Khamis, 31 Oktober 2013

Suasana Ketika Perasmian Jambatan Bellfield, Klang


The Federated Engineering Company won the contract to build the first road bridge across the river Klang, (see right) which was completed in 1908. George with James Craig was in charge of the construction. It had four spans with a total length of 560 feet and cost $143.633 when it was completed in September. "The spot where the opening ceremony was to take place was also lavishly decorated and surmounted by a red awning and the bright garments of the native spectators added to the picturesqueness of the scene. His Excellency the High Commissioner and party, which included Mr. Claud Severn, Private Secretary, Capt. Gay, A.D.C., Col. Nelson, Commanding R.G.A. Major Ford, Army Service Corps and Mr. T.H. Reid of the Straits Times, travelled up by the Seamew. They were met at Port Swettenham by the Resident-General, Sir William Taylor, K.C.M.G., Mr. H.C. Belfield, British Resident, Selangor, Mr. C.E. Spooner, C.M.G., and Mrs. Spooner, who had arrived there by special train. His Excellency was met at Klang station by Mr. J. Scott Mason, D.O., Klang, and Mr. G.D. Russell, and the party proceeded by motor to the bridge. Here a guard of Honour of 50 police was stationed under Mr. W.W. Douglas and a large crowd had assembled, including a detachment of 200 Klang schoolboys. A feature was the large number of Malay ladies present decked out in brilliant attire. His Excellency was met at the bridge by His Highness the Sultan of Selangor, C.M.G. who had previously arrived by motor, and others present were Mr. M.S.H. McArthur, Acting Federal Secretary, Mr. J. Trump, Director of Public Works, F.M.S., Mr. E.R. Stokoe, State Engineer, Selangor, Mr. and Mrs. J. S. Mason, Mr. R.W. Harrison, Mr. H.M. Darby, Dr and Mrs. Gerrard, Mr. and Mrs. L.U. Stafford, Mr. and Mrs. W. Towgood, Mr. J. Gibson, Mr. A. Irving, Mr. E.F. Townley, Mr. C.T. Hamerton and Miss Hamerton, Mr. W.R.G. Hickey, Mr. F.O. Sander, Mr. Sydney Smith, Capt. Douglas of the Waterwitch and many others". The bridge was probably demolished during the war by the retreating British.For more on the bridge click here.
George was responsible for the design and construction of many bridges, roads and other works. He also designed the first rubber machinery.

Indeks Halaman Utama



Jawa...Dulu, Kini, dan Selamanya

Sebut tentang Selangor, pasti orang luar tertanya-tanya, engkau orang Jawa ke? Dah set dalam kepala diorang, asal Selangor jer Jawa, asal Jawa jer Selangor..walaupun wajah aku tak mirip langsung Broery Marantika atau Presiden Bambang Udiyono pun! Kadang-kadang aku tergelak sendiri apabila ada soalan-soalan serupa itu keluar daripada mulut kengkawan. Aku takde hal. Aku tak marah pun kat kawan yang bertanya. Aku layan jer. Pasal aku tahu memang soalan tu relevan. Kat Selangor memang ramai Jawa! Dah nama tempat pun menunjukkan ‘Jawa was here’ atau ‘forever Javanese’. Padang Jawa, Assam Jawa, Kampung Jawa. Takkanlah orang Aceh, Bugis, Banjar atau Melayu sekalipun nak letak perkataan Jawa kat nama kampong diorang? Semestinyalah milik Jawa….Dulu, Kini dan Selamanya .

Dari Sepang  di selatan hinggalah ke Sabak Bernam di sempadan utara sebelah Perak…Jawa,Jawa,Jawa.  Begitu juga di Kuala Langat dan Klang tempat tumpuan mereka. Bahkan kat Telok ni juga. Jenjarom, Kebun Bharu, Kg. Medan sebelah dalam Sijangkang pun sama. Jawa seluas mata memandang.  Banting ,korang jangan tanya ler…Bukan dari segi pakaian yang membezakan, tapi dari segi bahasa dan budaya. Sebab itulah kat pasar-pasar malam di Klang, Telok dan kawasan majoriti Jawa, nasi ambeng dan tempeh memang popular…(patut ler kulit muka KT, mantan MB Selangor dan KD, Kris Dayanti tegang) . Mee Jawa kat  pasaraya Gama Klang dulu paling best. Air Sirap Bandung memang wajib ada dalam menu kenduri kahwin.
 KD
 KT
 MJ
 Wajib ada dalam majlis perkahwinan
Secret Recipe Kecantikan
Ada juga kengkawan aku buat lawak bodohnya, kat mana-mana pergi pasti jumpa Jawa, Jawa ni orang ke arnab? Hahaha… Aku tahu dia ni cuma buat lawak jer, bukan menghina kaum Jawa.  Ya tak ya juga. Kemudian aku terfikir macam mana  orang Jawa boleh jadi majoriti penduduk bumiputera teramai di Selangor ini? Jadi aku pun buat ler sedikit research kat internet ni. Tapi itu semua kemudian ler aku tulis.
Kg. Sungai Lang
 Pekan TPG
Kg. Kanchong Darat
Sebelum ini pun aku cukup respek kat orang Jawa ni. Bagi aku inilah contoh bumiputera yang mirip Cina.Tolong jangan pandang serong maksud aku. Dengar dulu apa yang aku nak katakana ini. Aku katakan begitu pasal Jawa ini spesis paling rajin. Pengalaman aku masa kecil tengok seorang Wak Jawa begitu gigih mengayuh basikal tuanya ambil upah buat parit, petik kelapa sawit kat kebun aku. Kerja-kerja kontrak, buruh kasar ini mereka memang lasak dan boleh diharapkan. Kalau korang pergi kat rumah diorang, Setiap inci keliling rumah termasuk halaman rumah dimanfaatkan ditanam tanaman.  Pernah aku ke rumah kawan di Kebun Bharu masa zaman persekolahan aku dulu. Depan  laman rumah  pun  penuh diorang tanam dengan nenas.Takdelah macam kebun Melayu, semak samun jer. Silap haribulan rimau kumbang buat sarang kat situ.
Nenas/ Javanese Pineapple
Kehidupan orang Jawa bagi aku cukup sederhana tetapi kaya budi bahasa. Pengalaman bercampur kawan-kawan di Telok dan Banting ketika aku bersekolah di Telok Datok dan ketika mengajar di Jugra dulu menyebabkan aku berminat berkawan dengan orang Jawa. Bukan maksud aku  nak berkahwin dengan anak dara Jawa (memang cantik-cantik belaka, bahkan seiras Kris Dayanti dan Rossa pun ada), tapi untuk mengenali kehidupan seharian mereka dengan lebih dekat lagi.

Aku tengok mereka ini jenis manusia yang sabar bahkan tidak mengeluh dengan keadaan hidup yang miskin. Tidak perlu rumah yang besar sehingga terpaksa berhutang keliling pinggang. Hanya wajib ada rumah Ibu sahaja. Yang lain boleh ditambah kemudian sekiranya perlu. Tak perlu ada kereta.  Ada basikal atau motosikal pun dah cukup.  Rokok daun atau lenteng  dan kretek paling popular. Benson, Dunhill tak ada dalam carta pun. Lauk pauk tak perlu banyak atas meja. Ada nasi, ikan kering atau ikan bilis goreng cili api, dan sayur bening,  sudah cukup melazatkan.Tak ada dalam peribahasa diorang, biar papa asal bergaya. Yang penting ,terus hidup dan bersyukur dengan apa yang ada.

 Orang Jawa ini memang pakar dalam hal-hal pertanian.  Jawa dengan bertani macam ikan jumpa air. Kata orang, kalau diberi orang Jawa biji benih, pasti  ditukarnya hutan jadi kebun. Memang periuk nasi, bread and butter, kata orang puteh. Pernah aku dengar ceramah seorang ‘Wak’ yang dijemput oleh Jabatan Pertanian Kuala Langat untuk beri ceramah pasal teknik menanam nenas, padahal Jawa ni sekolah pun setakat Darjah Enam jer.  Hebat betul.  

Pernah aku ke rumah kawan di Sijangkang. Masa itu rumah dia hanyalah rumah Ibu sahaja. Rumah Ibu bermaksud rumah asal yang mana semua aktiviti kelurga tertumpu di situ. Di situlah dapur, ruang makan, di situ juga tempat belajar, ruang tamu, ruang tidur (beramai-ramai), bahkan emak bapak pun ‘projek’ kat situ time anak-anak  tengah tidur lena. Hihihihihi…..Lepas itu bila anak-anak semakin besar, barulah mereka tambah bilik. Itupun buat sendiri, projek anak beranak…tak upah orang pun.

Ramai juga dari kalangan orang Jawa ini yang hebat dalam bidang agama. Pak Kiyai dan anak-anak merekalah yang mendirikan surau-surau dan sekolah pengajian agama swasta sebagaimana yang terdapat di Kampung Mujahidin di Batu 9, Kebun Bharu dan di Sungai Lang, Kanchong Darat dan Sungai Kelambu.  Ustaz dan ustazah berketurunan Jawa penuh di sekolah-sekolah swasta mahupun kerajaan.

Bagi akulah, merekalah contoh terbaik umat Melayu bumiputera  masa kini. Kalau nak cari jodoh untuk anak atau diri sendiri, masukkan Jawa dalam short listed korang, berbaloi-baloi! 


Indeks Halaman Utama

Selasa, 29 Oktober 2013

Sekolah Melayu di Jugra, Klang dan TPG

Salam buat semua. Alhamdulillah kita dipanjangkan umur oleh Allah swt untuk tunduk  beribadah kepada Nya. Syukur, dengan  berkat ilmu didikan guru-guru dan ustaz serta ustazah, anak-anak kita dapat diharap untuk mempertahankan keimanan dan jati diri dalam era dunia yang semakin menggila kini. Anak-anak merupakan amanah yang diberi kepada ibu bapa. Beruntunglah kita jika anak-anak menjadi manusia yang beriman dan berbakti kepada masyarakat. Namun, kecundang dan hampa kita jika anak-anak menjadi sebaliknya. Bukan tujuan aku bersyarah di sini kerana aku tidak memiliki ilmu untuk berbuat begitu. Namun sebagai pendidik kerdil, aku perlu menyampaikan walaupun satu ayat, demi kebaikan bersama.

Tugas seorang guru amat berat kerana di bahunya terletak amanah agama dan negara bagi membentuk insan  cemerlang, gemilang, terbilang yang juga tunduk kepada kekuasaan Allah. Pelbagai  usaha dibuat untuk melahirkan generasi berilmu. Sepatutnya kita bersyukur apabila anak-anak ‘menjadi’ kerana telah menjejakkan kaki di menara gading berbanding kita, apatah lagi, datuk nenek moyang yang mungkin hanya mengimpikan alam persekolahan.

 Justeru, penulisan aku kali ini berkisar sejarah pendidikan  awal negara terutama  di Klang, Telok dan Kuala Langat ketika ‘sekolah atap’ menjadi satu penemuan baru kanak-kanak masa itu, di era awal Malaya. Tapi sebelum itu, biarlah aku petik beberapa kajian yang telah dilakukan oleh cerdik pandai negara. Memanglah bunyinya agak ‘skema’ kerana mungkin berguna untuk rujukan anak-anak kita  yang sedang membuat kajian di sekolah . Aku mohon berjuta-juta kemaafan kerana terpaksa menggunakan dwibahasa kerana aku berharap dengan mengekalkan petikan kajian atau laporan dalam  bahasa asalnya iaitu bahasa Inggeris, maka entri jurnal aku ini akan menepati maksudnya, di samping nampak  macam  kertas kerja budak U……Hehehe. Jangan marah…

Latar Belakang
Peringkat awal campur tangan British bukanlah menyatakan kesediaan membentuk masyarakat di negeri -negeri Melayu kepada yang lebih baik mengikut kaca mata Barat tetapi British lebih banyak terlibat dengan aktiviti ekonomi. Oleh itu,  faktor penjajahan British sebenarnya lebih kepada keperluan bahan mentah dan bukan sangat mahu mengubah masyarakat di tempat yang dijajahnya. Pendidikan di negeri-negeri Melayu dimulakan apabila adanya Elementary Education Bill of 1870. Pada peringkat awal tugas Residen British ialah mengembalikan keamanan di negeri-negeri Melayu. Selepas kejayaan itu barulah pendidikan diberikan keutamaan setelah kemudahan asas dibangunkan.
“…Thus the initiation of a system of education had to wait till the more urgent administrative and social service, such as road, railways and bridges, government offices and residencies, hospitals and health centers, had been provided for…
Usaha British menjadikan negeri Selangor sebagai negeri yang dinaungi ataupun dilindungi telah menyebabkan usaha melaksanakan “Education Act” dijalankan. Dokumen pelajaran seperti Laporan Wooley menyebabkan pelajaran perlu diberikan di mana-mana koloni British.

Di Selangor, terdapat sebuah sekolah Melayu di Klang iaitu Sekolah Melayu Pangkalan Batu yang didirikan pada tahun 1875. Kedudukan sekolah tersebut berdekatan Jeti Atap iaitu pelabuhan bagi orang Melayu tidak jauh dari Sungai Klang dan Gedung Raja Abdullah yang digunakan untuk menyimpan bijih timah. Sekolah ini tidak lagi wujud pada masa kini dan tapaknya telah didirikan kuartes Polis Diraja Malaysia. Sekolah ini telah menjadi sejarah kepada negeri Selangor sebagai sebuah sekolah Melayu pertama di negeri Selangor.. dan diikuti di Kuala Langat di Mukim Bandar (1876), lebih kurang setahun dari pembukaan sekolah Melayu di Klang. Pembukaan sekolah Melayu di Langat dilakukan oleh James Innes yang menjadi Collector dan Magistrate di Langat pada masa itu.

Selangor Sessional Papers 1888-1905, ada melaporkan bahawa untuk tempoh tahun 1888 hingga 1905, di Selangor hanya dapat didirikan lima buah bangunan sekolah sahaja. Walaupun ada menyebut sembilan buah sekolah namun terdapat kemungkinan sekolah tersebut tidak disediakan bangunan oleh Kolonial British. Kemudian pada tahun 1913, dilaporkan kerajaan telah membina banyak lagi sekolah Melayu  dan kuarters guru di Rantau Panjang, Klang; Banting and Sungei Buaya, Kuala Langat  dan bangunan-bangunan tambahan sekolah di Klang.





Namun begitu, sambutan masyarakat terhadap system pendidikan British ini amat dingin. Selangor Government Gazette;1892, ada mencatatkan bilangan murid yang hadir ke sekolah yang ditaja oleh Kolonial British di beberapa daerah di Selangor. Boleh dikatakan peratus kehadiran murid-murid ke sekolah pada tahun 1890an adalah rendah. Pembukaan awal dua buah sekolah di Selangor menunjukkan kadar kedatangan yang begitu rendah.
Dalam Majlis Mesyuarat Negeri Selangor ke-27 pada 26 lanuari 1882, ahli MajlisMesyuarat Negeri Selangor yang hadir adalah Raja Muda Musa, Douglas, Raja Kahar,Raja Hassan, Raja Laut, dan Tunku Panglima Raja Berkat. Dalam Majlis Mesyuarat NegeriSelangor ke-27, Raja Muda Musa, dan disokong oleh Tunku Panglima Raja Berkat menyatakan bahawa tidak terdapat seorang pun yang mendaftar bersekolah di Jugra. Guru Besar sekolah tersebut diberi notis bahawa perkhidmatan beliau akan ditamatkanpada I Mac 1882.

Namun ada faktor-faktor yang dikaitkan dengan sikap orang Melayu terhadap pendidikan sekular British, keadaan perhubungan yang daif ,di samping  kesalahan ‘guru’menyebabkan kegagalan orang Melayu menghantar anak-anak mereka ke sekolah:

“They saw the establishment of the first government Malay vernacular school, and in most cases their closure through lack of attendance”
1. The Malays were reluctant to lose their children‟s services, and distrustful of secular teaching.
2. Many of them walk several miles to reach the school, and various are the reasons which prevent them coming regularly. Sometimes a river is in flood and the bridge swept away, or perhaps there never was a bridge. At other times there is, not a lion, but a tiger in the path and children are kept at home. At some schools the way lies through jungle and children will not face its mysteries except in small parties, so it frequently happens that when the good boys start the runagates are left behind.
3. “The first record inspection of the Klang school took place on 15 Dec. 1879. It revealed that although there were thirty boys on the Register, the daily average attendance was between eight and ten and those present on the day of inspection, only three could read or write. It was found that the master , Mohamed Zin, often employed the pupils „cutting firewood, running errands etc‟ while sending out his own children, who also attended the school, at early and late hours of the day to sell fruits etc.
4. “It took much longer to induce a similar acceptance that girl should be sent to school, because of fears that, take away from home, their chastity was at risk.

 Di Selangor kerana banyaknya laporan yang mengatakan keengganan ibu bapa menghantar anak-anak lelaki ke sekolah telah menyebabkan satu undang-undang diluluskan pada Jun 1891 yang mewajibkan kanak-kanak lelaki berumur antara tujuh dan empat belas tahun untuk pergi ke sekolah yang berada dalam lingkungan dua batu dari rumah.Kegagalan ibu bapa menghantar kanak-kanak ke sekolah jika disabitkan kesalahan tersebut akan dikenakan denda sebanyak lima ringgit. Sebenarnya pada masa itu nilai lima ringgit adalah cukup besar nilainya kepada orang Melayu.

Sehingga tahun 1914 terdapat enam buah sekolah bagi kanak-kanak perempuan di Selangor. Keadaan ini telah membawa penubuhan sebuah jabatan khusus untuk menyelia sekolah-sekolah bagi kanak-kanak perempuan.. Usaha menggalakkan kanak-kanak perempuan bersekolah banyak dilakukan oleh pihak istana. Keengganan ibu bapa menghantar anak-anak perempuan ke sekolah dikaitkan dengan kebimbangan keselamatan kanak-kanak perempuan.:
“A new girls‟ school was opened at Klang and a girls‟ department was opened at Setapak. There are now six Malay girls‟ in the state.” The School at Bandar has deteriorated since His Highness the Sultan has removed to the new Istana at Klang. His Highness takes great interest in the education of Malay girls and his influence was not beneficial in keeping the older girls at school.

Kurikulum
Matlamat pada peringkat awal hanyalah bagi membolehkan orang Melayu mengetahui asas-asas pelajaran yang mudah seperti menulis, membaca, dan mengira supaya orang Melayu terus kekal dalam sistem ekonomi tradisional mereka khususnya aktiviti bertani, menangkap ikan, dan juga kerja-kerja kampung seperti anyaman dan juga ternakan. Sistem pelajaran ini sering digambarkan agar kanak-kanak Melayu akan menjadi lebih baik daripada nasib kedua ibu bapa mereka yang rata-rata tidak menguasai kebolehan membaca, menulis, dan juga mengira.



Bangunan dan Iklim Persekolahan
Suasana persekolahan ketika itu digambarkan secara terperinci seperti di bawah:
Every little village has its school, a long tiled building on brick piers, built, to sealed pattern, with its little
master's house close by. Here, unwillingly to school, with shining morning face, acquired by disporting
themselves in half-a-dozen pools and streams on the way, assemble some thirty or forty brown boys, the majority of tender years and still wearing the long streamer of hair.




The needlework of the Malay girls' schools is often very good. They are especially clever, as are the Chinese women, at embroidery, particularly embroidery in silk for slippers. At the Agri-Horticultural Show, held annually in August at one or other of the principal towns of the Peninsula, there is usually a good deal of needlework exhibited and sold to visitors.

The Federated Malay States are in the happy position of having plenty  of schools in which Malay boys learn reading and writing in Malay, arithmetic, and reading the Arabic Koran by rote, forget it all and return to agricultural pursuits.  About two per cent, stick to book-learning and become clerks either in a Government office or in the employ of some private firm. Girls leave school and get married at once, and what with looking after a husband and children they have no time for weaving. Moreover the whole country is and has been for years flooded with cheap cloths of all kinds, from England, India, and Japan.

Besides the Malay schools there are higher standard schools in several towns, where English is taught.
These schools feed the Government's clerical service and the needs of private firms for clerks. The higher standard education of girls is chiefly in the hands of the various missionary religious establishments, which maintain several schools in each large town. The majority of the scholars in all these are non-Malay, and may be either Chinese, Indian or Eurasian. Of technical education there is at present little or none. Boys will not devote to it the necessary time sincethey can so readily obtain employment at early ages.

Sejarah perkembangan sekolah-sekolah di sekitar Telok boleh korang baca secara terperinci di sini.
PPL. SMK. TELUK PANGLIMA GARANG KUALA LANGAT. (No. rujukan: 1990/0006587; Jenis bahan: Fail; Negeri: IBU PEJABAT) 
Sanction to sell the old School House at Teluk Panglima Garang
(No. rujukan: 1957/0164890; Jenis bahan: Fail; Negeri: IBU PEJABAT) 
Asks sanction to erect the school provided for in the current year's estimates at Teluk Panglima Garang instead of Bandar as stated in the estimates.
(No. rujukan: 1957/0032245; Jenis bahan: Fail; Negeri: IBU PEJABAT)
"Submits plan for proposed Vernacular School at Teluk Panglima Garang Kuala Langat
(No. rujukan: 1957/0032620; Jenis bahan: Fail; Negeri: IBU PEJABAT)
Forwards one tender for the construction a vernacular school at Teluk Panglima Garang Kwala Langat
(No. rujukan: 1957/0032808; Jenis bahan: Fail; Negeri: IBU PEJABAT)
Forwards three tenders for the execution of a vernaculars school at Teluk Panglima Garang K.Langat
(No. rujukan: 1957/0032882; Jenis bahan: Fail; Negeri: IBU PEJABAT)
Forwards 2 tenders for the execution of school & masters quarters at Teluk Panglima Garang at K.Langat
(No. rujukan: 1957/0033068; Jenis bahan: Fail; Negeri: IBU PEJABAT)
Mohamed Salleh - Appointment of as teacher in the new school at Teluk Panglima Garang - Asks to sanction.
(No. rujukan: 1957/0036767; Jenis bahan: Fail; Negeri: IBU PEJABAT) 
Extension of Telok Panglima Garang Malay School
(No. rujukan: 1957/0248266; Jenis bahan: Fail; Negeri: IBU PEJABAT)
Extended sick leave of Che Baharun bin Othman, Malay Teacher Class III A, Telok Panglima Garang
(No. rujukan: 1957/0269217; Jenis bahan: Fail; Negeri: IBU PEJABAT)
SK.TELOK PANGLIMA GARANG.
(No. rujukan: 1990/0006586; Jenis bahan: Fail; Negeri: IBU PEJABAT)
PING MIN CHINESE SCHOOL BUILDING. TELOK PANGLIMA GARANG.
(No. rujukan: 2005/0015481; Jenis bahan: Fail; Negeri: IBU PEJABAT) 


 Rujukan:
Rex Stevenson, Cultivators And Administrators British Educational Policy Towards the Malays 1875-1906, Oxford University Press, Kuala Lumpur, 1975
Report on education, Federated Malay States for 1902.
Chai Hon-Chan, The Development of British Malaya 1896-1909,Oxford University Press, Kuala Lumpur,1964



Indeks Halaman Utama

Isnin, 28 Oktober 2013

Suatu masa: Jugra Bandar Diraja

 Mukim Bandar/Jugra pada suatu ketika dahulu (1814-1903) terkenal sebagai pusat pentadbIran negeri Selangor yang kini mula dilupakan.Jika kita imbas kembali sejarah, nama Jugra tercatat dalam sejarah lama sejak pemerintahan Kesultanan Melayu Melaka iaitu ketika Bendahara Tun Perak dihantar ke Klang sebagai wakil sultan di sana. Daerah Langat diambil sempena nama sungai yang bermaksud 'air hangat'. Sebenarnya perkembangan Jugra mula dijadikan petempatan diraja sejak 1826, iaitu ketika Raja Mohamed menyerahkannya kepada adindanya Raja Abdullah  sebagai hadiah membantu baginda menjadi sultan. Ketika itu Langat merupakan antara pengeluar timah (Rekoh di Hulu Langat) dan rotan yang utama selain Lukut. Menurut catatan Inggeris, terdapat kira-kira 500 orang penduduk tinggal di situ. Setelah kemangkatan raja Abdullah pada 1857, Sultan Abdul Samad  pula diltabalkan menjadi sultan yang baru.
Mengapakah kerajaan Selangor memindahkan  seluruh pentadbiran negeri dari Kuala Selangor ke Jugra sedangkan Jugra merupakan kawasan dataran yang dikelilingi paya bakau?
 Baginda memilih untuk  terus bersemayam di Jugra atas beberapa sebab:
1. Lokasi Jugra yang strategik dari aspek logistik, ekonomi dan keselamatan. Jika dilihat peta negeri Selangor dan jajahan takluknya meliputi lembah Sungai Bernam, Sungai Selangor, Sungai Klang, Sungai Langat dan Lukut. Kesemua daerah ini kecuali daerah Bernam merupakan hab atau pengkalan-pengkalan utama ekonomi Selangor. Pada masa itu, bijih timah yang menjadi eksport terpenting Selangor telah diusahakan sejak abad ke-16 lagi. Kedudukan Langat (Jugra) ditengah-tengah kawasan lubuk 'emas' ini amat penting, memandangkan sebahagian besar bijih timah dieksport ke Melaka.

2. Bentuk muka bumi Jugra amat strategik. Terletak kira-kira 4 batu dari muara sungai, bererti akses segera ke laut untuk sebarang urusan  rasmi negeri memandangkan jalan laut di Selat Melaka merupakan jalan utama perhubungan persisir pantai dan antarabangsa.
3. Bukit Jugra sememangnya merupakan mercu tanda kepada pelayar dan pedagang sejak dahulu lagi. Kedudukan bukit ini menyamai bukit di mana kota Melaka dibina dan istana sultan Melaka terletak. Justeru bukit Jugra menjadi kubu dan istana diraja kerajaan Sultan Selangor ketika itu. Dari atas bukit inilah tentera baginda dapat mengawasi perairan negeri dan kawasan pedalaman sejauh Klang. Sebarang usaha pihak musuh untuk menyerang istana dapat segera diketahui dan memberi masa untuk baginda bertindak balas, memohon bantuan, ataupun melarikan diri sama ada melalui laut atau sungai Langat ke kawasan pedalaman di bawah takluk baginda.

4. Kedudukan Sungai Langat yang berhampiran yang dapat dimudiki sejauh Ulu Langat dan Sungai Ujong    (dengan mudik ke hulu menerusi Sungai Labu di Kuala Labu). Sungai Langat juga  bersambung dengan Sungai Klang memudahkan perjalanan baginda atau wakil baginda ke Klang tanpa perlu belayar di laut sebelum masuk ke Kuala Klang bagi tujuan kutipan cukai hasil bijih timah dan sebagainya.
5. Baginda Sultan Abdul Samad juga dikatakan tidak mahu terlibat dengan persengketaan sesama kerabat baginda yang kemudiannya memuncak sehingga berlaku perang saudara di Selangor (1867-1874).

Era selepas perang menjanjikan masa depan yang lebih gemilang dan kedamaian yang berpanjangan. Pada tahun 1875, penduduk Jugra telah bertambah seramai 700 orang termasuk di beberapa buah kampung di sepanjang sungai Langat. Terdapat sederet kedai kepunyaan orang Cina di Jugra. Di Telok Panglima Garang dikatakan penduduknya telah bertambah daripada 30 orang menjadi  200 orang dalam masa beberapa bulan sahaja. Dalam tempoh 2 tahun sahaja (1880-1882), penduduk pesisir pantainya mencecah 1200 orang daripada 600 sebelumnya.

Sepanjang tempoh 10 tahun sahaja (1875-1884), penduduk Kuala Langat seramai 3000 orang Melayu (termasuk Melayu Dagang) dan 300 penduduk Cina.
Mengikut perangkaan British, pada tahun 1891, penduduk Melayu di Kuala Langat seramai 3,092 orang iaitu seramai 827 di Jugra,818 di Bandar, 324 di Tanjong Dua belas dan 244 di Telok Panglima Garang. Selebihnya di beberapa buah perkampungan yang mempunyai penduduk kurang daripada 100 orang:
Nota: Melayu Dagang merupakan kaum Melayu yang bukan berasal dari Selangor tetapi berhijrah dari tempat lain di nusantara. Mereka termasuklah kaum Acheh, Mendailing, Banjar, Jawa dan lain-lain yang datang atas pelbagai sebab politik (peperangan dengan Belanda) dan ekonomi (buruh kontrak dan buruh bebas).
Pekan Jugra Lama yang hampir ditelan belantara pada tahun 1900
Dua deret rumah kedai dua tingkat di Jugra Lama tahun 1900
 Hanya setahun sahaja Frank Swettenham tinggal di Jugra untuk menasihati sultan dalam hal-hal pentadbiran negeri. Setelah  itu, British mengubah pentadbiran negeri ke Klang pada tahun 1875,kerana mengikut perkiraan mereka, pentadbiran negeri sepatutnya berada di tengah-tengah hab ekonomi negeri, iaitu di Klang. Jugra mula mengalami zaman pudarnya. Daripada sebuah ibu negeri kini Jugra hanyalah menjadi pusat pentadbiran daerah Kuala Langat sehinggalah berpindah ke Telok Datoh pada tahun 1921. Pada tahun 1936, Sultan Alaudin  mula bersemayam di istana baru baginda di Klang.  Klang kini menjadi bandar diraja menggantikan bandar Temasya di Jugra. Sejak itu, Jugra, Bandar dan Langat kian dilupakan dalam kemajuan pesat negeri Selangor. Jugra hanyalah perkampungan desa yang pernah dijadikan 'permaisuri' oleh golongan istana suatu masa dahulu.

Indeks Halaman Utama

Rujukan:

THE MALAY COMMUNITY OF KUALA LANGAT IN THE LATE NINETEENTH CENTURY

J. M. GULLICK
Journal of the Malaysian Branch of the Royal Asiatic Society
Vol. 77, No. 2 (287) (2004), pp. 1-25
Published by: Malaysian Branch of the Royal Asiatic Society
Article Stable URL:http://www.jstor.org/stable/41493523


http://digital.library.upenn.edu/women/bird/chersonese/chersonese.html#selangor

file:///C:/Users/user/Downloads/Selangor%20administration%20report,%201913%20%28September%2025%29.htm

Telok 1913: Banglo Singgahan British (Halting Bungalow) di TPG

Salam buat semua. Sememangnya aku tak sabar-sabar menulis dalam entri kali ini. Pencarian yang telah lama kulakukan akhirnya berjaya aku temui. Dalam entri aku terdahulu pernah aku tuliskan penyelidikan aku (di Arkib Negara ketika cuti sekolah bulan Disember tiga tahun dahulu) tentang Telok dan Kuala Langat. Banyak kali aku terjumpa perkataan 'halting bungalow'. Setelah aku siasat, rupa-rupanya banglo singgahan ini sememangnya didirikan oleh British untuk pegawai-pegawainya yang bertugas di luar pejabat. Maklumlah ketika itu perhubungan dan pengangkutan agak terhad dan lambat. Alat pengangkutan yang digunakan sama ada bot berenjin wap, sampan (lazim ketika awal penapakan Inggeris di negeri-negeri Selat (Singapura, Melaka dan Pulau Pinang), mahupun di negeri-negeri Bersekutu (Perak, Selangor, Negeri Sembilan dan Pahang). Maklumlah, ketika itu perhubungan air, sama ada di laut atau sungai sangat penting, dan bergantung pada pasang surutnya air. Laluan darat pula merupakan laluan tanah merah merentas hutan (semestinya membahayakan) untuk pengangkutan menggunakan kereta lembu atau kereta kuda

Ketika air surut atau keadaan perjalanan yang tidak mengizinkan seperti pada waktu malam atau gangguan hidupan liar seperti gajah, harimau dan buaya, banglo inilah tempat rehat mereka, sebelum menyambung tugas yang diamanahkan. Jadi, banyaklah 'halting bungalow' ini dibina di laluan perjalanan di serata negeri-negeri tersebut. DAN salah satu banglo ini terletak di kampung Telok Panglima Garang! Bagaimana aku tahu tentang banglo ini? Pertama, ketika aku selongkar fail-fail dekat Arkib Negara di Kuala Lumpur. Ketika itu aku terpandang dokumen surat-surat rasmi kerajaan British sebelum merdeka yang banyak tentang 'halting bungalow' ini. Kali kedua pula, ketika aku melayari internet, aku terjumpa artikel  dalam akhbar The Straits Times bertarikh 30 April 1913 di bawah tajuk "Jugra District"ada menceritakan tentang banglo ini secara terperinci. Aku semakin teruja dengan penemuan ini.

Dikatakan secara terperinci dalam laporan itu:
...."Eleven miles from Klang one arrives at a halting bungalow in charge of a Chinese boy, who said he was and old servant to Sir Frank Swettenham, and knew Mr. Cecil Trotter and many of the pioneers of the country"
(Untuk rekod, boy dalam paraphrase di atas bukan bermaksud budak kecil lelaki, tetapi merujuk pekerjaan lelaki tua tersebut yang pernah menjadi orang suruhan. Sememangnya orang-orang British ini memandang rendah terhadap orang-orang Asia.) Diceritakan juga tentang berjenis-jenis arak mahal dan stok banyak barangan dalam tin yang terdapat dalam koleksinya di banglo tersebut.


Jadi, banglo singgahan di Telok ini terletak sebelas batu dari Klang, bererti di Batu 11 Kampung Telok, mungkin sekali di kawasan Simpang Kg. Bandar (Segenting) yang terletak di tebing sebelah utara Sungai Langat, yang berhadapan dengan Kg. Bandar di Jugra di tebing sebelah selatan sungai tersebut.
Halt Bungalow (gambar hiasan)

 Difahamkan dalam artikel tersebut juga bahawa  keadaan jalan raya di sepanjang laluan Klang-Telok-Jugra ketika itu
  "...are  for the most part excellent,being well metalled and blinded...." dan "...The road from Klang towards Telok is being widened and has been for several miles; it is undoubtedly a great improvement as the motor traffic is increasing, and bullock carts are passed every few minutes." 

Untuk menyeberang sungai tersebut bagi kereta (motor car) atau kuda hanya mengambil masa 15 minit sahaja dengan menggunakan feri yang ditarik menggunakan  kabel besi  dan winch dalam air. (Feri besi  baru sahaja dibina dan digunakan tak lama selepas itu).
Digambarkan juga ketika itu di kiri kanan laluan jalan raya itu ditanami  getah, kelapa dan kopi besulam-sulam. Hal ini kerana tuan punya tanah atau ladang ini mengambil kesempatan atas tawaran pinjaman kerajaan sebanyak $10,000  bagi setiap jenis pokok, untuk menggalakkan penanaman ketiga-tiga jenis pokok tersebut. Ketika itu, jambatan besi di Banting sedang dalam pembinaan.
Nantikan entri aku tentang keadaan di Bandar Temasya, Jugra dan Morib selepas ini. Sebelum itu, adios, sayonara, bhai. Assalamualaikum.

Rujukan:
Halting Bunglow, Telok Panglima Garang" Forwards one tender for report;
(No. rujukan: 1957/0047818; Jenis bahan: Fail; Negeri: IBU PEJABAT)
Halting Bungalow Telok Panglima Garang
(No. rujukan: 1957/0047959; Jenis bahan: Fail; Negeri: IBU PEJABAT
Furniture of Halting Bungalow, Telok Panglima Garang, Kuala Langat. Disposal of :
(No. rujukan: 1957/0221813; Jenis bahan: Fail; Negeri: IBU PEJABAT)
Halting Bungalow, Telok Panglima Garang, Kuala Langat - Disposal of:
(No. rujukan: 1957/0219098; Jenis bahan: Fail; Negeri: IBU PEJABAT)
Halting Bungalow, Telok Panglima Garang - Recommends closing of :-
(No. rujukan: 1957/0217161; Jenis bahan: Fail; Negeri: IBU PEJABAT)
Lease of the Government Halting Bungalow at Telok Panglima Garang - Tenders for :-
(No. rujukan: 1957/0181784; Jenis bahan: Fail; Negeri: IBU PEJABAT)

Completion of sanding 3? miles of Road from Bandar to Telok Panglima Garang seeks authority to make final payment in full
(No. rujukan: 1957/0070305; Jenis bahan: Fail; Negeri: IBU PEJABAT)
Road from Bandar to Telok Panglima Garang - Recommends tender for the gravelling of 16/24 $9,200
(No. rujukan: 1957/0061864; Jenis bahan: Fail; Negeri: IBU PEJABAT)
Asks permission to allow the Collector of Langat to go over the path from Telok Panglima Garang to Klang 
Memohon kebenaran untuk membolehkan `Pengutip Hasil Langat' melewati batas sempadan dari Telok Panglima Garang ke Kelang Minit Bahasa Inggeris Rodger, J.P.; Bellamy, Henry Franklin
(No. rujukan: 1957/0004270; Jenis bahan: Fail; Negeri: IBU PEJABAT)
Report on the track from Telok Panglima Garang to Klang
Laporan keadaan jalan dari Teluk Panglima Garang ke Kelang yang becak teruk kerana hujan Surat; minit Bahasa Inggeris Bellamy, G.C.; Bellamy, H.F.; Rodger, J.P.; PWD, Kuala Lumpur
(No. rujukan: 1957/0004378; Jenis bahan: Fail; Negeri: IBU PEJABAT)
Forwards a draft contract and specification for the construction of three miles of a proposed road from Klang to Bandar Jugra via Telok Panglima Garang.

(No. rujukan: 1957/0010103; Jenis bahan: Fail; Negeri: IBU PEJABAT)
Concerning the opening up the Country to Bandar Langat
Memaklumkan bahawa telah menyuruh 10 orang sakai pergi ke Teluk Panglima Garang untuk merintis pembuatan jalan ke Bandar Langat Surat; Minit Bahasa Inggeris Perks, Arthur J; Rodger, J.P; Collector And Magistrate, Klang; Acting Resident Selangor; Teluk Panglima Garang
(No. rujukan: 1957/0002886; Jenis bahan: Fail; Negeri: IBU PEJABAT) 
Describing a Journey overland from Teluk Panglima Garang to Pencallan Batu
Lapuran berkaitan lawatan dan perjalan dari Teluk Panglima Garang ke Pengkalan Batu Surat Bahasa Inggesris Perks Anthur; Rodger, J.P.; Talbot; Suprintendent Public Work Department, Kuala Lumpur.
(No. rujukan: 1957/0003055; Jenis bahan: Fail; Negeri: IBU PEJABAT) 
Report on the track from Telok Panglima Garang to Klang
Laporan keadaan jalan dari Teluk Panglima Garang ke Kelang yang becak teruk kerana hujan Surat; minit Bahasa Inggeris Bellamy, G.C.; Bellamy, H.F.; Rodger, J.P.; PWD, Kuala Lumpur
(No. rujukan: 1957/0004378; Jenis bahan: Fail; Negeri: IBU PEJABAT)


Indeks Halaman Utama

Khamis, 24 Oktober 2013

Perang Selangor (1867-1874)…Sememangnya Melayu Mudah Lupa

 Salam pertemuan. Alhamdulillah…..Dengan limpah kurniaNya dipertemukan lagi kita dalam keadaan sihat walafiat, penuh kemesraan dalam suasana masih kita meraikan Hari Raya Korban. Pengorbanan para rasul mengajar kita erti kemerdekaan. Betapa manisnya kebebasan yang sedang kita kecapi berbanding datuk nenek moyang kita yang berada di bawah cengkaman penjajah suatu ketika dahulu.
Penjajah-penjajah Eropah termasuk imperialis British bagaikan anjing lapar yang menerpa  habuan tulang dan daging ketika umat Islam  di nusantara masa  itu bergelumang dalam dosa pengkhianatan terhadap nusa, bangsa dan agama, untuk sedikit kesenangan duniawi buat diri dan kerabat. Tambahan pula, ketika itu  ummah dalam kejumudan ilmu dan kehidupan akibat pengabaian dan kedangkalan fikiran terhadap ilmu agama , baik fardhu ain mahupun fardhu kifayah, malah ‘pensyirikan’ terhadap keesaan Allah melalui adat budaya yang berbaur kehinduan yang menyesatkan.
Justeru,  aku terpanggil untuk menyelidik dan menyelami kehidupan masyarakat leluhur yang begitu hampir dengan kita di sekitar Telok Panglima Garang ini demi mengenal persepsi atau world view kehidupan mereka ketika di bawah ‘nasihat’ British itu.

Nota: Sengaja aku tidak menyebut nama-nama yang terlibat kerana aku teringat pesanan alim ulama agar tidak mengenang seseorang, baik ketika hidupnya mahu pun setelah matinya kecuali hal-hal kebaikan, kerana baginya bahagian daripada apa yang telah dikerjakannya di dunia ini, sama ada dosa mahu pun pahala.

1874, Jugra,Kuala Langat:- DYMM Sultan sedang bersemayam di istananya. Ketika itu negeri ini yang kaya dengan bijih timah baru sahaja tamat berperang setelah lama terbungkam dalam kancah perebutan kuasa dan daerah  sesama anak-anak dan kerabat diraja.
Kisah bermula tujuh tahun yang lalu, 1867. Masing-masing menuntut hak mereka. Baginda yang telah semakin lanjut usia tidak berdaya lagi  menyelesaikan permasalahan anak beranak ini. Masing-masing bertegang leher menunjukkan kekuatan pengaruh. Tiada lagi kompromi. Tiada lagi dihiraukan tali silaturahim sedarah  sedaging, apatah lagi  agama yang sama dianuti. Keegoan sedang memuncak. Apa nak jadi, jadilah, walaupun terpaksa membuat perjanjian dengan syaitan! Tak kiralah asalkan menang dan terus berkuasa. Masing-masing membuat perhubungan dengan anasir-anasir luar dengan menabur pelbagai janji  dan habuan atas apa jua kerjasama dan pertolongan yang dapat diberikan. Mendailing, Pahang, Perak, Kedah, Kapitan Cina dan Inggeris diheret bersama. Sudah pastilah ada pihak menghantar bala tentera upahan yang ganas dan berhati kering, walaupun musuh yang dihadapi itu sebangsa dan seagama dengan mereka. Ada juga yang menjanjikan pengiktirafan jika anak raja yang disokong itu menang dalam ‘perjuangan’ mereka. Sudah pastilah  ratusan ribu  wang ringgit yang disalurkan bagi memastikan kemenangan pihak yang disokong sebab habuan besar sedang menanti untuk dituntut.
Apa yang ditakdirkan Allah pasti berlaku. Sudah ketentuanNya, rakyat Selangor kini berperang sesama sendiri. Tanah merekah ini menyaksikan rakyat bermandian darah. Kesetiaan melulu yang tidak berbelah bagi rakyat terhadap golongan bangsawan dan istana ini diperalat semaksimum mungkin. “Sama ada bersama beta atau menentang dan menderhakai beta”. Sehingga terbelah dualah masyarakat, daripada lapisan tertinggi hinggalah rakyat marhain serta hamba sahaya. Selangor kini neraka dunia. Tiada lagi tempat yang aman atau bekecuali.  Pembunuhan, perompakan,  kegiatan lanun di perairan negeri semakin menjadi-jadi. Pentadbiran negeri lumpuh tidak berdaya. Sudah tiga kali Kuala Lumpur dibakar.
Kehidupan seharian rakyat biasa semakin sempit dan tertekan. Ribuan rakyat keluar menyelamatkan  diri ke Perak, Pahang dan negeri-negeri berhampiran, meninggalkan tanah air tersayang, keluar walaupun sehelai sepinggang, menjauhkan diri dari fitnah dosa dan noda. Pertahanan negeri sudah goyah dan rapuh. Ketika itulah Inggeris mengambil kesempatan.

the right man ready to seize the opportunity. British expansion, in the East at all events, is a record of the doings of courageous, capable, and masterful men. Opportunities may tear the cloaks from a thousand excellent, hesitating, conscience-burdened theorists and talkers, who never get beyond their good intentions; while one man of courage, determination, and action, inspired by the fire of patriotism, will make opportunities for himself, to the profit of his country.     THE REAL MALAY BY SIR FRANK ^THELSTANE SWETTENHAM,1899

Peristiwa  pembunuhan dan ancaman lanun ke atas pedagang-pedagang Pulau Pinang dan Melaka yang ketika itu dibawah kekuasaan Negeri-negeri Selat digunakan sebaik-baiknya. 22 Jun 1871.Berlaku serangan lanun dan seterusnya pembunuhan pedagang serta  anak-anak kapal mereka di perairan berhampiran Kuala Selangor. Dengan pantas Sir Andrew Clarke selaku Gabenor Negeri-negeri Selat , tanpa berunding dengan sultan menunjukkan kekuatan ketenteraannya. Seterusnya pada 3 dan 4 Julai 1871 dua buah kapal perang HMS Rinaldo  dan HMS Pluto dihantar untuk mengebom dan memusnahkan seluruh petempatan dan pertahanan di Kuala Selangor sehingga menyebabkan ramai penduduk yang tidak berdosa terbunuh atas alasan  melindungi rakyatnya dan menghapuskan ancaman lanun yang tidak terkawal.

                                                                    HMS Rinaldo

HMS Pluto
 Kesan psikologi ke atas sultan ketika itu dikatakan berjaya. Tiada tindakan balas kerajaan Selangor berhubung kejadian tersebut. Tiada lagi kedengaran kegiatan lanun di Kuala Selangor sejak hari itu sehinggalah..
November 1873.  Sekali lagi Selangor diuji. ‘Ancaman’ lanun berlaku. kembali. Bukan di Kuala Selangor tetapi  betul-betul  di depan pintu istana sultan, iaitu di perairan Kuala Jugra atau dikenali sebagai Kuala Langat ketika itu. Semuanya bagai dirancang.

 Empat rakyat naungan Britsh berketurunan Cina dari Melaka dibunuh dalam kejadian tersebut. British mendesak sultan mengadakan perbicaraan dan menghukum  8 orang ‘penjenayah’ terbabit. Pada waktu yang sama juga tiga buah kapal perang British lengkap bersenjata berat dikerah ke Jugra dan menghalakan meriam ke istana. Sultan benar-benar tertekan. Kalau sebuah sahaja sudah cukup menjadikan  Kuala Selangor padang jarak padang terkukur apatah lagi tiga. Perbicaraan berlangsung di sebuah gudang milik salah seorang kerabat diraja di Kuala Jugra. Pihak British mengaturkan pendakwaan dengan barisan peguam hebat dari Singapura. ‘Saksi utama’ kejadian tampil memberi ‘keterangan’. Keputusan perbicaraan yang sudah pastinya menyebelahi pihak Inggeris dan dengan nasihat kerabat baginda yang menjadi sahabat (tali barut) Inggeris, sultan terpaksa menerima campurtangan British. (Ketika itu kerabat tersebut telah berjaya menguasai sebahagian besar negeri Selangor).


 Perjanjian Pangkor menjadi dasar campurtangan mereka. Baginda terpaksa menerima  apa jua nasihat residen selain dalam hal-hal yang berkaitan dengan agama dan adat istiadat.(sudah pasti British tidak ingin campurtangan berikutan pembunuhan JWW Birch di Perak sebelum ini). Secara terhormat dan begitu halus, sultan terlucut kedaulatan dan kekuasaan terhadap rakyat dan negeri baginda sendiri. Yang tinggal hanyalah perlambangan yang lebih berbentuk adat istiadat. Lebih buruk lagi, Selangor kehilangan Lukut pada 30 Julai 1880 kepada Dato’ Kelana di Sungai Ujong. Sultan Selangor hanya dibayar sebanyak 2000 pound sterling setahun sebagai 'elaun' baginda.
Kerabat baginda yang bercita-cita besar itu tidak hanya berdepan dengan masalah dengan tentera upahan Pahang (yang membantu ketika perang saudara tersebut kerana mereka bertegas mahu berkuasa di Ampangsebagai pampasan kemenangan), tetapi juga diturunkan kuasa oleh British dengan hanya diberi pencen sebanyak 500 ringgit sebulan seumur hidup dan 200 ringgit sebagai bayaran bagi isterinya serta 30 ribu ringgit lagi sebagai bayaran pampasan. Itulah ‘hadiah’  sebuah pengkhianatan.
Betapa benarlah pengkhianatan, tamak dan hasad dengki akan terus mewarnai kehidupan umat Melayu semenjak Kesultanan Melayu Melaka sehingga kini, andai agama diinjak-injak oleh umat yang mengaku keislaman di lidah namun tidak di hati.
Alfatihah buat mereka. Semoga roh-roh mereka tenang di sana  dan dalam keredhaan Allah swt.
Sememangnya Melayu mudah lupa. Kita bagaimana?


Rujukan:


Selasa, 22 Oktober 2013

Pulau Carey atau Telok Gunjeng? Satu kajian hidrologi Geografi

Salam buat semua...Bertemu kembali setelah sekian lama menyepi. Mohon maaf banyak-banyak buat teman-teman kerana agak sibuk menguruskan kehidupan seharian. Maklumlah, kerja den dah bertingkek-tingkek. Tapi pada kesempatan ini ada sesuatu yang special buat para pembaca. Agak surprising juga kerana ada kaitan dengan tanggapan kita selama ini. Mula-mula aku sendiri pun tak percaya, tapi setelah melayari internet dan berpuluh-puluh kajian ilmiah aku selak, maka mahu tak mahu terpaksalah aku  akur dengan this new findings. Memang tanggapan kita selama ini ada silapnya. Huh...tentu ramai pembaca tertanya-tanya apa hal mamat ini? cakap serupa orang gila, tak tentu hujung pangkal...apa cer,bhai,bro? Dah mabuk air ketum ngan overdosed pil kuda agaknya...Memang. Hanya satu garisan nipis yang membezakan cakap seorang professor dan cakap orang gila...Kah,kah,kah (untuk 160 juta kali).

Begini..kalau tuan-tuan baca title entri ini, tuan akan faham aku tengah bercerita tentang Pulau Carey. Betul. Pulau yang terletak sebelah Jugra itu, tak jauh dari Telok Panglima Garang tu. Pulau yang satu masa dulu dikenali sebagai Telok Gunjeng oleh penduduk Telok, Bandar, Kelanang dan sekitarnya. Persoalannya, yang mana satu betul, Telok ke Pulau? Sebelum bertambah pening, jom kita baca apa maksud telok dan Pulau dari sudut geografi:
Teluk adalah tubuh perairan yang menjorok ke daratan dan dihadkan oleh daratan pada ketiga sisinya. Oleh karena letaknya yang strategik, teluk banyak dimanfaatkan sebagai pelabuhan. Teluk adalah kebalikan dari tanjung, dan biasanya keduanya dapat ditemui pada suatu garis pantai yang sama. Manakala Pulau sebagai kawasan daratan yang dikelilingi air dan mampu menampung habitat manusia.

Jadi kesimpulannya, memang  jauh berbeza antara pulau dan teluk. Jadi, kenapa dan bila daratan ini dipanggil Pulau Carey sedangkan sebelum ini dipanggil Telok Gunjeng sahaja? Sebenarnya istilah Pulau Carey itu sahaja pun telah menunjukkan pengaruh British ke atas kawasan tersebut yang bermula selepas campurtangan mereka ke atas Selangor bermula tahun 1874, iaitu selepas kejadian pembunuhan 4 orang pedagang berbangsa Cina dari Melaka oleh lanun-lanun yang berlindung dan dikatakan di bawah kawalan salah seorang putera diraja Selangor. Kejadian itu memang fakta tetapi ada konspirasi di sebaliknya untuk menghalalkan campurtangan tersebut. Tapi cerita tentang itu boleh tuan-tuan rujuk internet.

Mengikut J.M Gullick dalam bukunya, A History of Selangor (1766-1939), bijih timah yang dilombong di Reko, Ulu Langat diangkut melalui sungai Langat untuk dieksport. Namun disebabkan ciri fizikal Sungai Langat yang berliku-liku dan panjang (lebih 50 batu atau 80km), maka pelombong- pelombong berbangsa Amerika telah mengenal pasti satu laluan pintas yang berpotensi untuk memendekkan jarak perjalanan ke laut. Lokasinya dikenalpasti  dengan membina terusan dari Sungai Keluang (sungai kecil yang masuk ke Sungai Langat) hingga ke Sungai Jugra ( juga sungai kecil berpunca dari Bukit Jugra, yang mengalir ke laut). Jarak tersebut dikenal pasti hanyalah sejauh 6 batu sahaja! Sudah pasti mereka tersenyum lebar. Maka pada sekitar petengahan 1850-an, kerja-kerja membina terusan dijalankan.(of courselah, dengan persetujuan sultan).

 

Tapi tanpa kajian EIA (Environmental Impact Analysis) terlebih dahulu,(oh ya, memey ler tak dibuat....Hahaha), maka usaha yang sepatutnya menguntungkan telah membawa kesan sebaliknya. Air pasang dari laut masuk secara ganasnya menyebabkan banyak hutan di tebing kedua-dua sungai tumbang dan dihanyutkan. Arus deras dan hanyutan pokok-pokok yang tumbang menyukarkan perjalanan tongkang malahan amat merbahaya. Tebing sungai asal runtuh dan saiz sungai semakin melebar. Akhirnya, bijih timah diangkut dengan tongkang sehingga pengkalan berhampiran bandar Temasya (Bandar Langat) dan kemudian diangkut menggunakan kereta lembu melalui jalan darat sejauh 4 batu dan kemudian dipunggah semula ke atas kapal wap yang sedia menunggu di Kuala Jugra. Begitu juga sebaliknya. Jadi, terusan yang dibina itu akhirnya menjadi cabang kedua Sungai Langat yang lebih pendek dan lebih lurus berbanding Sungai Langat asal yang sememangnya lebar, panjang dan berliku-liku itu.
Pulau Carey: Pandangan dari Rumah Api, Bukit Jugra

Pulau Carey: Pandangan dari Jirat (Kubur)Cina di Bukit Jugra


Pelabuhan Jugra Lama

 Maka wujudlah Pulau Carey yang terpisah dengan Jugra oleh 'terusan Sungai Langat' ini. So, did you buy it? I mean the story behind the Making of Pulau Carey ini? Aku pun macam korang juga. Ini semua andaian ilmiah aku sahaja. Hanya kajian mendalam oleh unit hidrologi Jabatan Pemetaan sahaja yang dapat mengkompomkan cerita aku ini. At least kalau ada orang buat kajian nanti setelah baca entri ini, masukkanlah nama aku sebagai credit kajian diorang tu pasal aku yang mulakan havoc ni...hehehehe...Akhir kata dengan gambar-gambar ini, korang fikirlah sendiri....wasalam.