia Kedua, kos haji meningkat (kos insurans naik). Hanya laluan pelayaran dari India ke Jeddah sahaja yang selamat. Kalau nak pergi terpaksalah ke India dengan kapal biasa dahulu kemudian baru naik kapal haji  di sana. Kapal- kapal haji bergerak secara konvoi dengan pengawasan tentera laut dari Pelabuhan Bombay, Karachi dan Calcutta.

Pada tahun 1946,  setahun selepas WW2, kira-kira 1000 terpaksa menangguhkan pemergian mereka kerana tambang dan kos pengurusan haji naik mendadak. Hanya 120 orang Jemaah meneruskan haji dengan kapal Menelaus. Ketika itu, kos tambang kapal haji sebanyak $485 perlu disediakan sebagai jaminan manakala 20 pound sterling perlu ada untuk pengangkutan,penginapan,penyewaan khemah dan lain-lain ketika di Mekah dan Saudi. Hal ini menyusahkan bakal haji yg sememangnya sempit kewangan semasa zaman Jepun dulu. Kos haji meningkat daripada $800 sebelum perang kepada $1200 (1946) kerana kenaikan tambang, makanan dan perkhidmatan. Setahun selepas itu, pada tahun 1947, Tambang kapal $360 untuk ruang dek manakala belanja keseluruhan $1200-1500.  Pada tahun 1951, tambang dek sebanyak RM500 untuk dewasa manakala kanak-kanak  berusia1-12 tahun sebanyak $250-$298.50

Kemudian, mulai tahun 1954, barulah kapal penumpang khusus untuk Jemaah haji digunakan. Perjalanan dan pelayaran menjadi lebih selesa. Kapal Anking dan Anshun  merupakan kapal haji penumpang yang disewa khas dari China. Rata-rata kelasinya merupakan kaum Cina bukan Islam. Untuk penumpang First class cabin bayaran tambang sebanyak $900, ‘Berthed Deck’ $550, Deck $500. Namun begitu, semua penumpang boleh menggunakan fasiliti yang terdapat di atas kapal tersebut. Secara purata setiap individu diperuntukkan 18 kaki persegi seorang.  Pada tahun 1960, buat pertama kali kapal haji berlabuh di Port Klang. Mulai Februari  1960(musim haji bermula), jemaah dari wilayah tengah (Selangor, Negeri Sembilan, Pahang) tidak perlu  lagi ke Pulau Pinang. Mereka  hanya perlu naik di Port Swettenham (Pelabuhan Klang) tanpa  dikenakan bayaran lebih. Kapal haji dari Singapura singgah di Port Klang dan terus ke Pulau Pinang sebelum ke Jeddah..

"Labayk Allah Humma Labbyk, Labbaykka La Syarikalak Labbayk, Innal Hamda Wa al- Ni'mata Laka wa al-Mulk, La Syarikalak…..

Cukuplah setakat ini. Nanti aku sambung lagi ceritanya, insya Allah.

Rujukan:
The Straits Times, 19 September 1908, Page 7
Bound for Mecca
.
The Singapore Free Press and Mercantile Advertiser (1884-1942), 19 September 1912, Page 185
TO MECCA

The Singapore Free Press and Mercantile Advertiser (1884-1942), 11 December 1931, Page 7
WHERE SULTANS AND BEGGARS MEET

The Straits Times, 15 March 1939, Page 9
$700 MINIMUM FOR THE HAJ

The Straits Times, 8 September 1946, Page 7
1,000 POSTPONE THE 'HAJ'

The Singapore Free Press, 1 October 1947, Page 5
Ban does not affect Malayans
Cholera outbreak in Cairo

The Straits Times, 23 August 1949, Page 7
3,500 Leave For Mecca

The Straits Times, 25 January 1954, Page 7
Cut fares, better conditions for Mecca pilgrims

The Straits Times, 27 December 1959, Page 4

The Singapore Free Press, 20 October 1959, Page 5
PILGRIM SHIPS TO CALL AT PORT SWETTENHAM

The Straits Times, 1 April 1960, Page 7
440 sail for Mecca

Berita Harian, 15 September 1985, Page 2
Arkib Negara pamer cara pergi haji sebelum Perang

Khamis, 20 November 2014

Sejarah Quarantine Camps di Port Swettenham (Port Klang)


Salam buat semua. Moga kita semua dalam lindungan dan rahmat Allah SWT. Moga diampunkan segala dosa dan maksiat yang telah, sedang dan akan kita lakukan. Juga mohon diberiNya kehidupan yang terbaik di dunia dan di akhirat. Hari ini, isu yang melanda Negara berkisar status pendatang. Sebuah parti politik Cina mendakwa Melayu juga tergolong dalam kumpulan pendatang. Justeru, hak-hak istimewa orang-orang Melayu sebagaimana yang diperuntukkan dalam perlembagaan negara dipertikai. Wah, hebat betul puak-puak kafir sepet ini! Tak sedar diri. Tak sedar dek untung. Jadi, hari ini aku nak buka dan singkap balik lipatan sejarah kedatangan puak dan bangsa yang mula menunjukkan sikap kurang ajar dan biadap terhadap bangsa kita yang merupakan tuan rumah yang menyambut baik kedatangan mereka untuk menyambung kehidupan, daripada kehidupan yang merempat dan melarat sehinggalah mereka menjadi bangsa kaya raya tetapi begitu biadap terhadap Melayu dan sultan-sultan mereka. Moga-moga mereka sedarkan diri betapa perit getir kehidupan leluhur datuk nenek moyang mereka ketika mula menjejakkan kaki ke bumi bertuah ini.



So, guys. Kalau korang baca entri aku yang lepas terutama sekali Tersungkur di Pintu Syurga dan Pelabuhan Klang: Dulu, Kini dan Selamanya., pasti korang faham betapa mereka menjadi mangsa eksploitasi British dan kapitalis Barat dan China. Semua orang, termasuk sultan dan orang-orang Melayu tertipu dengan dasar ‘prihatin’ bangsa penjajah ini dalam ‘memajukan’ Tanah Melayu. Kali ini aku fokuskan cara kemasukan mereka ke sini lebih seratus tahun lalu. Kalau dulu atuk nenek mereka tinggal tulang belulang sahaja tubuh mereka, anak cucu mereka kini ramai yang obese, tanda kemakmuran hidup di Malaysia. So, kisah mereka bermula di sebuah kem kuarantin  (Q-camps) di Pulau Jerejak di Pulau Pinang, Pulau St. John’s di Singapura, dan Pelabuhan Klang atau dikenali sebagai Port Swettenham suatu masa dahulu.


Sebelum tahun 1906, semua imigran dari India dan negara-negara lain yang ingin ke utara Malaya (Kedah, Penang, Perak),wajib diproses  di Q-camps di Pulau Jerejak, Pulau Pinang  manakala mereka yang ingin ke Selangor, Negeri Sembilan, Melaka, Johor dan Pahang  diproses di St. John Island, Singapura.

“quarantine is a period of isolation or detention, especially of persons or animals arriving from abroad, to prevent the spread of disease, usually consisting of the maximum known incubation period of the suspected disease  the place or area where such detention is enforced any period or state of enforced isolation”

Sebuah syarikat perkapalan milik penjajah, Straits Steamship Company berperanan mengangkut kargo-kargo bijih timah, kopi, lada hitam,beras dan tembakau. Dalam masa yang sama, kapal-kapal syarikat ini juga digunakan untuk membawa masuk buruh-buruh China ke Tanah Melayu untuk bekerja di ladang-ladang getah dan lombong bijih timah (Chia, Joshua Yeong Jia:2007).

Port Swettenham 1890
Semua imigran,akan dikuarantin selama tujuh hari sama ada dalam kem atau dalam tongkang atau kapal masing-masing sebelum dibenarkan ke tempat kerja di estet atau lombong timah di serata Malaya. Dengan adanya kem ini, maka penularan penyakit berjangkit ke atas masyarakat umum dapat dicegah. Bilangan kemasukan imigran, dalam kiraan ribuan orang sehari, kem-kem ini tidak dapat menampung dan memproses pendatang-pendatang dalam tempoh 7 hari. Tekanan daripada Persatuan Pengurus estet (P.A.M) akibat kelewatan para pekerja mendaftar sedangkan mereka amat diperlukan di ladang.

Tapak Asal Quarantine Camps Port Swettenham 1903
Justeru, atas desakan itu dan khabar angin yang mengatakan pengambilan pekerja akan dihentikan serta kapal-kapal tidak akan mengangkut pekerja lagi ke Malaya kerana kem kuaratin penuh sesak, maka pada tahun 1911,kerajaan British mengambil keputusan untuk membina kem kuarantin sementara di Port Swettenham dan kos pengendalian akan dikenakan ke atas setiap kuli sebanyak satu dollar melalui  Indian Immigration Fund. Namun, kerajaan juga memohon pengurus-pengurus estet, melalui surat pekeliling di bawah,membantu membina kem kuarantin ini:

Klang, 10th July, 1911.
The Manager,
 ....... Estate.

Dear Sir,
Owing to the quarantine accommodation at Penang and Singapore being no longer sufficiënt for the coolies coming into the country, the Government were faced with the alternative of stopping immigration or providing temporary additional quarantine accommodation at Port Swettenham. Government have decided on building a large camp, and have placed an Engineer specially in charge of this work. It has been found, however, that neither materials not contractors are available, and if Government waits till these can be got together by the ordinary  methods, close on two months will have passed, which will be too late for the object to be attained. Government has therefore asked the planters to help, and the P.A.M, have appointed a Committee to assist.

The camp is to hold 3,000 coolies, and the following are urgently required :
Attaps.—47,000 at once, 100,000 in ten days.
Carts.—Government will hire carts at the usual rates, and will provide stables at Port Swettenham for those coming from a distance. They are required for carting timber from the Langat Road to Port Swettenham.'Please communicate with Mr. Swift before sending them.
Contractors. —Contractors are required for the construction of the buildings, which are attap sheds with a sleeping bench down the middle, consisting of planks. Carpenters and men to put on attaps and cut jungle posts are required.
Materials, contractors and offers of help should be sent to Mr. J. A. SWIFT, Engineer, P.W.D., Port Swettenham. When sending materials ,please send a note of the quantities sent, the price, and the price of the cart hire to Port Swettenham. Government will pay for all material and work at the local estate rates.

12 bangsal dibina bagi menampung 2000 orang kuli dan jika perlu akan ditambah sehingga dapat menampung 3500 imigran Tamil. Manakala kos operasi kem kuarantin ini adalah sebanyak $1.63 sen setiap orang bagi tempoh sepenggal. Namun, kos  ini berubah mengikut bilangan pendatang bagi satu-satu penggal. Pada tahun 1914,Kem baru ini akan  dapat menerima dan memproses kuli-kuli dari India ini untuk kerja-kerja di Selangor, Negeri Sembilan dan Pahang. Tambahan pula, penularan penyakit taun (cholera) di kem Pulau Jerejak di Pulau Pinang mempercepat pembinaannya.


Q-Camps Port Swettenham 1945


Semua pelepasan kuli-kuli ini hanya dibenarkan setelah doktor yang bertugas mengesahkan status kesihatannya.Walaupun kem ini dibina secara tergesa-gesa, tetapi masih menepati spesifikasi  dan mutu binaan.
Ketika itu, penyakit malaria mula mengganas di sekitar ladang-ladang di Klang, Kuala Langat, Kuala Selangor dan tidak terkecuali  sekitar Port Swettenham termasuk  dalam kem kuarantin ini. Sebaik sahaja mereka tiba di kem ini, mereka terdedah kepada risiko demam malaria. Semakin lama mereka berada di situ, bilangan yang mendapat malaria ini meningkat. Dr.Watson, Pegawai Kesihatan Daerah Klang dan daerah pantai Selangor, berkata kuli-kuli Tamil mendapat malaria semasa  mereka berada di Quarantine Camp di Port Klang kerana benteng laut (bund) yang dibuat untuk menghalang air laut masuk, telah menakung air, kondisi terbaik untuk nyamuk bertelur ketika hujan lebat. Sepatutnya air itu dikeringkan.  Bayangkan, hampir 10% daripada kuli yang baru sampai ini dan termasuklah,pekerja estet sedia ada, pekerja  JKR, keretapi, sama ada dewasa dan kanak2 menjadi mangsa malaria di kawasan berpaya atau yang bertakung air.
Q-Camps Port Swettenham 1954

Pada tahun 1919 sebuah kem kuarantin yang tetap dan kekal dibina dilokasi yang sama di Pelabuhan Settenham, bukan hanya untuk manusia tetapi juga untuk binatang-binatang yang diimport. Kem ini memang dibuat untuk menampung bilangan penghuni yang ramai, kira-kira 2500 orang seminggu. Mereka ditahan selama kira-kira seminggu untuk penyaringan, rawatan, vaksinasi, dan pemerhatian harian,  bangunan-bangunan ini dapat menampung  maksimum 840 penghuni; cukup selesa untuk 500 orang. Di setiap bangunan, ruang tidur disediakan, nyaman kerana pengudaraannya baik, bumbungnya yang tinggi, berandahnya terlindung daripada panas dan hujan. Bangunan-bangunan ini didirikan daripada besi tetapi bahagian bawahnya dibuat daripada asbestos dan konkrit.  Najis dan hasil buangan  kem ini dibuat secara sistem pelupusan otomatik. 4 orang polis berkawal (1924) dengan pagar berduri mengelilingi kem ini. Walaupun berkawal dan selesa, ramai juga tahanan yang melarikan diri untuk terus ke estet masing-masing.  Apa sebabnya mereka melarikan diri tidak diketahui tetapi yang pasti mereka diketuai oleh pekerja2  yang pernah lama berada di Malaya dan pernah berada di kem tahanan ini sebelumnya.
Berdekatan kem ini ialah hospital yang terdiri daripada 2 buah wad lelaki dan satu wad perempuan. Hospital ini terletak di luar kem. Hospital ini terdapat kuarters kakitangan, dapur,bilik mandi pejabat, farmasi dan keperluan-keperluan yang ada bagi sesebuah hospital canggih ketika itu. Semua immigran disaring di sini terlebih dahulu sebelum di tempatkan di kem bersebelahan. Terletak kira-kira setengah batu, 800 meter dari dermaga  No.6, di mana kapal membawa kuli-kuli ini berlabuh. Dr. W.S.Milne, menjadi Medical officer of the station (1920).  Beliau dibantu oleh 4 orang dresser dari Hospital Kuala Lumpur.

Kem ini terus menyumbang baktinya sehinggalah kerajaan India menghalang dan menghentikan penghantaran rakyatnya ke Malaya mulai 1938. Fungsi kem kuarantin ini dikurangkan kepada hanya kuarantin haiwan ternakan atau haiwan peliharaan sahaja. Kem ini masih wujud sehingga kini .

Port Klang 2014

Animal Quarantine Station Port Klang (Stesen Kuarantin Haiwan)
Jalan Tangki off Jalan Kem, 42000 Pelabuhan Klang, Selangor.

Nota kaki:
HEALTH CLEARANCE
Shipping agents are required to submit forms PKP 02 / PKP 03 to Port Health Office at least 24 hours before the arrival of the vessels to know the status of the ships.Shipping agents are required to fill the following particulars in the form:
i.Last three ports visited within 14 days
ii.Validity of Deratization Exemption Certificate (DEC)/ DeratizationCertificate (DC)
iii.Any passenger or crew sicks on board
iv. Any stowaway on board A status ( Free or Quarantine) would be given to the ships Quarantine Vessels - Vessels that are arriving from endemic areas of Yellow Fever and Plague or in other condition which might constitute any public health risks will be boarded and inspected by the Health Officer on arrival on the berth (In some cases vessel may be inspected at designated quarantine anchorage) . Such vessels shall display Yellow Flag (day) / Red over White Light (night). These vessels require Free Pratique and Port Health Clearance before commencing work or any other authority could board the ships. Documents that are needed before Free Pratique and Port Health Clearance are issued are Maritime Declarations of Health, Crew Lists, Voyage Memo and copy of the DEC.Free Vessel - Vessels that are deemed healthy will be given Provisional Pratiqueinto the port and the Master/Shipping agents are required to submit the MaritimeDeclaration of Health, Crew List, previous ports called and copy of DerattingExemption Certificate (DEC) within 6 hours of arrival to obtain Health Clearance to allow vessels to sail. The port health office also provide services for the renewal ofDEC and issuance of Deratting Certificate (DC

Pulau Jerejak, Penang
The founder of Penang, Francis Light arrived at Pulau Jerejak in 1786 before heading to Penang and brought immigrants from other parts of Asia. As a precautionary measure step, these immigrants were sent to Jerejak before they were accepted in Penang. Thus the history of Pulau Jerejak begins...
From the Penang Island jetty, visitors will see the old Jerejak jetty and Quarantine Administration building which were built in 1911. Immigrants were brought to this Quarantine Center for health inspection before they were sent to Penang. Between 1969 to 1993, the Quarantine Center was converted into a maximum-security prison to house criminals, thus earning the name 'The Alcatraz of Malaysia'. Presently, there are only 2 prison blocks left; the rest have all been destroyed over time. Visitors can view the prison walls filled with writings by the inmates, expressing their feelings and thoughts.

Further up the Balqis trail on the eastern part of the island, visitors will be able to see 4 wells protruding above the ground. Underneath these wells, there are 8 huge bunkers measuring 15 feet wide x 30 feet length with a depth of 30 feet. Originally these bunkers were used to store water for passing ships, however there were rumors that during the war, the British army used these bunkers to store ammunition. Viewing from the top of the well, you will see that the bunkers are now filled with water with overgrown roots.
The Tuberculosis / Leprosy Hospital was also located on the eastern part of the island. It was built in 1930 by the British Empire to accommodate 150 patients at a time. Although the hospital has been damaged over a period of time, part of the building still exists.There are 2 blocks of 12 individual cells which were used to quarantine the most critical patients suffering from this disease. However, after Jerejak Island was converted to place criminals, these cells were used to house the most wanted criminals in Malaysia. Each cell measures about 8 feet x 8 feet with a small window to allow daylight in. There was no electricity in the cells, thus the inmates had to endure pitch black darkness at night in the thick jungle. The warden's house (which is the only building in that area that had electricity) is about 20 feet away.

Pulau Jerejak is located 1.5 nautical miles from the island of Penang off the west coast of Malaysia.

Once a hospital for tuberculosis and leprosy patients and then a prison housing some of Malaysia's most wanted criminals; Pulau Jerejak has certainly seen its share of hardship and pain, but now the sounds of the past have died away and the island has taken on a fresh look, reverting back to its original splendour. 

St. John's Island, Singapore

Rabu, 19 November 2014

Tersungkur di Pintu Syurga (Larger than Life)


According to researchers, conditions in India which encouraged emigration from India include, the British suppressed Indian industry by encouraging exports of commodities and discouraging exports of manufactured goods, thus reducing opportunities for employment and wealth-creation in India. Peasant-owned land passed into the ownership of a small number of elite citizens, who turned the peasants into serfs – whose lives were hard and helpless.
Population growth was not matched by economic growth, resulting in Indian poverty being nearly unmatched in the rest of the world. Since work was seasonal and weather-dependent, there were periods of severe starvation.

They came because they were actively recruited for labourers jobs in Malaya: in India of the time, labour was overwhelmingly the preserve of “the lower castes.” Often the recruiters were persons who had worked in Malaya and were sent on missions by their Malayan employers – armed with cash – to recruit in India and return with labourers. They came mainly from South India, because the British desired to 
(a) recruit labourers who were from a climate not vastly different from Malaya, and (b) the British wished to retain Northern Indians for roles in India in the armed and police forces.They came because the British changed their Policy in order to make Malaya more attractive.

The British improved conditions of service. This included better conditions on board ships, better wages (higher than in Burma and Ceylon and about three times higher than in India), better living quarters and abolition of indentured labour.
Contributed steamship subsidies. This contribution by the Malayan government reduced the cost of the India-Malaya journey by about fifty percent.
Legalized commission payments to recruiters of non-indentured labour.
Donated large sums for famine-relief in India, together with advice that the best relief would be to encourage Indians to emigrate to Malaya – restrictions were lifted in 1897.
Established an Indian Immigration Committee, composed of public and private sector representatives, to promote and protect the import of Indian labourers. This included establishment of recruiting depots in India and of quarantine stations in Malaya – and providing free passage, board and agent's commissions for genuine labour immigrants. There were even provisions to assure the labourers landed free of debt from advances!
Advertised 'the land of opportunity and plenty,' and propagated knowledge of benefits such as subsidies, wages, etc. This was done through advertising in vernacular newspapers, printing glamorous brochures, and encouraging labourers already in Malaya to send letters home to encourage others to emigrate.

“why did they come?”

“It was thus primarily the spectre of stark want, or actual starvation and suffering at home, coupled with the persuasions, promises and the provision of cash and other means of emigration by the Malayan government and private employers or their agents, . . . that brought Indian labourers in large numbers to the shores of Malaya.” [Kernial Singh Sandhu, Indians in Malaya: Immigration & Settlement, 1786-1957,(Cambridge: Cambridge University Press, 1969), 65.]


 
 


The Arrivals

The Playgrounds...in Klang

The Playgrounds...in Kuala Langat
 









The Hotels


Selasa, 11 November 2014

Klang .... dari perspektif Perantau Terkenal

Salam buat semua. Kali ini kalian akan aku bawa balik ke zaman atuk nenek moyang kita dulu untuk menghayati wajah Klang masa itu. Tak perlu nak guna time machine atau kereta De Loreans ala filem Back to the Future tu. Cukup hanya imaginasi korang. Aku nak korang baca teks di bawah dan letakkan diri korang di Klang masa itu. Selamat mengembara ke Klang tahun 1872, ketika itu Selangor sedang mengalami perang saudara antara geng Tengku Kudin dan team Raja Mahadi.

1. Klang dalam bulan April tahun 1872…Dari perspektif  Muhammad Ibrahim Munsyhi  (Anak Munsyhi Abdullah),
Dalam Bandar Kelang terdapat banyak rumah atap yang baharu didirikan, berderet di kiri kanan jalan; ada di antaranya terdiri daripada kedai Cina dan orang Melayu. Di antara rumah itu  banyak yang disewakan dengan mahalnya iaitu setiap rumah sewanya dari tiga sampai enam ringgit sebulan. Jumlah rumah dalam Bandar Kelang masa itu lebih kurang 400 buah. Ada beberapa batang jalan yang baru dibuat dan banyak simpang pula. Sebatang jalan yang lurus dari kota tadi sampai ke bandar diberi nama China Street. Di hujung jalan inilah ada sebuah stesen dan jambatan. Masjid belum ada melainkan surau atap lama yang belum dibaiki. Ada juga jel (penjara), balai polis dan rumah sakit, semuanya rumah atap.

Ada sebuah pejabat yang agak besar iaitu sebuah rumah limas atap genting, dindingnya separuh batu dan papan; rumah ini rumah lama yang baru dibaiki; tingkat atas bagi pejabat, dan tingkat bawah bagi tempat menyimpan timah cukai; rumah ini tinggi dan  di bawahnya penuh dengan kekotoran. Nama-nama jalan dalam Bandar Kelang seperti berikut: King Street, Beach Street, Market Street, Wharf Street, China Street, Chulia Street, Hospital Street dan Mosque Street.-Inilah sahaja jalan yang ada di Kelang pada masa itu, dan ada juga yang sedang dalam pembinaan. Seramai enam belas orang banduan dikerahkan bekerja membina jalan. Jumlah penduduk Kelang itu lebih kurang 3,000 orang terdiri dari orang Melayu,Arab,Cina, orang putih, India Islam, Hindu, Benggali dan lain-lain. Perempuan dan kanak-kanak tiada kelihatan berjalan-jalan dalam bandar. Dalam bandar ada lebih kurang 90 buah kereta lembu; kereta kuda belum ada. Tidak ada kebun atau dusun; di sekitar bandar itu hutan rimba belaka. Di seberang bandar Kelang itu ada orang bertanam pisang, tebu,dan sayur-sayuran; sawah padi tidak ada. Barang- barang makanan orang Kelang kebanyakannya dibawa dari Melaka

nota:
 Disappointment over the Anglophile attitude of the Malay rulers and their descendants, that is:
‘On hearing that Kudin and Syed Zain have given English names to all the streets in Klang, he     (Muhammad Ibrahim Munsyhi) expressed his dismay that Malay names have not been used and remarks that some modification is necessary when English usage are adopted by a Malay state’ (Sweeney dan Phillips 1975: xxix)   

Hahaha...apa macam? Macam apa? Macam itu ler Klang masa itu! Tak lama kemudian ada seorang 'maam' Mat Salleh, bini seorang pemungut cukai British yang melawat Klang, Jugra dan serata Selangor. Tapi Mat Salleh ni menyombong sikit penulisannya. Melayu dipandang sebelah mata, Cina dipuji belaka. Bacalah....

3. Klang in 1879… dari perspektif  Isabella Lucy Bird  dalam bukunya,     The_Golden_Chersonese_and_the_Way_Thither
(sememangnya pandangan beliau penuh ‘white supremacy prejudice)’
At daybreak the next morning we were steaming up the Klang river, whose low shores are entirely mangrove swamps, and when the sun was high and hot we anchored in front of the village of Klang, where a large fort on an eminence, with grass embankments in which guns are mounted, is the first prominent object. Above this is a large wooden bungalow with an attap roof, which is the British Residency. There was no air, and the British ensign in front of the house hung limp on the flag-staff. Below there is a village, with clusters of Chinese houses on the ground, and Malay houses on stilts, standing singly, with one or two Government offices bulking largely among them. A substantial flight of stone steps leads from the river to a skeleton jetty with an attap roof, and near it a number of attap-roofed boats were lying, loaded with slabs of tin from the diggings in the interior, to be transhipped to Pinang. A dainty steam-launch, the Abdulsamat, nominally the Sultan's yacht, flying a large red and yellow flag, was also lying in the river.

Mr. Bloomfield Douglas, the Resident, a tall, vigorous, elderly man, with white hair, a florid complexion, and a strong voice heard everywhere in authoritative tones, met me with a four-oared boat, and a buggy with a good Australian horse brought me here. From this house there is a large but not a beautiful view of river windings, rolling jungle, and blue hills. The lower part of the house, which is supported on pillars, is mainly open, and is used for billiard-room, church, lounging-room, afternoon tea-room, and audience-room; but I see nothing of the friendly, easy-going to and fro of Chinese and Malays, which was a pleasant feature of the Residency in Sungei Ujong. In fact, there is here much of the appearance of an armed post amidst a hostile population. In front of the Residency there is a six-pounder flanked by two piles of shot. Behind it there is a guard-room, with racks of rifles and bayonets for the Resident's body-guard of twelve men, and quarters for the married soldiers, for soldiers they are, though they are called policemen. A gong hangs in front of the porch on which to sound the alarm, and a hundred men fully armed can turn out at five minutes' notice.
Rumah Residen di Klang 1879

The village of Klang is not interesting. It looks like a place which has "seen better days," and does not impress one favorably as regards the prosperity of the State. Above it the river passes through rich alluvial deposits, well adapted for sugar, rice, and other products of low-lying tropical lands; but though land can be purchased on a system of deferred payments for two dollars an acre, these lands are still covered with primeval jungle. Steam-launches and flattish-bottomed native boats go up the river eighteen miles farther to a village called Damarsara, from which a good country road has been made to the great Chinese village and tin-mines of Kwala Lumpor. The man-eating tigers, which almost until now infested the old jungle track, have been driven back, and plantations of tobacco, tapioca, and rice have been started along the road. On a single Chinese plantation, near Kwala Lumpor, there are over two thousand acres of tapioca under cultivation, and the enterprising Chinaman who owns it has imported European steam machinery for converting the tapioca roots into the marketable article. Whatever enterprise I hear of in the interior is always in the hands of Chinamen. Klang looks as if an incubus oppressed it, and possibly the Chinese are glad to be as far as possible from the seat of what impresses me as a fussy Government. At all events, Klang, from whatever cause, has a blighted look; and deserted houses rapidly falling into decay, overgrown roads, fields choked with weeds, and an absence of life and traffic in the melancholy streets, have a depressing influence. The people are harassed by a vexatious and uncertain system of fees and taxes, calculated to engender ill feeling, and things connected with the administration seem somewhat "mixed."

Klang does not improve on further acquaintance. It looks as if half the houses were empty, and certainly half the population is composed of Government employés, chiefly police constables. There is no air of business energy, and the queerly mixed population saunters with limp movements; even the few Chinese look depressed, as if life were too much for them. It looks too as if there were a need for holding down the population (which I am sure there isn't), for in addition to the fort and its barracks, military police stations are dotted about. A jail, with a very high wall, is in the middle of the village.

I went to see the jail, a tolerable building,–a barred cage below, and a long room above,–standing in a graveled courtyard, surrounded by a high wall. Formerly there were no prisons, and criminals were punished on the spot, either by being krissed, shot, or flogged. Here they have a liberal diet of rice and salt fish, and "hard labor" is only mild work on the roads. The prisoners, forty-two adult men, were drawn up in a row, and Mr. Syers called the roll, telling the crime of each man, and his conduct in prison; and most of those who had conducted themselves well were to be recommended to the Sultan for remission of part of their sentences. "Flog them if they are lazy," the Resident often said; but Mr. Syers says that he never punishes them except under aggravated circumstances. The prisoners are nearly all Chinamen, and their crimes are mostly murder, gang-robbery, assault, and theft. About half of them were in chains. There is an unusual mortality in the prison, attributed, though possibly not attributable, to the enforced disuse of opium. We went also to the hospital, mainly used by the police, a long airy shed, with a broad shelf on each side. Mr. Klyne, the apothecary, a half-caste, has a good many Malay dispensary patients.
Klang...mengikut perspektif Isabella Lucy Bird, 1879

Itulah kisahnya...Yang di bawah ini pula kisah Klang dan Port Swettenham masa Malaria sedang menggila di sana selepas pembukaan banyak estet.

3. Klang dalam tahun 1901..... dari perspektif  Dr. Malcolm Watson dalam bukunya,
The prevention of malaria in the Federated Malay States : a record of twenty years' progress (1921)

In 1901. — This town, the headquarters of the district of the same name, is situated on the Klang River, some twelve miles from its mouth, and five miles as the crow flies. In 1901 the census of the population showed there were 3576 inhabitants, occupying 293 houses. Since then the town has greatly increased in density of population as well as in area. Within the old town limits of 1901 the number of houses has increased from 293 to 468, which would give an estimated population of 5745. This, I believe, will be found to be less than the actual increase of the population. In all subsequent statistics when comparison is made between the figures of different years it is to be understood that these figures refer only to the population within the town limits of 1901, and not to those of the present town limits. The old town limit was practically the Jalan Raya, except where for three-quarters of a mile this road ran parallel with the river, and the river was the boundary.


The area of the town was in 1901 approximately 290 acres. Of this 22 acres was swamp, 25 acres virgin jungle, 60 acres dense secondary growth in many places 30 to 40 feet high. The distribution of these undesirable portions will be seen from the map. The whole town was permeated with their influence, and it is hardly surprising that malaria was a scourge.



This is a black and white real picture postcard of Port Swettenham (= Klang), Selangor, Malaysia. It shows a beautiful lively view of a Bridge over the Klang River with a lot of people. This postcard was published in the 20s.

Fakta Menarik tentang Stadium Jugra di Telok Datok

Assalamualaikum semua. Semoga semuanya dalam keadaan sihat Walafiat. Malam tadi Atok baru sahaja balik dari Telok Datok menziarahi jenazah a...